مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان خبر داد:

از بین رفتن ۵۰۰ هکتار جنگل به دلیل سهل انگاری گردشگران

۱۳۹۸/۰۹/۱۰ - ۰۹:۱۱:۳۴
کد خبر: ۹۳۰۲۷۲
از بین رفتن ۵۰۰ هکتار جنگل به دلیل سهل انگاری گردشگران
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان گفت: در شش ماهه نخست امسال ۵۷۰ هکتار از جنگل‌ها و مراتع درجه یک استان به دلیل برافروختن آتش توسط گردشگران در مناطق ییلاقی و کوهستانی استان از دست رفته است.

به گزارش خبرگزاری برنا از کرمان؛ مهدی رجبی‌زاده با اشاره به اینکه حفظ منابع طبیعی، جنگل‌ها و مراتع استان از وظایف منابع طبیعی استان است، اظهار داشت: رویکرد منایع طبیعی استان در حفاظت از این منابع طبیعی و خدادادی آن هم در استان خشک و کویری کرمان رویکرد حمایتی، فرهنگی و برخورد حفاظتی و مقابله‌ای است.

او با بیان اینکه از منابع درختی، بوته‌ای و یا مرتعی موجود در استان دو گروه استفاده می‌کنند افزود: عشایر، جنگل‌نشینان و روستائیان ساکن حاشیه جنگل دسته اول بهره‌برداران از این منابع هستند.

رجبی‌زاده با اشاره به اینکه این گروه به دلیل دسترسی محدود آن‌ها به منابع نفت و گاز ناچار هستند که از منابع درختی و بوته‌ای برای تامین سوخت و گرمایش خود استفاده کنند اظهار کرد: این اداره کل وظیفه دارد تا با حمایت از این گروه و قرار دادن وسایلی در اختیار آن‌ها زمینه‌ای فراهم کند که کمتر از این منابع خدادادی آن هم در استان خشک و کویری کرمان استفاده کنند.

وی عنوان کرد: در دو سال گذشته و از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی حدود هزار و ۷۰۰ خانوار در شهرستان‌های مختلف استان در مناطق ذکر شده به وسایل گرمایشی مانند آبگرمکن خورشیدی، تنور گازی و اجاق گازی مجهز شدند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان با بیان اینکه با اقدامات انجام شده ۵ هزار و ۱۰۰ هکتار عرصه جنگلی استان از این نظر محفوظ نگه‌داشته شده گفت: برآورد ما این است که حدود هزار و ۱۰۰ تن چوبی که می‌توانسته برای سوخت از جنگ استحصال شود حفظ شده است.

او با بیان اینکه گروه دیگرعده‌ای هستند که بهره‌بردار واقعی از منابع طبیعی نیستند و صرفا برای تفریح به دامن طبیعت می‌روند بیان کرد: وظیفه ما در گام نخست جلوگیری از بهره‌برداری این قشر از منابع درختی و بوته‌ای استان برای تامین سوخت است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان با اشاره به اینکه توان نیرویی و محافظتی ما برای حفاظت از تمامی منابع طبیعی استان محدود است گفت: درخواست ما از هم استانی‌ها این است که در سفر به دامن طبیعت به همراه خود زغال برده و از قطع چوب درختان و بوته‌های مرتعی خودداری کنند.

او تصریح کرد: در شش ماهه نخست امسال ۵۷۰ هکتار از جنگل‌ها و مراتع درجه یک استان به سبب برافروختن آتش توسط گردشگران در مناطق ییلاقی و کوهستانی استان را از دست دادیم.

 

نظر شما