رئیس اتاق بازرگانی کرمان:

امکان تولید محصولات صادراتی به اوراسیا در کرمان وجود دارد

۱۳۹۸/۰۹/۱۶ - ۱۴:۵۸:۴۴
کد خبر: ۹۳۳۲۷۶
امکان تولید محصولات صادراتی به اوراسیا در کرمان وجود دارد
رئیس اتاق بازرگانی کرمان گفت: امکان تولید بالقوه و بالفعل بسیاری اقلام و کالاهای شامل تعرفه ترجیحی برای صادرات به کشورهای اتحادیه اقتصادی اوراسیا در کرمان وجود دارد.

به گزارش خبرگزاری برنا از کرمان؛ سیدمهدی طبیب زاده در همایش بررسی فرصت های تجاری کرمان و اتحادیه اقتصادی اوراسیا با حضور فعالان اقتصادی، با بیان اینکه ایران روابط خوبی با کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا (روسیه، ارمنستان، بلاروس، قزاقستان و قرقیزستان) دارد، افزود: برای ادامه اجرای توافق نامه توسعه تجاری بین ایران و اتحادیه اوراسیا که از 6 آبان ماه سال جاری اجرایی شده، باید عزم جدی برای موفقیت در این زمینه با هدف استمرار این مذاکرات وجود داشته باشد.

 وی میزان صادرات استان کرمان در سال 96 به کشورهای قزاقستان، قرقیزستان و روسیه را مناسب عنوان و اظهار کرد: ظرفیت موجود و مسیر تا حدودی برای توسعه صادرات به اتحادیه اوراسیا فراهم است و استان کرمان و اتاق در این زمینه عزم جدی دارد. رئیس اتاق کرمان در ادامه از فعالان اقتصادی و صادرکنندگان استان که با وجود همه مشکلات همچنان با همت، بلند طبعی و تلاش توانسته‌اند صادرات را انجام دهند قدردانی و خاطرنشان کرد: رشد میزان صادرات غیرنفتی استان در چند ماه اخیر نشان دهنده عزم جدی در این بخش است که باید این تلاش ها را ارج نهاده و در مسیر صادرات تسهیل و تسریع شود.

وی با تاکید بر اینکه بخش خصوصی نقش موثر خود را در توسعه اقتصادی و صادرات به اثبات رسانده است، گفت: به نظر ما باور جدی برای صادرات در کشور وجود ندارد و با وجود اینکه صحبت ها، قوانین، مقررات و آیین نامه ها حکایت از عزم جدی برای توسعه صادرات دارد اما در عمل این مهم دیده نمی شود و مسائل پیش پا افتاده‌ای در صادرات وجود دارد. طبیب زاده، تصریح کرد: اتاق کرمان تلاش برای توسعه صادرات در سال آینده را در برنامه های خود دارد و در حال تکمیل پازل های مربوط به آن است.

 

بهبود در دسترسی به بازار از جمله فرصت های تجاری با اوراسیاست

در ادامه این همایش کارشناس ارشد موافقت‌نامه‌های تجاری سازمان توسعه تجارت ایران، مهمترین چالش اقتصادی کشور را مسئله رشد اقتصادی پایدار شامل تولید ناخالص داخلی و اندازه اقتصاد، اشتغال، رفاه و اهمیت صادرات عنوان کرد و گفت: توافق نامه با کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا با هدف افزایش توسعه تجاری صورت گرفته است.

علی زاهد‌طلبان، به شاخص های اقتصادی اتحادیه اقتصادی اوراسیا اشاره کرد و افزود: این کشورها رتبه اول استخراج نفت، رتبه اول تولید گاز جهان، رتبه چهارم تولید انرژی برق، رتبه سوم طول خط آهن و رتبه چهارم تولید آهن و رتبه پنجم تولید فولاد در جهان را دارا هستند.

وی تصریح کرد: پسته، کیوی، نفت های گازی، کشمش، خیار و خیارشور، خرما، داروها، سیمان های هیدرولیک، مس تصفیه شده، متانول و کلم بیشترین کالاهای صادراتی ایران به اوراسیا و جو، ذرت دامی، روغن خام، کاتد و قطعات کاتد، آهن آلات به ضخامت کمتر از سه میلیمتر، چوب اره شده از کاج و کاغذ روزنامه از جمله کالاها و محصولات وارداتی از اتحادیه اوراسیاست.

زاهدطلبان، مهمترین فرصت های تجاری پیش رو در مسیر این تجارت را بهبود در دسترسی به بازار از طریق کاهش تعرفه ها، حذف موانع غیرحرفه‌ای، انضباط تجاری و تثبیت فضای کسب و کار، بهبود فرصت های سرمایه‌گذاری و انتقال فناوری، تمرین آزادسازی های تجاری بیشتر و کسب تجربه و کار با سایر کشورها (یادگیری حین کار) عنوان کرد.

 

پیشنهاد انتقال دانش فنی و تکنولوژی های نوین ایران و اوراسیا

در ادامه این همایش مدیرکل دفتر توسعه صادرات وزارت جهاد کشاورزی، گفت: انواع پسته، انواع سبزی و صیفی، کیوی، ماهی، لبنیات، خرما، کشمش، پرتقال، انگور، سیب درختی و انواع چای، انواع جوجه و لاشه گوسفند محصولات صادراتی این حوزه با بیشترین ارزش به روسیه، ارمنستان، قزاقستان، بلاروس و قرقیزستان است. شاهرخ شجری، به ارائه راهکارها و پیشنهادها در زمینه مبادلات تجاری ایران با کشورهای اتحادیه اقتصادی اوراسیا در بخش کشاورزی اشاره کرد و افزود: برقراری امور بیمه‌ای بین شرکت های بیمه‌ای و همچنین برقراری بستر لازم برای انجام سرمایه‌گذاری‌‌های دو جانبه، انتقال دانش فنی و تکنولوژی‌های نوین و مبادلات تجاری در زمینه تولید و فرآوری محصولات صادرات محور، کشاورزی قراردادی، نهاده های کشاورزی و دامی و شیلات و آبزیان از جمله این موارد است.

مدیرکل دفتر مقررات و استانداردهای بازرگانی وزارت جهادکشاورزی نیز در ادامه این همایش به استراتژی های ورود به بازار روسیه پرداخت و خاطرنشان کرد: روسیه با142  میلیون نفر جمعیت، یازدهمین اقتصاد جهانی از نظر شاخص تولید ناخالص داخلی و ششمین اقتصاد جهانی با درآمد سرانه 29 هزار دلار از نظر قدرت برابری خرید است. ولی‌الله فریادرس، اظهارکرد: با وجود درآمدهای بالای کسب شده در سال‌های اخیر، واردکنندگان و مصرف کنندگان روسی حساس به قیمت هستند و پرسش های زیادی راجع به ارائه محصول و خدمات مطرح می کنند که صادرکنندگان آینده نگر باید برای اثبات موضع مذاکره قوی، استدلال های قانع کننده‌ای داشته باشند.

وی ادامه داد: همچنین خارج از دانشگاه‌ها و محیط شرکت‌های فعال بین المللی روسی، حتی در شهرهای بزرگی مانند مسکو و سن پترزبورگ انگلیسی صحبت نمی شود و به همین دلیل تسلط نسبی به مکالمه روسی کمک زیادی خواهد بود. فریادرس، با تاکید بر اینکه بلند مدت فکر کنید زیرا روسیه بازاری برای کسب سود سریع و آسان نیست، بیان کرد: بازاریابی در روسیه نیاز به صبر دارد و صادرکنندگان باید چشم انداز بلندمدت را حفظ کنند و انتظار نتایج فوری نداشته باشند، شبکه سازی با شرکت‌ها و سازمان‌های تجاری مانند اتاق بازرگانی ایران و روسیه می تواند مفید باشد.

 

تغییر در گواهی بهداشت آن را غیرمعتبر می کند

مدیرکل قرنطینه سازمان حفظ نباتات در ادامه این همایش گفت: فرآورده های نباتی که از ایران به کشورهای خارج صادر می شوند به وسیله کارشناسان قرنطینه معاینه و در صورت سلامت کالا گواهی بهداشت نباتی صادر می شود. مریم جلیلی مقدم، چند نکته را تذکر داد و گفت: هرگونه دستکاری و تغییر در گواهی بهداشت، آن را غیرمعتبر کرده و در برخی کشورها جرم محسوب می شود، همچنین گواهی بهداشت باید حتما همراه محموله باشد، درخواست کپی گواهی شده صرفا برای صادرات مجدد است، گواهی حتما خوانا بوده و دارای مهر و امضا باشد، بعد از خروج محموله هیچگونه تغییری در قسمت ضدعفونی و یا توضیحات تکمیلی داده نمی شود و هیچگونه اطلاعات غیر مرتبط با موازین بهداشت گیاهی در گواهی درج نمی شود.

 

 

 

نظر شما