رئیس اتاق بازرگانی کرمان:

مشکل صادرات تحریم داخلی است

۱۳۹۸/۰۹/۲۳ - ۰۷:۱۸:۲۸
کد خبر: ۹۳۵۹۴۶
مشکل صادرات تحریم داخلی است
رئیس اتاق بازرگانی کرمان گفت: «باید به موضوع تحریم‌های داخلی به عنوان یک واقعیت ملموس در مسیر صادرات و همه‌ی فعالیت‌های اقتصادی توجه شود».

به گزارش خبرگزاری برنا از کرمان؛ سیدمهدی طبیب‌زاده در همایش روز صادرات استان کرمان با اشاره به حضور مسئولان استان در این مراسم و علاقه‌ی آن‌ها به صادرات، بیان کرد: «صادرکنندگان در شرایط سخت فعلی کار جهادی انجام دادند، باید از آن‌ها تقدیر کنیم و برای موفقیت آن‌ها دعا کنیم».

وی افزود: «صادرکنندگانی که در این شرایط سخت توانستند صادرات را انجام دهند توانمندی‌های زیادی دارند و اگر شرایط را برای آن‌ها سهل کنیم بهتر می‌توانند کار کنند».

رئیس اتاق کرمان با بیان این‌که ما از تحریم‌های خارجی هراسی نداریم، ادامه داد: «صادرکنندگان همیشه از تحریم‌های داخلی شکایت دارند».

وی اضافه کرد: «باید به موضوع تحریم‌های داخلی به عنوان یک واقعیت ملموس در مسیر صادرات و همه‌ی فعالیت‌های اقتصادی توجه شود و می‌توانیم مصادیق آن را نیز ارایه دهیم».

طبیب‌زاده مساله‌ی حمل‌ونقل، ارزش افزوده و تامین مالی را از دیگر مشکلات بیان کرد و گفت: «تامین هزینه‌ی مالی برای صادرکنندگان کشور ما چندین برابر کشورهای دیگر است و این سبب می‌شود کار در این حوزه قابل رقابت نباشد».

وی با بیان این‌که بازگشت ارز نیز داستان پرماجرایی است که این روزها گریبان‌گیر صادرات است، ادامه داد: «در گمرکات ارزی نیز مسایل ابتدایی مطرح است که اگر باور جدی به صادرات وجود داشته باشد این مشکلات بر طرف می‌شود».

رئیس اتاق کرمان با اشاره به دیپلماسی اقتصادی، افزود: «رایزنان بازرگانی ما در وزات خارجه باید بستر صادرات را فراهم کنند، آیا دیپلماسی اقتصادی کشور در خارج از کشور متناسب با نیاز است؟ و مسئولین اقتصادی کشور باید توضیح دهند چه کار کردند که از این فرصت‌ها استفاده کنیم؟».

وی با بیان این‌که ۲/۲ میلیارد دلار میزان صادرات استان کرمان است، خاطرنشان کرد: «امکان افزایش صادرات کرمان تا مرز ۱۰ میلیارد دلار وجود دارد و اگر شرایط فراهم شود می‌توانیم به این عدد برسیم».

 

نظر شما