قائم مقام وزیر صمت در همایش روز صادرات در کرمان:

کارگروه توسعه‌ صادرات در سطح ملی تشکیل شود

۱۳۹۸/۰۹/۲۳ - ۰۷:۳۱:۳۶
کد خبر: ۹۳۵۹۵۰
کارگروه توسعه‌ صادرات در سطح ملی تشکیل شود
قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: «در خیل عظیمی از کالاهای صنعتی، معدنی و کشاورزی با افزایش ظرفیت روبه‌رو هستیم و این مساله یا به دلیل محاسبه‌ای بود که ما در رشد طبیعی مصرف داخل داشتیم که امروز به هر دلیلی آن رشد را نداریم و تقاضای بازار داخلی به دلیل کاهش درآمدهای مردم کم شده و یا به دلیل این است که محاسبات ما از روز اول افزایش ظرفیت با نگاه صادراتی بوده، که اکثر دنیا از این منظر ظرفیت خود را افزایش دادند، و یا به هر دلیل خطای محاسباتی بوده که الان افزایش ظرفیت مازادی دارد؛ پس طبیعتا برای رونق تولید مسیر صادرات باید باز شود».

به گزارش خبرگزاری برنا از کرمان؛ حسین مدرس‌خیابانی در همایش روز صادرات استان کرمان بیان کرد: «امسال برگزاری روز ملی صادرات رنگ و ‌بوی دیگری دارد و صادرات غیرنفتی ما مفهوم دیگری پیدا کرده است».

وی افزود: «در سال‌های قبل به‌دلیل صادرات نفتی اصلا به صادرکنندگان توجه نمی‌شد اما امروز به برکت تلاش‌ صادرکنندگان، امورات کشور بر اساس درآمدهای ارزی حاصل از صادرات غیرنفتی می‌گذرد».

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: «صادرکنندگان با همه‌ی سختی‌هایی که در بازارهای بین‌المللی است با لطایف‌الحیل بازارها را تصاحب کردند و جای پای کالای ایران را در بازارهای هدف باز کردند».

وی اضافه کرد: «در سال‌جاری ۸۸ میلیون تن صادرات کالای ایرانی انجام شده که از نظر وزنی حدود ۱۷ درصد افزایش داشته و از لحاظ ارزشی نیز بیش از ۲۷ میلیارد دلار کالای ایرانی بدون خدمات صادر شده است».

مدرس‌خیابانی خاطرنشان کرد: «در خیل عظیمی از کالاهای صنعتی، معدنی و کشاورزی با افزایش ظرفیت روبه‌رو هستیم و این مساله یا به دلیل محاسبه‌ای بود که ما در رشد طبیعی مصرف داخل داشتیم که امروز به هر دلیلی آن رشد را نداریم و تقاضای بازار داخلی به دلیل کاهش درآمدهای مردم کم شده و یا به دلیل این است که محاسبات ما از روز اول افزایش ظرفیت با نگاه صادراتی بوده، که اکثر دنیا از این منظر ظرفیت خود را افزایش دادند، و یا به هر دلیل خطای محاسباتی بوده که الان افزایش ظرفیت مازادی دارد؛ پس طبیعتا برای رونق تولید مسیر صادرات باید باز شود».

وی ادامه داد: «تفاوت و تفکیکی بین رونق تولید و حمایت از صادرات قایل نیستیم، بخش عمده‌ای از صادرکنندگان ما تولیدکننده هستند و بخشی که صادرکننده هستند از تولیدکنندگان دفاع می‌کنند و شریک واقعی تولیدکنندگان ما هستند».

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت یادآور شد: «مسیر رونق واقعی تولید، باز کردن بازارهای هدف صادرات است».

وی در ادامه خاطرنشان کرد: «تحریم داخلی که از آن صحبت می‌شود اگر منشا آن محدودیت و تحریم‌های بیرونی است باید با آن مقابله کنیم».

مدرس‌خیابانی افزود: «اگر منظور از تحریم‌های داخلی کج‌سلیقگی‌ها و کج فهمی‌هایی است که با بخشنامه‌های دولتی، سنگ پیش پای صادرکنندگان می‌گذارد آن‌ها باید رفع شود اما اگر منشا فشارهای داخلی، محیط پیرامون ماست باید درک کنیم».

وی با اشاره به برنامه‌های سازمان توسعه تجارت، توضیح داد: «در سازمان توسعه‌ تجارت تاکید داریم برنامه‌هایی که به عنوان محور تجارت خارجی پیگیری می‌شود باید در ارتباط تنگاتنگ با اتاق بازرگانی و بخش خصوصی باشد زیرا ما توانایی این کار را نداریم که کالایی را بخریم، یا بفروشیم و یا پولی را انتقال دهیم و بخش خصوصی است که این توانایی را دارد و توانسته با همه‌ی محدودیت‌ها این کار را انجام دهد پس طبیعی است هر کاری انجام می‌دهیم باید در جریان باشد».

 

هدف ما صادرات به ۱۵ کشور همسایه است

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان این‌که در بخش صادرات هم در حوزه‌ی کالایی و هم کشوری تمرکز داریم، گفت: «امروز هدف صادرات ما بر اساس مصوبه‌ی شورای عالی صادرات به ۱۵ کشور همسایه است».

وی ادامه داد: «بر اساس برآوردهایی که انجام دادیم این ۱۵ کشور یک‌هزار و ۲۰۰ میلیارد دلار کالا از دنیا می‌گیرند و سهم ایران از این میزان دو درصد است».

مدرس‌خیابانی بیان کرد: «بر اساس مطالعاتی که انجام شده ما قدرت صادرات ۱۰۰ میلیارد دلاری به این کشورها را داریم و با زمان‌بندی تا سال ۱۴۰۰ هدف ما این است که ۲۴ میلیارد دلار را به ۴۸ میلیارد برسانیم».

وی با بیان این‌که یک تولید عظیم در معدن و کشاورزی وجود دارد که قابلیت صادرات به کشورهای همسایه را دارد خاطرنشان کرد: «توافق‌نامه‌ی اوراسیا با پنج کشور روسیه منعقد شده که بر اساس آن، تعرفه‌ی ۵۲۰ کالا از جمله مس و خرما را صفر کردند که استان کرمان می‌تواند از این ظرفیت استفاده کند».

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: «حجم تجارت اوراسیا با دنیا ۹۰۰ میلیارد دلار است و ما فقط ۷/۲ میلیارد دلار با این کشورها تبادل تجاری انجام می‌دهیم».

وی با اشاره بر تمرکز در حوزه‌ی کالایی، افزود: «یک سهم بسیار غالب برای چند کالای اساسی است که باید این را تنوع بدهیم».

مدرس‌خیابانی از راه‌اندازی میز صنوف تولیدی در سازمان توسعه تجارت خبر داد و بیان کرد: «توجه به صادرات کالاهای دانش‌بنیان و پنج کالای سنتی که هویت ما در دنیا محسوب می‌شود مورد توجه قرار گرفته است».

وی افزود: «بخشی از صادرات کالاها واردات‌محور است و به همین دلیل با بالا رفتن نرخ ارز رشد صادرات ما خطی نشد و مفهومش این است که نرخ ارز در قیمت تمام‌شده‌ی کالای صادراتی نشسته و قدرت رقابت ما را با کالاهای خارجی گرفته است».

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت از انعقاد یک توافق‌نامه‌ با سازمان توسعه تجارت خبر داد و گفت: «ما اعتقاد داریم به تناسب تفاهم‌نامه‌های تجاری باید تفاهم‌نامه استاندارد داشته باشیم».

وی یادآور شد: «یک بسته‌ی حمایتی برای استاندارد داده شده و کسانی که در این زمینه مشکل دارند می‌توانند از این ظرفیت استفاده کنند».

مدرس‌خیابانی اضافه کرد: «ما اعتقاد داریم نخبگان صادرکننده باید تفاوتی با سایرین داشته باشند، و لذا با توجه به این‌که به‌دلیل کمبود منابع کشور بازگشت افزایش مالیات ارزش افزوده شما با تاخیر روبه‌رو است در حال تلاش هستیم این زمان برای صادرکنندگان نمونه بعد از اظهارنامه صادراتی باشد و نباید یک ماه طول بکشد».

وی ادامه داد: «به دلیل افزایش هزینه‌های تولید بنیه‌ی نقدینگی صادرکنندگان کم شده و این بازگشت به‌موقع مالیات بر ارزش افزوده می‌تواند کمک کند».

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان این‌که صادرات یک موضوع فرابخشی است، یادآور شد: «سازمان توسعه تجارت باید زمینه‌ای را ایجاد کند تا صادرات به یک نقطه‌ی مطلوب برسد».

وی با اشاره به شورای عالی صادرات به ریاست رئیس‌جمهوری و جهانگیری، توضیح داد: «هم تشکیل جلسات این شورا بعضا با تاخیر است و هم موضوعات آن کلان است، لذا امروز نیاز داریم یک سازوکار و یک ابزاری برای رفع مشکلات جزئی صادرات داشته باشیم و به همین جهت پیشنهاد دادیم مشابه ستاد تنظیم بازار، کارگروه توسعه‌ی صادرات در سطح ملی تشکیل و به‌صورت هفتگی برگزار شود».

مدرس‌خیابانی بیان کرد: «باید بتوانیم در حوزه‌ی مشکلات صادرات که پاشنه‌ی آشیل کشور است همه‌ی دستگاه‌ها، مناطق و استان‌ها را درگیر کنیم و هر آن‌چه به عنوان برنامه‌ی کلان تهیه می‌شود باید برش استانی داشته باشد».

 

نظر شما