استاندار کرمان در همایش روز صادرات کرمان:

تکلیف AFTF باید مشخص شود/۷۰ درصد صادرات فقط به پنج کشور انجام می‌شود

۱۳۹۸/۰۹/۲۳ - ۰۷:۴۳:۴۲
کد خبر: ۹۳۵۹۵۵
تکلیف AFTF باید مشخص شود/۷۰ درصد صادرات فقط به پنج کشور انجام می‌شود
استاندار کرمان گفت: « مشخص نیست آیا ما به سازمان تجارت جهانی باید بپیوندیم یا نه؟ این‌که ۷۰ درصد صادرات ما به پنج کشور صورت می‌گیرد و بازارهای خارجی را می‌خواهیم پیدا کنیم، آیا پیوستن به سازمان تجارت جهانی تاثیر دارد یا خیر؟ و بدون آن چه‌قدر می‌توانیم کار را توسعه بدهیم؟».

به گزارش خبرگزاری برنا از کرمان؛ محمدجواد فدایی در همایش بزرگداشت روز صادرات استان کرمان بیان کرد: «صادرکننده‌ی نمونه نشان می‌دهد در شرایط سخت نیز می‌توان کار خوب انجام داد و اگرچه سخت است اما غیرممکن نیست».

وی افزود: «صادرکنندگان نمونه باید تجربیات خود را به دیگر فعالین عرصه‌ی صادرات منتقل کنند و کمک کنند هر سال صادرکنندگان نمونه‌ی بیشتری داشته باشیم».

استاندار کرمان با اشاره به هدف استان برای رسیدن به ۱۰ میلیارد دلار صادرات، ادامه داد: «۱۰ میلیارد دلار نباید ما را قانع کند اما در مقایسه با دو میلیارد دلاری که سال ۹۷ داشتیم می‌تواند گام خوبی باشد».

وی خاطرنشان کرد: «ما علیرغم همه‌ی مشکلات رشد داشتیم و این نشان می‌دهد هر چند کُند اما داریم به جلو حرکت می‌کنیم که این امیدوارکننده است».

فدایی یادآور شد: «در هفت‌ ماهه‌ی ابتدای امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل در حوزه‌ی صادرات ۳۵ درصد رشد داشتیم و صادرات استان نیز در سال ۹۷ نسبت به سال ۹۶ دو برابر بوده است».

وی با بیان این‌که شناخت بازارهای خارجی یکی از مشکلات صادرکنندگان است، گفت: «۷۰ درصد صادرات ما فقط به پنج کشور انجام می‌شود و تراز تجاری ما حتی با کشورهای همسایه نیز منفی است».

استاندار کرمان با بیان این‌که بخشی از این کارها سیاست‌گذاری کلی دولت است، توضیح داد: «صادرات در قیمت داخلی تاثیر می‌گذارد، این تعادل چگونه باید ایجاد شود؟ نگرانی ما هر سال صادرات محصولات جنوب است به دلیل تصمیمات لحظه‌ای که اتخاذ می‌شود».

وی ادامه داد: «این تصمیمات خیلی تاثیر می‌گذارد و صادرکننده نمی‌تواند برنامه‌ریزی کند».

فدایی خاطرنشان کرد: «منظور از تحریم داخلی تصمیم‌گیری‌هایی است که بعضا تکلیف ما را مشخص نمی‌کند».

وی بیان کرد: «از سوی دیگر مشخص نیست که آیا ما به سازمان تجارت جهانی باید بپیوندیم یا نه؟ این‌که ۷۰ درصد صادرات ما به پنج کشور صورت می‌گیرد و بازارهای خارجی را می‌خواهیم پیدا کنیم، آیا پیوستن به سازمان تجارت جهانی تاثیر دارد یا خیر؟ و بدون آن چه‌قدر می‌توانیم کار را توسعه بدهیم؟».

استاندار کرمان افزود: «تکلیف FATF نیز باید مشخص شود، آیا این مساله در صادرات تاثیر دارد یا خیر؟ منافع ملی ما ایجاب می‌کند این موضوع را بپذیریم یا نه؟ مجلس و مدیران عالی کشور باید تکلیف این موارد را مشخص کنند، این‌ها در صادرات تاثیرگذار است».

وی یادآور شد: «مسائلی که بیان شد به تحریم خارجی مربوط نمی‌شود به تصمیم‌گیری‌ها و سیاست‌گذاری‌های داخلی مربوط می‌شود و باید حل شود».

فدایی با بیان این‌که امیدوارم سیاست‌گذاری‌های کلانی که بر صادرات تاثیر می‌گذارد هر چه زودتر مشخص شود، گفت: «برای تامین مالی جلسات مکرری با صندوق توسعه ملی و بانک‌ها داشتیم، برای برگشت ارز جلساتی با رئیس و معاونین بانک مرکزی برگزار کردیم اما این‌که چه میزان این مسایل حل شده، اول به قدرت استدلال ما بستگی دارد که علیرغم وجود کارشناسان و توضیحاتی که مطرح می‌شود، گاه نتوانستیم افراد را قانع کنیم و دیگر این‌که گاهی تصمیماتی اتخاذ می‌شود اما به آن عمل نمی‌شود».

برپایه این گزارش در این مراسم از صادرکنندگان برتر استان کرمان تجلیل شد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز