گزارشی از آخرین وضعیت داوری در فوتبال استان کرمان

داوری کرمان در اوج

۱۳۹۸/۰۹/۲۴ - ۱۳:۲۰:۰۱
کد خبر: ۹۳۶۷۳۸
داوری کرمان در اوج
رشد کمی و کیفی داوران فوتبال و فوتسال در استان کرمان طی سال‌های اخیر قابل توجه بوده است، به طوری که امسال شاهد افزایش حضور آن‌ها در لیگ‌های مختلف بوده ایم.

به گزارش خبرگزاری برنا از کرمان؛ ورزش جذاب فوتبال بی شک یکی از پرطرفدارترین و محبوب‌ترین ورزش‌های گروهی در جهان محسوب می‌شود، این رشته‌ی ورزشی این روز‌ها آنقدر پیش رفته است که می‌تواند شرایط سیاسی، اجتماعی و اقتصادی جهان را تغییر دهد و حتی از آن به عنوان صنعت یاد می‌شود.

یکی از بحث‌هایی که در فوتبال در حال رشد و توسعه است و همانند سایر بخش‌ها جایگاه ویژه و تعیین کننده‌ای را به خود اختصاص داده و گام‌های بسیار ارزشمندی در جهت رشد و ارتقای سطح کیفی آن برداشته شده، بحث داوری فوتبال است.

همایش یک روزه دانش‌افزایی داوران فوتبال استان کرمان

رشد داوری در کرمان

مستطیل سبز دنیای فوتبال طی سال‌های اخیر در استان کرمان خودش را خوب نشان داده و هم اکنون ۱۸ تیم از این استان در رده‌ بزرگسالان و ۲۳ تیم در رده‌های سنی لیگ‌های کشوری حضور دارند و می‌توان گفت، کرمان بعد از خوزستان دومین استان کشور است که بیشتر تیم‌ها را در لیگ‌های کشوری دارد، این در حالیست که استان‌هایی مانند تهران، آذربایجان شرقی، غربی، خراسان و اصفهان (چه فوتبال و چه فوتسال) این تعداد تیم ندارند و امروز به تناسب این رشد خوب تیم ها، شاهد افزایش حضور داوران کرمانی نیز در لیگ‌های مختلف هستیم.

 

حضور ۲۰۰ داور فوتبال و فوتسال در استان کرمان

علی قرایی، رئیس هیئت فوتبال استان کرمان در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، با اعلام اینکه داور یکی از قشر‌های مهم و تأثیر گذار در فوتبال است، تعداد داوران فوتبال و فوتسال در استان کرمان را ۲۰۰ داور عنوان کرد و گفت: از این تعداد، ۱۲۰ داور فوتبال در بخش آقایان، ۵۰ داوران فوتسال آقایان و ۳۰ داور فوتسال در حوزه بانوان است.

او افزود: کرمان در داوری فوتسال، در کشور بعد از تهران با ۵ سهمیه در لیگ برتر رتبه دوم را به خود اختصاص داده است، در لیگ یک چهار داور و در دسته دوم و سوم ۸ داور دارد، یک‌کوبل در لیگ برتر فوتبال آقایان، یک کوبل در لیگ یک فوتبال آقایان، لیگ دو و سه فوتبال ۱۲ نفر، لیگ‌های پایه فوتبال ۲۰ نفر و در لیگ‌های پایه فوتسال ۴ نفر از داوران کرمانی حضور دارند.

همایش یک روزه دانش‌افزایی داوران فوتبال استان کرمان

قرایی تصریح کرد: به لطف خداوند توانستیم پس از گذشت نهمین فصل از حضور سید رضا مهدوی، امیررضا آشور‌ماهانی و احد سلطانی در لیگ یک، یک کوبل جوان دیگر را با ترکیب معین ایزدی، وحید امیری و صالح عرب‌آبادی وارد لیگ یک کنیم.

او بیان داشت: اگر ما بتوانیم به داوران‌مان ارزش و بها دهیم، شأن و منزلت‌شان را رعایت کنیم و برایشان ارزش قائل شویم، مطمئناً روز‌های خوبی در پیش روی داوری استان کرمان خواهد بود.

 

مهمترین اتفاق حوزه داورای استان کرمان

آنچه باید گفت، استان کرمان در زمینه داوری طی چند سال اخیر پیشرفت‌های خوبی داشته است که می‌توان اثرات آن را در قضاوت داوران در لیگ‌های مختلف دید، اما بزرگترین اتفاق این عرصه را می‌توان در سال جاری دید، مهمترین رویداد خبری حوزه داورای استان کرمان که صددرصد پیشرفت داوری استان را سرعت خواهد بخشید و آن عضویت علیرضا کهوری رئیس کمیته داوران استان کرمان در کمیته داوران فدراسیون فوتبال است.

علیرضا کهوری، رئیس کمیته داوران استان کرمان با اشاره به اینکه رئیس هیئت فوتبال استان کرمان توجه ویژه‌ای به کمیته داوران دارد، گفت: همواره یکی از دغدغه‌های وی ارتقاء سطح داوری استان بوده که الحمدالله با توجه به نظر کارشناسان و پیشکسوتان این مهم رخ داده است.

 

برگزاری بیش از ۹ دوره داوری طی ۱۸ ماه اخیر در کرمان

او آموزش داوران جوان در دو بخش بانوان و آقایان را از مهمترین اقدامات در دستور کار این کمیته اعلام کرد و از برگزاری بیش از ۹ دوره داوری درجه‌های مختلف طی ۱۸ ماه اخیر در سراسر استان کرمان خبر داد و افزود: داوری درجه ۳ در ۸ مرداد ماه ۹۸ در انار، داوری درجه ۳ در ۱۲ مرداد ماه ۹۸ در سیرجان، داوری درجه دو در مهر ماه ۹۸ در راور، داوری درجه ۳ در ۲۵ مهرماه ۹۸ در رفسنجان، داوری درجه ۳ در ۱۶ اسفند ۹۷ در کرمان، داوری درجه سه در ۲۰ اسفند ۹۷ در راور، داوری درجه ۳ در ۲۵ آبان ماه ۹۸ در رفسنجان، داوری درجه ۳ در ۲۹ آبان ۹۸ در رفسنجان، داوری درجه ۳ در ۲۱ آبان ماه ۹۸ در کرمان و ... از جمله‌ی این دوره‌ها در سراسر استان بودند.

دوره دانش‌افزایی داوران فوتسال و فوتبال ساحلی استان کرمان

آکادمی داوران فوتبال استان کرمان راه‌اندازی می‌شود

کهوری مهمترین برنامه در پیش روی این کمیته را راه اندازی آکادمی داوران فوتبال استان برشمرد و تصریح کرد: در این آکادمی داورانی که بین ۱۷ تا ۲۴ سال سن دارند، عضویت پیدا خواهند کرد تا برای حضور در میادین ملی و بین‌المللی آماده شوند.

عضو کمیته داوران فدراسیون فوتبال بر تقویت زبان انگلیسی این داوران تأکید کرد و بیان داشت: در صددیم با این رویکرد و با حمایت قرایی رئیس هیئت فوتبال استان بتوانیم گام‌های سازنده‌ای در داوری استان برداریم.

کهوری از برگزاری یک کلاس دانش‌افزایی ویژه داوران فوتبال استان در نیم‌فصل خبر داد و افزود: کلاس دانش‌افزایی داوران فوتسال را هم چندی پیش به میزبانی بافت برگزار کردیم.

 

راه‌اندازی آکادمی داوران حرکتی نو در داوری کشور

عرفان امیرخسروی، رئیس کمیته اطلاع‌رسانی و روابط‌عمومی هیئت فوتبال استان کرمان در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، گفت: طی دو سال گذشته، در هیئت فوتبال استان کرمان، تلاش شده، به گونه‌ای رفتار شود تا جایگاه داوران آن طور که شایسته و بایسته است، حفظ شود.

او افزود: رئیس هیئت فوتبال استان اعتقاد دارد، داور باید داوریش را در زمین کند و خودش را در زمین نشان دهد تا بتواند نمره خوبی بگیرد و به نتایج بالا برسد.

امیرخسروی تصریح کرد: قرایی همیشه به گونه‌ای عمل کرده‌اند که میدانی برای داوران استان به وجود آید تا بتوانند خود را نشان دهند و به جرأت می‌گویم، استان کرمان در حال حاضر رکورد بسیار خوبی را در اعزام داور به مسابقات و لیگ‌های کشوری به ثبت رسانده است.

_MG_1444

او راه‌اندازی آکادمی داوران در استان کرمان را حرکت و اتفاقی نو در داوری کشور اعلام کرد و بیان داشت: این رخداد می‌تواند این بخش از فوتبال استان کرمان را متحول کند.

 

برنامه ریزی برای میدان‌داری در فوتبال ساحلی

رئیس کمیته اطلاع‌رسانی و روابط‌عمومی هیئت فوتبال استان کرمان گفت: در هیئت فوتبال استان کرمان از داوری هیچ قسمتی غافل نشده‌ایم و در کنار فوتبال و فوتسال، برای میدان‌داری در فوتبال ساحلی هم در حال برنامه ریزی هستیم که بر این اساس، در رقابت‌های فصل گذشته لیگ برتر فوتبال ساحلی کشور، پنج داور و یک ناظر از استان به کلاس پیش فصل دعوت شدند.

امیرخسروی افزود: برگزاری دوره‌های آموزشی متعدد یکی دیگر از تأکیدات قرایی به داوران است، به طوری که هشت دوره داوری درجه سه در نقاط مختلف استان با یک دوره ارتقاء داوری سه به دو برگزار شده است.

کلاس داوری درجه سه

او تصریح کرد: قبل از شروع فصل ۹۹-۹۸ لیگ برتر فوتبال استان، کلاس پیش فصل دانش‌افزایی داوران با حضور هدایت ممبینی رئیس کمیته داوران فدراسیون و دانیال مرادی از مدرسین برجسته داوری به میزبانی سیرجان برگزار شد که در همان کلاس از لباس‌های جدید داوران نیز رونمایی شد، بدین ترتیب داوران این استان برای قضاوت‌های سطح استان، صاحب لباس متحدالشکل شدند.

امیرخسروی با اعلام اینکه هم اکنون رشد داوری در استان کرمان متناسب با تعداد تیم‌های این استان در لیگ‌های مختلف در حال انجام است، ابراز امیدواری کرد: علاوه بر رویداد‌های ملی شاهد حضور این داوران در رخداد‌های بین المللی نیز باشیم.

 

علی رغم همه پیشرفت‌هایی که در حوزه داوری در استان کرمان شاهد بودیم، اما این نکته قابل تأمل است که استعدادیابی علمی، آموزش به روز، پشتوانه سازی، حمایت برای حضور بیشتر داوران و کمک داوران کرمانی در رویداد‌های کشوری در سطوح مختلف، ورود نمایندگان داوری استان در لیست داوران و کمک داوران بین المللی و ورود ناظرین داوری و نمایندگان کرمانی در سطوح مختلف فوتبال کشور (نونهالان، نوجوانان، جوانان، امید، لیگ ۳، لیگ ۲، لیگ ۱، لیگ برتر) در بخش‌های خانم‌ها و آقایان از الزاماتی است که همواره نیازمند نگاه دست اندرکاران حوزه‌ی داوریست تا همچنان شاهد رشد بیش از پیش بحث داوری در استان کرمان باشیم.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز