رئیس کل دادگستری استان کرمان:

جلوگیری از ورود پول های کثیف به انتخابات/ رصد منابع مالی کاندیداها در تبلیغات انتخاباتی/ رسانه ها ادبیات صادقانه، وحدت آفرین و نشاط آور را مد نظر قرار دهند

۱۳۹۸/۱۱/۱۳ - ۱۲:۰۰:۳۷
کد خبر: ۹۵۸۶۹۷
جلوگیری از ورود پول های کثیف به انتخابات/ رصد منابع مالی کاندیداها در تبلیغات انتخاباتی/ رسانه ها ادبیات صادقانه، وحدت آفرین و نشاط آور را مد نظر قرار دهند
رئیس کل دادگستری استان کرمان گفت: لازم است که اصحاب رسانه استان کرمان همانند دوره های گذشته؛ ادبیات صادقانه، وحدت بخش، امیدوار کننده و نشاط آور در عرصه انتخابات را جزء اصول کاری خود قرار دهند.

به گزارش خبرگزاری برنا از کرمان؛ یدالله موحد در نشست هم اندیشی پیشگیری از جرائم و تخلفات انتخاباتی در حوزه رسانه ها افزود: رسانه باید برکات و نتایج حضور مردم در انتخابات های گذشته را به وضوح ترسیم کنند تا مردم بدانند که شرکت در انتخابات تاثیر عمده ای در سرنوشت آنها و کشور داشته و خواهد داشت و از این طریق افکار عمومی را ساماندهی و جهت دهی کرده و به نقش هدایتگری و تنویر افکار عمومی خود عمل کنند.

وی تاکیدکرد: رسانه ها علاوه بر اینکه فعالیت های تبلیغاتی خود را بر محور قانون تنظیم می کنند باید به الزامات قانونی و اخلاقی یک رقابت سالم انتخاباتی پایبند باشند و با آگاهی بخشی و اطلاع رسانی به موقع از بایدها و نبایدهای عرصه انتخابات مجلس شورای اسلامی در سطح عمومی نیز از بروز جرایم و تخلفات انتخاباتی پیشگیری کنند.

وی با اشاره به اینکه بر اساس قانون منابع مالی داوطلبان باید رصد شود، گفت: باید از ورود پول های آلوده و کثیف به عرصه انتخابات به صورت جدی پیشگیری شود و سازمان بازرسی، اداره کل اطلاعات و سایر نهادهای مربوطه در حال رصد هستند که پول های آلوده وارد عرصه انتخابات نشده و از امکانات عمومی به نفع یا ضرر هیچ کاندیدایی استفاده نگردد.

رئیس کل دادگستری استان کرمان از رسانه های جمعی به عنوان یکی از ساختارهای تاثیرگذار در انتخابات یاد کرد و گفت: شرکت در انتخابات یک وظیفه شرعی، سیاسی و اجتماعی همگان است  و برای اصحاب رسانه عمل به این وظیفه ابعاد مختلفی دارد.

موحد با اشاره به این مطلب که ایجاد شور، شعور و نشاط انتخاباتی در بین اقشار مختلف مردم یکی از ابعاد فعالیت های رسانه ای در زمان قانونی تبلیغات انتخاباتی است، تصریح کرد: حضور همگانی و گسترده مردم در انتخابات جز از طریق مشارکت مسئولانه و با نشاط رسانه های جمعی امکان پذیر نیست.

وی اظهارداشت: مسئولان و داوطلبان بدون کمک رسانه های جمعی نمی توانند زمینه بسیج عمومی برای مشارکت حداکثری مردم در انتخابات را فراهم کنند.

رئیس شورای قضائی استان کرمان به بعد دیگر وظایف رسانه های جمعی در انتخابات اشاره و بیان کرد: همه می دانیم دشمنان ملت ایران به ویژه در این مقطع تاریخی، حداکثر توان و ظرفیت رسانه ای خود را به کار گرفته اند که با انتشار اخبار جعلی و ساختگی، تخریب و بداخلاقی های سیاسی؛ افکار عمومی مردم را به اغتشاش بکشانند و موجبات سردرگمی مردم در فضای انتخابات را فراهم کنند و از این طریق اعتماد عمومی به نظام سیاسی و اقتدار نظام را کاهش دهند.

موحد عنوان کرد: رسانه های جمعی باید به این نکته توجه داشته باشند که محور فعالیت های خود در عرصه انتخابات را قانون قرار دهند و با قانون مداری به سلامت انتخابات و پیشگیری از تخلفات و جرایم انتخاباتی کمک کنند.

وی گفت: مصالح ملی اقتضاء دارند که رسانه های جمعی بر اساس بیانات امام راحل و رهبر معظم انقلاب اسلامی شاخص های یک انتخاب مناسب و نماینده کارآمد را برای مردم روشن کنند تا مردم با بصیرت کامل فرد اصلح را از میان داوطلبان انتخاب کنند تا در نهایت مجلس حافظ انقلاب اسلامی و پاسدار خون شهدا و منافع ملت شکل گیرد.

رئیس کل دادگستری استان کرمان با اشاره به این مطلب که رسانه ها باید آینه تمام نمای مطالبات مردم باشند، خاطرنشان کرد: رسانه ها باید خواسته های عمومی را در عرصه های مختلف از جمله انتخابات، آشکارا و بدون واهمه انعکاس دهند.

موحد گفت: رسانه ها در عرصه انتخابات باید توجه داشته باشند که رسانه هایی مورد وثوق و اعتماد مردم هستند که در انعکاس اخبار و اطلاعات؛ صداقت و درستی را مبنای کار خود قرار می دهند و از افراط و تفریط پرهیز می کنند و در این راستا باید تاکید کرد که رسانه های اخلاق محور یک سرمایه ارزشمند برای مردم و جامعه محسوب می شوند.

وی افزود: احترام به قوانین و مقررات انتخاباتی، اهتمام به آموزش، رشد آگاهی های عمومی در زمینه انتخابات و لوازم آن و تشویق مردم برای شرکت در انتخابات و ترویج فرهنگ، اصول و ارزش های اخلاقی انتخابات امر مهمی است که نمی توان آن را نادیده گرفت.

نماینده عالی قوه قضائیه در استان کرمان ادامه داد: فراهم سازی زمینه بدون تبعیض برای تبلیغات تمام نامزدها در حدی که قانون اجازه می دهد امر مهمی است که باید از سوی اصحاب رسانه مورد توجه قرار گیرد.

موحد بر رعایت قوانین مربوط به حفظ آرامش و نظم عمومی نیز تاکید کرد و گفت: پرهیز از نگاه کاسب کارانه به انتخابات، حمایت معقول و اخلاقی از حزب متبوع و پرهیز از نادیده گرفتن شایستگی های جریان رقیب از موارد مهمی است که باید مورد توجه رسانه ها قرار گیرد.

وی ضمن اشاره به این مطلب که رقابت سالم در گرو فعالیت های تبلیغاتی رسانه های جمعی است، عنوان کرد: احترام به ارزش ها و دستاوردهای انقلاب و نظام اسلامی و پرهیز از انتشار مطالب موهن درباره افراد حقیقی و حقوقی، پرهیز از فریب افکار عمومی و پرهیز از تخریب رقیب نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

رئیس کل دادگستری استان کرمان اظهارداشت: رسانه ها باید مراقبت کنند که در دامان افرادی که با دادن وعد های غیر قابل اجرا و واهی به دنبال جلب آرای عمومی هستند؛ گرفتار نشوند زیرا کمک به این افراد جفا در حق مردم، نظام و آرمان شهدا است.

موحد بر پرهیز از تشدید یا تقویت اختلافات قومی و قبیله ای و پرهیز از تحریک تعصبات مذهبی، صنفی،گروهی و محلی تاکید کرد و گفت: کمک به ایجاد فضای نقد منصفانه بسیار مهم است و انصاف در تبلیغات انتخاباتی یک رکن است و اگر به آن توجه نشود تبدیل به بداخلاقی انتخاباتی شده و فرهنگ انتخاباتی کشور را دچار خدشه می کند.

وی با تاکید بر اینکه دوری از هرگونه اعتماد به گزارشات و مطالب معاندان نظام و انقلاب ضروری است، گفت: معاندان تمامی ابزارهای رسانه ای خود را به کار می گیرند تا فضای انتخاباتی را ناامن کرده و اذهان عمومی را مشوش کنند و رسانه  ها باید به شکلی اقدام کنند که برگ زرین دیگری در تاریخ انقلاب اسلامی افریده شود.

عضو شورای تامین استان کرمان با تاکید بر اینکه رسانه ها باید اخبار و اطلاعات را از منابع موثق و رسمی دریافت کنند، گفت: جرائم انتخاباتی در استان کرمان همواره بسیار اندک بوده است و حکایت از آن دارد که رسانه های این استان درک صحیحی از واقعیت ها و نیازهای جامعه دارند و به رسالت ملی، دینی و اجتماعی خود به موقع و به درستی عمل می کنند.

موحد بر حفظ حرمت اشخاص و حیثیت و کرامت داوطلبان و وابستگان آنها  تاکید و خاطرنشان کرد: رسانه ها باید روز سکوت تبلیغاتی را جدی بگیرند و نظارت دقیقی در این راستا انجام می شود.

وی تاکید کرد: در جریان تبلیغات انتخاباتی باید نقاط قوت و ضعف عملکرد داوطلبان به شکلی منصفانه مورد نقد و بررسی قرار گیرد و به مردم کمک کند تا فرد اصلح انتخاب شود و مجلسی کارآمد و توانمند ایجاد شود که بتوانند گره ای مشکلات کشور و مردم بگشاید.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز