آداب دعا از زبان شیخ حسین انصاریان:

اینکه دعا مستجاب نمی‌شود عیبش در خودمان است / باید موانع استجابت دعا را برطرف کنیم / ظلم از دیگر موانع استجابت دعا است

۱۳۹۸/۱۱/۲۹ - ۰۹:۱۰:۳۷
کد خبر: ۹۶۵۹۳۸
اینکه دعا مستجاب نمی‌شود عیبش در خودمان است / باید موانع استجابت دعا را برطرف کنیم / ظلم از دیگر موانع استجابت دعا است
حجت‌الاسلام انصاریان با اشاره به اهمیت دعا در آیات و روایات گفت: اینکه دعا مستجاب نمی‌شود عیبش در خودمان است و باید موانع استجابت دعا را برطرف کنیم.

به گزارش خبرگزاری برنا از کرمان؛ حجت‌الاسلام والمسلمین شیخ حسین انصاریان در سومین شب از ویژه برنامه میلاد با سعادت حضرت زهرا(س) در مسجد تاریخی گنج کرمان اظهار داشت: امیرالمومنین(ع) در رابطه با قرآن چهار خواسته از خداوند داشت.

وی با بیان اینکه به فرموده قرآن، دعا لازم است زیرا که انسان یک موجود به تمام معنا نیازمند و تهیدست است افزود: نباید گفت خدا نیازهای من را می‌داند و احتیاجی به دعا نیست.

این استاد اخلاق و مفسّر قرآن کریم با اشاره به اینکه خدا عالم به ظاهر و باطن هستی است و همه نیازهای انسان را هم می‌داند اما خودش فرمان به دعا داده و دوست دارد بنده‌اش با دل و زبان اظهار نیاز کند بیان کرد: همه انبیای الهی اهل دعا بودند و در سوره‌های متعدد قرآن مجید دعاهایی از انبیای الهی وجود دارد.

وی با بیان اینکه انبیا می‌دانستند که خدا به نیازهای آنها آگاه است اما دعا می‌کردند چون دعا محبوب خدا است افزود: دعاکننده نیز محبوب خدا است و خداوند در قرآن می‌فرماید ادعونی استجب لکم.

انصاریان با ابراز اینکه خداوند در آیه‌ای می‌فرماید متکبر از دعا اهل دوزخ است گفت: اینکه چرا متکبر اهل دوزخ است دلیلش این است که دلش به همین‌هایی که دارد خوش است و در حقیقت می‌گوید من احتیاجی به خدا ندارم و این دروغ خیلی سنگینی است.

وی با تاکید بر اینکه انسان لحظه به لحظه محتاج پروردگار عالم است لذا متکبر از دعا اهل دوزخ می‌شود گفت: از تکبر به تواضع و فروتنی برگردید و دعا آنقدر مهم است که پروردگار عالم به ما شبانه‌روز 10 بار کامل واجب کرده دعا کنیم.

این استاد اخلاق و مفسّر قرآن کریم با عنوان اینکه دعا کردن در هر دو رکعت اول نماز واجب شده و در سوره مبارکه حمد بعد از حمد خدا و اقرار به اینکه همه کاره قیامت خدا است می‌گوییم ما تو را بندگی می‌کنیم و از تو کمک می‌خواهیم ادامه داد: بعد از آن وارد دعا می‌شویم و ادامه سوره حمد دعاست.

وی با بیان اینکه زیباترین و پربارترین دعا در سوره حمد آمده و از خدا درخواست می‌کنیم ما را در راه مستقیم خودت قرار بده و ثابت‌قدم بدار گفت: دعا لازم است چرا که ما نیازمند هستیم و هر لحظه داریم از نعمت‌های خدا استفاده می‌کنیم.

انصاریان با اظهار اینکه ما چیزی نداریم که بخواهیم تکبر کنیم و همه چیز در این عالم از خداوند است افزود: اگر ما بخواهیم پشت به خدا بکنیم و بگویم خودم بلدم چیزی نصیبمان نمی‌شود و آنها که اهل گدایی از پروردگار عالم بودند خداوند لطف عجیبی در حقشان کرده است.

وی با بیان اینکه بین انسان و پروردگار ممکن است موانعی وجود داشته باشد که دعا به این موانع می‌خورد و مستجاب نمی‌شود گفت: چه کارهایی باید بکنیم که دعای ما مستجاب شود و اینکه دعا مستجاب نمی‌شود عیبش در خودمان است.

این استاد اخلاق و مفسّر قرآن کریم با اشاره به اینکه یکی از موانع استجابت دعا لقمه حرام است و این لقمه در شکم من برود یا در زندگی من باشد فرقی نمی‌کند افزود: پیامبر(ص) فرمود اگر کسی یک درهم حرام غروب به خانه ببرد تا وقتی این یک درهم در خانه او است خداوند به آن خانه نظر رحمت نمی‌کند و دعای اهل آن خانه را گوش نمی‌کند.

وی با بیان اینکه خداوند در دعا کاری به کمیت ندارد و فرقی نمی‌کند 10 میلیون مال حرام پیش ما باشد یا یک درهم، حرام حرام است گفت: اگر به اندازه ذره‌ای ارزن حرام پیش ما باشد آن دنیا کارمان گیر است.

انصاریان ادامه داد: امیرالمومنین(ع) نقل می‌کند که سر پیغمبر در لحظات آخر عمر بر زانوی من بود، سه بار تکرار کرد و فرمود علی جان به امت بگو مال مردم را به مردم برگرداند اگر به اندازه نخ سوزنی باشد که قابل مصرف نیست.

وی با بیان اینکه اعتقاد خراب نیز مانع دعا است و مثلا نسبت به قیامت، قرآن و امام عصر شک داشته باشیم افزود: امام باقر فرمود دو برادر دعا کردند؛ دعای یکی از آنها مستجاب شد و دیگری دعایش مستجاب نشد. پیش حضرت مسیح آمد و گفت دعای برادرم مستجاب شد اما دعای من هنوز مستجاب نشده است حضرت مسیح فرمود از پروردگار می‌پرسم و جواب می‌دهم، خطاب رسید در نبوت تو شک دارد و این فرد یقین به رسالت مسیح نداشت.

این استاد اخلاق و مفسّر قرآن کریم با عنوان اینکه ظلم از دیگر موانع استجابت دعا است و اگر به همسایه و فردی در کوچه و خیابان ظلم کنم دعا مستجاب نمی‌شود گفت: باید بین من و پروردگار جاده صاف باشد و مانعی وجود نداشته باشد تا دعا مستجاب شود.

وی با بیان اینکه استجابت دعا کار می‌خواهد و به همین راحتی نیست که بلند شوم و برم مکه و کربلا دعایم مستجاب شود افزود: برای استجابت دعا تصفیه باطنی لازم است و از مال مردم باید کاملا آزاد باشیم.

انصاریان با اشاره به اینکه دعای کمیل دعای بسیار خوب و بزرگی است ادامه داد: مردم کمیل‌خوان بشوید و اهل دعا باشید چرا که خداوند موج رحمت است و تمام دعای جوشن کبیر نشانه رحمت خدا است.

وی با بیان اینکه آدم مومن نباید از خداوند بترسد چرا که خداوند نهایت رحمت و معرفت است گفت: از گناه خودتان بترسید و توبه کنید و وقتی گناهی وجود نداشته باشد ترس از خدا معنی نمی‌دهد.

 

نظر شما