معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کرمان:

دولت باید به عنوان پشتیبان حمایتی، بخش خصوصی را یاری کند

۱۳۹۹/۰۱/۰۹ - ۱۱:۴۴:۳۶
کد خبر: ۹۸۱۹۸۰
دولت باید به عنوان پشتیبان حمایتی، بخش خصوصی را یاری کند
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کرمان گفت: معتقدیم که بخش خصوصی باید از اینکه دولت را به عنوان پشتیبان بزرگ مالی خود بداند به تدریج خارج شده و کمک‌های حمایتی از دولت بگیرد.

به گزارش خبرگزاری برنا از کرمان؛ محمدعلی دهقان به جایگاه تشکل‌های بخش خصوصی به ویژه خانه صنعت، معدن و تجارت در سال 98 اشاره داشت و عنوان کرد: هر چه فشارها و تحریم‌ها بیشتر باشد، نقش بخش خصوصی ارزنده‌تر و فعالیت آنها بارزتر می‌شود.

وی ادامه داد: در سال 98 از بخش خصوصی استفاده زیادی شد، اتاق بازرگانی در بعد ملی و استانی، خانه صنعت و معدن و تجارت، اتاق معادن، اتاق اصناف و کل تولید کننده‌ها همه در میدان هستند و می‌توان به جرات گفت دولت، بدون بخش خصوصی نمی‌تواند حرکت کند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کرمان افزود: امیدواریم به سمتی برویم که دولت فقط سیاست‌گذاری کند و تمام امور به بخش خصوصی محول شود.

وی تصریح کرد: ما معتقدیم که بخش خصوصی باید از اینکه دولت را به عنوان پشتیبان بزرگ مالی خود بداند به تدریج خارج شده و دولت به عنوان پشتیبان حمایتی برای بخش خصوصی فعالیت کند.

دکتر دهقان ابراز داشت: سال 98 سال بسیار پر فراز و نشیبی برای کشور بود، با بحران سیل آغاز شد و حوادثی پشت سر هم را داشتیم، از گرانی بنزین در حوزه اقتصادی تا شهادت سردار سلیمانی و نهایتا به بیماری کرونا ویروس رسیدیم.

وی ابراز داشت: همه این حوادث که بعضا تاثیرپذیر از تحریم‌ها نیز بودند، برای ما سخت بود، اما پایداری و استقامتی که مردم داشته و دارند، اقتصاد ما خودش را در برابر این سختی‌ها و ناملایمات محک می‌زند و این برای ما ارزنده است.

دهقان بیان کرد: بسیاری از زوایای پنهان اقتصادی برای ما روشن شد و نخستین بار در تاریخ 40 ساله از اقتصادی بدون نفت استفاده کردیم و امروز که نفت با 35 دلار خرید و فروش می‌شود، اصلا بر خودمان نمی‌لرزیم چون کسی از ما نفت نمی‌خرد که این مسئله بر روی کشور ما اثر بگذارد و در نتیجه ما در جهت اقتصادی بدون نفت حرکت می‌کنیم.

معاون اقتصادی استاندار کرمان عنوان کرد: صادرات غیرنفتی ما سیر صعودی پیدا کرده و با وجود همه تحریم‌ها، خیلی از واحدهای تولیدی که امکان رقابت نداشتند، فعال شدند و به خوبی مشغول به کار هستند.

وی گفت: هر چند یکسری خسارات هم بوده و برخی از کارخانجات به مشکل برخورد کردند، مشکلات ناگهانی ارز باعث ضرر برخی از واحدهای تولیدی شده که در بخش دولت و بخش خصوصی تلاش کردیم این واحدها بتوانند سرپا بمانند و با شرایط جدید، هماهنگی پیدا کنند.

دکتر دهقان بیان کرد: در مجموع سال 98 سال خوبی برای اقتصاد ما رقم خورد و این شهامت را پیدا کردیم که می‌توانیم روی پای خودمان بایستیم و اکنون نگرانی از تحریم‌ها در جامعه ما نیست و این یک موقعیت بسیار مغتنمی است که باید قدر آن را بدانیم.

وی تصریح کرد: برای سال پیش رو در حوزه اقتصادی، یکسری سیاست‌گذاری‌های کلی در استان باید داشته باشیم که چند برنامه اصلی در حال پیگیری داریم.

دهقان ادامه داد: مهمترین مسئله استان کرمان کمبود آب است و برنامه‌های متنوعی در این زمینه طراحی شده و انتظار داریم بتوانیم مجوزهای نهایی آن را از ارگان‌های ذیربط بگیریم و شروع به اجرا کنیم.

معاون اقتصادی استاندار کرمان اظهار داشت: در جهت کم کردن مصرف و استفاده بهینه آب در بخش‌های کشاورزی و معدن راهی نداریم به غیر از اینکه کشاورزی را از سنتی به مدرن و حداقل مصرف آب برسانیم و در کنار آن با الگوهایی که وجود دارد، می‌شود درآمد را هم چند برابر کرد و فقط باید اعتقاد و فرهنگ مردم به وجود آید که این تغییرات قابل عملیاتی شدن هستند.

وی گفت: در بخش صنعت هم که مسیر راه ما مشخص است که تولیدات ما باید به چه مرحله‌ای برسد و لذا در بحث تولیدات معدنی مانند مس و فولاد برنامه‌ریزی صورت گرفته است.

دکتر دهقان بیان کرد: در این مسیر مقداری هم تابع شرایط روز هستیم که مباحث تحریم به چه جهتی می‌رود و از فرصت‌هایی که در اختیار ما گذاشته می‌شود به خوبی استفاده کنیم.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز