با وجود هشدارهای زیاد رخ داد؛

بهار سیلابی و ویرانگر در کرمان

۱۳۹۹/۰۲/۰۱ - ۱۳:۲۴:۴۱
کد خبر: ۹۹۰۹۰۷
بهار سیلابی و ویرانگر در کرمان
بارش‌های بهاری، جمعه گذشته، برای دومین بار در سال‌جاری، در استان کرمان سیل به راه انداخت. در نخستین روزهای بهار، سیل خانه و زندگی بخش زیادی از مردمان جنوب کرمان را با خود برد و در روزهای پایانی فروردین‌ماه جاری شدن سیلاب در شهداد و گلباف، زندگی روستانشینان و مردمان حاشیه‌ی کویر را زیر و رو کرد.

به گزارش خبرگزاری برنا از کرمان؛ روز چهارشنبه ۲۷ فروردین‌ماه، مدیر کل اداره هواشناسی استان کرمان در جلسه‌ی فوق‌العاده ستاد بحران استان نسبت به وقوع سیل در استان هشدار داده بود. استاندار کرمان نیز با اشاره به هشدارهای هواشناسی و پیش‌بینی باران‌های شدید در جنوب و جنوب‌غرب استان، دستور تخلیه‌ی روستاهای در معرض سیل را صادر کرد و ضمن لغو مرخصی مدیران و فرمانداران، تاکید کرد استان در حالت آماده‌باش قرار دارد.

بارش‌ها اما این‌بار برخلاف نوروز که سیل ویران‌گری را در جنوب به راه انداختند، موجب جاری شدن سیل در بخش شهداد واقع در شهرستان کرمان شد.

بارش باران شدید که از بامداد روز جمعه ۲۹ فروردین‌ماه، در منطقه‌ی شهداد آغاز شده بود، سبب آب شدن برف و جاری شدن سیلاب از ارتفاعات در بخش شهداد و گلباف شد و خسارات زیادی به بار آورد.

مدیرکل مدیریت بحران استان کرمان روز جمعه از مسدود شدن راه ارتباطی ۲۵ روستا، قطع آب پنج روستا و قطع برق ۲۵ روستای منطقه‌ی شهداد در پی وقوع سیلاب خبر داد و اضافه کرد: «سیل به باغات و نخیلات و زیرساخت‌های شهر اندوهجرد خسارت وارد کرده و منازل مردم دچار آبگرفتگی و خسارت شده است».

سعیدی با اشاره به وضعیت روستای جِهر و قطعی آب و برق این روستا اظهار کرد: «طبق گفته‌ی مردم منطقه، تعدادی از افراد قبل از روستای جهر درختکاری کرده و در مسیر سیلابی دشت و برای امنیت باغاتشان کانال حفر کرده و پهنه‌ی چند کیلومتری را به یک کانال هدایت کرده‌اند که شدت سیلاب را افزایش داد».

وی گفت: «این افراد حریم راه را با خاکریز گرفته‌اند که سیل جاده را نیز تخریب کرده است».

سیل مسیر سیرچ به شهداد و شهداد به اندوهجرد را نیز برای ساعاتی مسدود کرد. همچنین در پی وقوع سیلاب، راه روستاهای کشیت، نصر و حرمک از توابع گلباف مسدود شد و آب و برق این روستاها نیز قطع شد.

بخشدار بخش شهداد شهرستان کرمان نیز، روز جمعه، با اشاره به وقوع سیل در این بخش دلیل جاری شدن سیلاب را سرازیر شدن روان آب‌های بارش‌های شهر کرمان، بخش مرکزی و روستاهای کوهپایه به سمت شهداد و طغیانی شدن رودخانه‌های این منطقه بیان کرد و گفت: «بارش‌های مربوط به بخش شهداد به تنهایی سبب بروز سیل در این منطقه نبوده است».

یزدان‌پناه با اشاره به اقدامات انجام شده برای بازگشایی راه‌ها و امدادرسانی به مردم مناطق سیل‌زده، بیان کرد: «روستای امیرآباد بخش تکاب تقریبا زیر گل و لای رفته و منازل و وسایل مردم در گل و لای است که نیروهای امدادی در حال تهیه‌ی اسکان موقت برای مردم این روستا هستند».

 

خسارت ۸ میلیاردی سیل به جاده‌های شهداد

با فروکش کردن باران، برآورد اولیه‌ی خسارت‌ها انجام و از سوی مسئولین دستگاه‌ها اعلام شد.

عراقی‌زاده، معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای شمال استان کرمان درباره‌ی میزان خسارات احتمالی به محورهای و ابنیه‌های فنی شمال استان کرمان در پی جاری شدن سیلاب در شهداد به ایسنا گفت: «برآورد اولیه‌ی ما این است که جاری شدن این سیلاب، حدود هشت میلیارد تومان به راه‌های شمال استان خسارت وارد کرده است».

جِهرِ اندوهجرد از توابع شهر کرمان پس از سیل اخیر

تلف شدن ۱۳۵ راس دام در سیل شهداد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی شمال استان کرمان نیز از تلف شدن ۱۲۰ راس دام سبک و ۱۵ راس دام سنگین در سیل شهداد خبر داد و گفت: «۱۸ واحد دامی نیز در این سیل تخریب شده است».

عباس سعیدی در جلسه ستاد مدیریت بحران استان کرمان اظهار کرد: «در سیل روزهای اخیر منطقه‌ی شهداد و اندوهجرد، ۸۰۰ هکتار باغات، نخیلات و مزارع سیر، گلرنگ و … دچار آب و گل گرفتگی شده و برخی محصولات کاملا از بین رفته است».

وی با بیان این‌که ۶۲ کیلومتر خطوط انتقال آب نیز دچار خسارت شده و آبرسانی به مزارع قطع شده که باید در اسرع وقت با ماشین‌آلات این مشکلات رفع شود، بیان کرد: «یک واحد پرورش ماهی از بین رفته و بین ۴۲ تا ۴۵ میلیارد تومان خسارت به بخش کشاورزی شهداد وارد شده است».

سعیدی با اشاره به این‌که ۲۲ رشته قنات دچار خسارت شده، گفت: «در حال حاضر هیچ اعتباری برای رفع مشکل قنوات و کانال‌های آبرسانی مناطق سیل‌زده‌ی شهرستان کرمان نداریم و نیازمند یک و نیم میلیارد اعتبار هستیم اما در عین حال اعلام کردیم مدیر شهرستان از هر محلی که می‌تواند اعتبار را تامین کرده و کار را انجام بدهد».

 

سیل ویران‌گر ۸۶۰ خانه را در ریگان تخریب کرد

سیل جنوب استان در روزهای نخست بهار نیز خسارات زیادی در پی داشت. در حالی که به گفتهی مدیر کل مدیریت بحران استان کرمان، کرمان هشداری برای وقوع سیل دریافت نکرده بود اما بارش باران‌های شدید بهاری در جنوب استان سبب جاری شدن سیل در شهرستان‌های رودبار جنوب، کهنوج، قلعه‌گنج و ریگان شد. ۳۰ روستای شهرستان ریگان در محاصره‌ی سیل قرار گرفتند. به دلیل آبگرفتگی شدید خانه‌ها در زهکلوت و تخریب راه دسترسی، مردم با استفاده از لودر به منطقه‌ی امن و اسکان موقت منتقل شدند. در رودبار جنوب نیز برخی از مردم به دلیل بالا آمدن آب در این منطقه، شب را بر روی پشت بام‌ها گذراندند.

در اثر این سیل یک‌هزار و ۵۰۰ راس دام در جنوب استان کرمان تلف شد و به گفته‌ی فرماندار ریگان ۸۶۰ واحد مسکونی تخریب و زیرساخت‌های ۸۰ روستا به شدت آسیب دید.

استان کرمان که دهه‌های اخیر را با باران‌های اندک سپری کرده اکنون در موقعیتی جدید قرار گرفته است. بنا به گفته‌ی برخی، تغییر اقلیم رخ داده و کنترل و مدیریت باران‌های سیل‌آسا از این پس باید در صدر تصمیمات در استان کرمان قرار گیرد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز