ورود به مناطق حفاظت شده و پارک ملی ممنوع

۱۴۰۰/۰۱/۱۶ - ۰۹:۳۰:۱۴
کد خبر: ۱۱۶۰۳۷۴
ورود به مناطق حفاظت شده و پارک ملی ممنوع
رئیس اداره روابط عمومی حفاظت محیط زیست کهگیلویه وبویراحمد گفت: ورود عبور و توقف در پارک های ملی و آثار طبیعی ملی مستلزم تحصیل پروانه یا اجازه از سازمان حفاظت محیط زیست می باشد.

به گزارش خبرگزاری برنا از استان کهگیلویه و بویراحمد؛در پی انتشار عکس و فیلمی که روز گذشته (15 فروردین ماه) در فضای مجازی مبنی بر ادعای حمله پلنگ به چوپان در مناطق حفاظت شده  و تحت مدیریت محیط زیست استان دست به دست می شد ،اداره روابط عمومی حفاظت محیط زیست استان، ضمن واکنش به چنین ادعاهایی شرط ورود به مناطق حفاظت شده را مستلزم تحصیل پروانه یا اجازه از سازمان دانست و گفت:مطابق با دستورالعمل ورود به مناطق حفاظت شده در بند الف ماده 3 قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست، عبور و توقف در پارک های ملی و آثار طبیعی ملی ممنوع می باشد.


هادی سینایی اظهارداشت: مطابق ماده 8 آئین نامه اجرایی قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست، تعلیف احشام در پارک های ملی و آثار طبیعی ملی ممنوع بوده و در صورت ورود غیر قانونی به مناطق حفاظت شده و پارک ملی ، مسئولیت هرگونه مواجه شدن با حیوانات وحشی متوجه فرد خواهد بود.

وی افزود: پلنگ‌ از خانواده گربه‌سانان و بسیار منزوی می باشد ، مثل بیشتر گربه‌سانان دیگر زندگی انفرادی دارد و فقط در فصل جفت‌گیری کنار هم هستند. آنها قلمرویی را برای خود مشخص کرده و به شدت برای حفظ آن تلاش می‌کنند.

سینایی در ادامه گفت: خوشبختانه در دنا هم قلمرو و هم سفره غذایی این گربه سان که شامل گراز، تشی ، سنجاب است به وفوروجود دارد و این گربه سان منزوی ،بدلیل افزایش قدرت بینایی در نور ملایم و کم ،اغلب شب ها را برای شکار خود انتخاب نموده و در روز خیلی کم خود نمایی میکند و اغلب در حال استراحت است.

وی بیان داشت: پلنگ ها با از بین بردن حیوانات ضعیف و پیر در بهتر کردن نسل طعمه ها از نظر ژنتیک نقش بسیار مهمی دارند.

رئیس اداره روابط عمومی حفاظت محیط زیست استان تصریح کرد: پلنگ همیشه یک گام از آدمی جلوتر است و به ندرت می توان او را در طبیعت یافت و به کمتر کسی اجازه می دهد که او را مشاهده کند . بیشتر درگیری هایی که بین آدمی و پلنگ رخ داده به خاطر دخالت آدمی در زندگی پلنگ بوده است و عکس العمل پلنگ بیشتر جنبه تدافعی دارد .  

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز