افزایش ۱۷ هزار تنی خرید تضمینی گندم در کهگیلویه و بویراحمد

۱۴۰۰/۰۲/۰۳ - ۰۸:۳۰:۲۶
کد خبر: ۱۱۶۹۱۳۰
افزایش ۱۷ هزار تنی خرید تضمینی گندم در کهگیلویه و بویراحمد
رییس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد می گوید: افزایش ۱۷ هزار تنی میزان خرید تضمینی گندم یکی از دستاوردهای مهم دولت تدبیر و امید در استان است.

به گزارش خبرگزاری برنا از استان کهگیلویه و بویراحمد؛الیاس تاج الدینی تاکید کرد: در حالی که میزان خرید تضمینی گندم  کهگیلویه و بویراحمد در سال ۱۳۹۲ ، اندکی بیش از ۲۰ هزار تن بود پارسال ۳۷ هزار و ۶۰۰ تن گندم با نرخ تضمینی از کشاورزان کهگیلویه و بویراحمد خریداری شد.

وی با اشاره به اینکه گندم از محصولات استراتژیک است که نقش مهمی در امنیت غذایی دارد عنوان کرد: افزایش تولید این محصول دستاوردی برجسته برای تحقق خودکفایی ملی است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: افزایش حدود ۱۰ برابری محصول مهم دانه های روغنی کلزا از دیگر موفقیت های دولت در حوزه کشاورزی استان بوده است.

تاج الدینی تاکید کرد: در حالی که میزان تولید کلزا در هشت سال پیش ۳۱۷ تن بود پارسال  بیش از سه هزار تن از این محصول در استان تولید و روانه بازارهای مصرف شد.

وی عنوان کرد: دولت در سال های اخیر تلاش کرده است با ترویج کشت دانه های روغنی کلزا ضمن افزایش درآمد بهره برداری به کاهش واردات روغن کمک کند.

وی افزود: تولید کلزا در مقایسه با دیگر محصولات کشاورزی از جمله گندم دارای هزینه کمتر و درآمد بالاتری است. 

دولت علاوه بر پرداخت تسهیلات به کلزاکاران کشور و کهگیلویه و بویراحمد اقدام به دادن یارانه به بذر وارداتی آن نیز می کند تا بذر با قیمت مناسب در اختیار کشاورزان قرار گیرد. 

هدف اصلی از ورود بذر کلزا به کشور و کاشت آن تولید روغن بوده اما علاوه بر این کشت کلزا به حفظ، پایداری و غنی شدن خاک و جلوگیری از ضعیف شدن آن نیز کمک  می کند. 

رییس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد می گوید: در مجموع میزان تولید محصولات کشاورزی استان ۱۳۹۹ نسبت به سال ۱۳۹۲ بیش از ۴۰۰ هزار تن افزایش یافته است.

تاج الدینی تاکید می کند که میزان تولید محصولات کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد که در سال ۱۳۹۲ کمتر از ۵۶۰ هزار تن بوده هم اکنون به ۹۷۳ هزار تن رسیده است.

وی عنوان کرد: در هشت سال گذشته ۲هزار و ۱۰۰ هکتار شبکه آبیاری و زهکشی در کهگیلویه و بویراحمد انجام شده است در حالی که تا پیش از این یکهزار و ۲۰۰هکتار شبکه آبیاری و زهکشی در استان انجام شده بود.

تاج الدینی ابراز داشت: در این مدت همچنین طرح های آبیاری نوین در ۱۵هزار هکتار از زمین کشاورزی استان اجرا شده است و مجموع مساحت آبیاری نوین در اراضی کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد به بیش از ۳۶ هزار هکتار رسیده است.

به گفته تاج الدینی همچنین از سال ۱۳۹۲ تاکنون ۱۱۷ کیلومتر جاده دسترسی بین مزارع در استان ایجاد شده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: در دولت های یازدهم و دوازدهم ۶هزار و ۵۰۰ هکتار زمین دیم در استان تامین آب شده است.

 

نظر شما
پرونده ویژه