هفت خانه تاریخی در کهگیلویه و بویراحمد منزلگاه صنایع دستی می‌شود / شناسایی ۳۵هزار هنرمند صنایع دستی در استان

۱۴۰۰/۰۳/۲۵ - ۰۸:۰۴:۲۶
کد خبر: ۱۱۹۲۸۳۹
هفت خانه تاریخی در کهگیلویه و بویراحمد منزلگاه صنایع دستی می‌شود / شناسایی ۳۵هزار هنرمند صنایع دستی در استان
مدیرکل میراث‌فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی کهگیلویه و بویر احمد گفت: هفت خانه تاریخی این استان منزلگاه تولید و عرضه محصولات صنایع دستی می شود.

به گزارش خبرگزاری برنا از استان کهگیلویه و بویراحمد؛مجید صفایی در گفت و گو با خبرنگاران اظهار داشت: شامبراکان، قلعه  عزیزی و طولیان از جمله خانه های تاریخی شناسایی شده کهگیلویه و بویراحمد برای تبدیل به خانه صنایع دستی است.

وی بیان کرد: اعتبار مورد نیاز اجرای این طرح ها تامین شده اما با توجه به تخصصی بودن اجرای کار تبدیل خانه های تاریخی به مراکز صنایع دستی در حال انجام فرآیند انتخاب عوامل اجرایی است تا ضمن احیای این بناهای تاریخی بدون ضربه زدن به هویت معماری باستانی زمینه رونق صنایع دستی در آنان فراهم شود. 

مدیرکل میراث‌فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد همچنین از  انعقاد چهار تفاهم نامه با دستگاه های اجرایی مختلف برای رونق تولیدات صنایع دستی استان خبر داد و اضافه کرد: تفاهم نامه با معاونت اقتصادی استان و اداره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی از مهمترین این تفاهم نامه هاست که براساس آن به هنرمندان متقاضی راه اندازی کارگاه های انفرادی و گروهی تسهیلات بانکی پرداخت می شود.

صفایی ابراز داشت: تفاهم با بیمه روستایی  و عشایر کهگیلویه و بویراحمد یکی دیگر از این تفاهم نامه هاست که تاکنون بر اساس آن ۳۷۲ نفر از هنرمندان استان زیر پوشش بیمه اجتماعی قرار  گرفته اند.

وی عنوان کرد: همچنین تفاهم نامه ای با اداره کل زندان های استان منعقد شده  که براساس آن مواد اولیه تولیدات صنایع دستی تامین و از قبل آن زمینه اشتغال ۷۰ نفر از زندانیان نیز فراهم شده است.

به گفته صفایی همچنین تفاهم نامه ای با فنی وحرفه ای استان برای آموزش هنرمندان صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد بسته شده تا کیفیت محصولات تولیدی افزایش یابد.                                                      

وی  عنوان کرد: ۳۵هزار هنرمند صنایع دستی در استان شناسایی شده که از این تعداد ۱۶هزار نفر دارای پروانه فعالیت هستند.

صفایی تاکید کرد: تاکنون ۶۰ کارگاه صنایع دستی در کهگیلویه و بویراحمد ایجاد شده که ۲ مورد از این تعداد کارگاه رنگرزی است که از نیازهای ضروری هنرمندان استان بوده است.

وی ابراز داشت:جاجیم بافی، سفره بافی، نمدمالی، نی چیت بافی، مشته بافی، رندبافی، گچمه بافی، ریسندگی، سوزن دوزی، سبد بافی، رودوزی‌های سنتی و سیاه چادر بافی از مهمترین دست بافته‌های سرپنجه هنرمندان کهگیلویه و بویراحمد است.

 

نظر شما