جذب نیروهای غیر بومی در پتروشیمی گچساران ممنوع/ هر جا برای احقاق حق کارگران نیاز شد جلو کارفرمایان می ایستم/با تمام توان در جهت حل مشکلات جامعه کارگری تلاش خواهم کرد

۱۴۰۰/۰۸/۰۶ - ۰۹:۰۱:۲۹
کد خبر: ۱۲۵۳۰۲۱
مدیر کل تعاون و رفاه اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد گفت: از این به بعد جذب و به کارگیری نیروهای غیر بومی را در پتروشیمی گچساران به هیچ عنوان نمی پذیریم ما دوستانه از شما می خواهیم جذب نیروهای غیر بومی را متوقف کنید.

به گزارش خبرگزاری برنا از استان کهگیلویه و بویراحمد؛ آیت‌الله ارمغانی فرد در نشست با مسئولان پتروشیمی گچساران برای حل مشکلات اخیر کارکنان این شرکت در این شهرستان اظهار کرد: برای رصد موضوعات سه روز اخیر اینجا آمده ام که برخی از آنها ریشه در گذشته دارد و ما برای رفع آنها تلاش خواهیم کرد.

وی بیان کرد: خوشبختانه کلیات موضوعات و صحبت‌های طرفین امیدوار کننده است  و آنگونه که در فضاهای غیر رسمی عنوان می شد حاد نیستند.IMG_۲۰۲۱۱۰۲۸_۰۹۵۷۳۳

مدیر کل تعاون و رفاه اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: طبق جمع بندی موضوعات به دو محور قابل بررسی و  تقسیم بندی می شوند بخشی از آنها مسائل داخلی و قابل حل در استان و ما می توانیم آنها را با  همکاری دوستان در پتروشیمی مرتفع کرده به این صورت  که همکاران ما نحوه پرداخت حقوق و انعقاد قرار دادها و ارتقاء شغلی را در شرکت را  رصد و بررسی خواهند کرد و مغایرتهای قانونی را برطرف می کنیم.

ارمغانی‌فرد با اشاره به اینکه به گفته کارکنان معترض پتروشیمی کسانی که مهارت دارند تخصص آنها دیده نمی شود، عنوان کرد: ملت ایران اسلامی  با هر وضعیتی قانع هستند ولی به هیچ عنوان تبعیض را نمی‌پذیریند.IMG_۲۰۲۱۱۰۲۸_۰۹۵۶۳۰

وی گفت: همه ما باید به این موضوع توجه کافی کنیم  تا  مشکلی رخ ندهد،بخش از صحبت های نمایندگان کارکنان معترض مربوط به تبعیضات احتمالی می باشد که باید بررسی  شوند و اگر این امر صحت دارد مرتفع و اگر وجود نداشته آنها را قانع و سوء تفاهم آنها را برطرف کنیم.

مدیر کل تعاون و رفاه اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: با حضور نمایندگان کارگران یک پایش انجام شود و با لحاظ حسن نیت مسئولان پتروشیمی گچساران اگر جایی مغایرت و تناقص وجود داشت آن را رفع کرده تا در این خصوص دیگر گله ای وجود نداشته باشد.IMG_۲۰۲۱۱۰۲۸_۰۹۵۶۳۹

ارمغانی فرد بیان کرد: بخشی دیگر از مطالبات این کارگران شاید دست ما خارج بوده و نیاز به مشورت با  وزارت خانه وجود داشته باشد که در این صورت ضروری است پتروشیمی گچساران رونوشتی از مکاتبات خود با هیئت مدیره در خصوص مشکلات مطرح شده را به ما بدهد و ماهم از سوی بالا دستی های خود در وزارت خانه آنها را پیگیری خواهیم کرد.

وی افزود: در سالهای اخیر نوسانات بازار و افزایش قیمت وجود داشته و اگر اینها را لحاظ نکنید به شما و کارگران آسیب وارد خواهد شد.

مدیرکل تعاون و رفاه اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه شرکت هلدینگ خلیج فارس زیر مجموعه ما می باشد، ادامه داد: این موضوع خود در روند مطلوب پیگیری ها از سوی وزارتخانه بسیار تاثیر گذار است.IMG_۲۰۲۱۱۰۲۸_۰۹۵۷۰۸

وی گفت: راه حل علمی و قانونی عمده مطالبات کارگران اجرای طبقه بندی مشاغل طبق قانون کار می باشد و نباید در این خصوص سلیقه ای عمل کرد، می بایست با شرکت های مشاوره ای مورد تایید وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی  وارد مذکره شد تا بر اساس شاخص های تعیین شده در قانون این اقدام صورت گرفته و در یک مهلت قانونی بدون تاخیر زمانی طرح طبقه بندی مشاغل در شرکت پیاده سازی شود.

مدیرکل تعاون و رفاه اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد اظهار کرد: اگر موردهای عنوان شده توسط کارگران مانند قرار دادهای سفید امضاء و کوتاه مدت وجود داشته باید بطور کامل حذف و قراردادها مطابق قانون کار اصلاح گردد.IMG_۲۰۲۱۱۰۲۸_۰۹۵۷۲۲

ارمغانی فرد عنوان کرد: افرادی که می خواهند از  مزایای سختی کار بهره مند شوند درخواست را پر کرده تا از سوی همکاران ما پیگیری و بررسی شود و اگر شامل سختی کار باشند از مزایای آن بهره مند شوند.

وی افزود: من دارای سوابق کاری پروژه ای هستم و به خوبی با گفتمان پروژه ای  کارگران  و مسئولین شرکت آشنا هستم، امروزه شرایط ما خاص است  پس نمی توانیم فقط کارگران را در نظر داشته باشیم، در این شرایط ما بیش از گذشته به کارفرما نیاز داریم زیرا اگر کارفرما نباشد کارگری هم نخواهد بود.

مدیرکل تعاون و رفاه اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: در پروژه مثل پتروشیمی گچساران افزون بر 4 هزار و 100 نفر نیرو مشغول به کار می باشند، وقتی که پروژه  جدید راه اندازی شود قطعا بخشی از نیروهای متخصص این شرکت بعنوان استادکاران پروژه های جدید به کار گرفته خواهد شد که این خود در راستای اشتغالزایی بسیار امیداوار کننده است لذا می بایست هم کارگران و هم کارفرمایان در زمینه ارتقاء مهارت فنی کوشش کنند.

ارمغانی فرد بیان کرد: اگر این پروژه راه بیفتد افزون بر 760 میلیون دلار تولید آن خواهد بود، اگر انالیز کنیم ارزش افزوده آن حدود 140 میلیارد تومان خواهد بود، از انجا که کل درامد استان در سال گذشته  حدود  700 میلیارد تومان بوده راه اندازی هرچه سریعتر این پروژه تاثیر چشم گیری در درآمد استان و توسعه اقتصادی کشور خواهد داشت پس همگی باید تلاش کنیم و از حاشیه ها بپرهیزیم.

وی گفت: مطالبات حق کارگان بوده ولی باید  در فضای آرام با گفتمانی منطقی  مطرح تا نتیجه بخش باشند ما در خدمت کارگران هستیم  و این جزو وظایف قانونی ماست و برای حل مشکلات آنها با تمام توان تلاش خواهیم کرد اما نمی توانیم مشکلات کارفرمایان را نادیده بگیریم .

ارمغانی فرد اظهار کرد: ما به کارگان قول می دهیم بخاطر این 3 روز نرفتن به سرکار برای آنها هیچ مشکلی به وجود نیاید چون قانون کار این را دیده و اخلاق مداری  و صحبت ها  مسئولین شرکت را شنیدیم پس به کارگران قول می دهیم  و از  ابزارهای قانونی در اختیار مان برای امنیت شغلی شما استفاده می کنیم  پس بدون هیچ دغدغه ای  فردا به محل کار برگردید  و  کار خود را به روال عادی آغاز کنید.

وی با اشاره به اینکه همه ما ایرانی و مسلمان هستیم و برای هم ارزش قائل می باشیم، گفت: طبق آسیب شناسی که ما انجام داده ایم دلایل این مشکلات و ناملایمات ریشه در عدم دقت در جذب نیروهای بومی دارد.

مدیرکل تعاون و رفاه اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد خاطر نشان کرد: 50 درصد از نیروهای پتروشیمی گچساران غیر بومی هستند که بخشی از آن به دلیلی نبود مهارت در نیروهای بومی می باشد و تا حدودی  قابل قبول است اما سوال اینجاست چرا  بعد از این همه مدت مسئولان پتروشیمی نتوانستند حداقل به خاطر منافع اقتصادی و کاهش هزینه های از جمله مشکلاتی تامین خوابگاه،  هزینه های رفت و آمد و غیره نیروهای بومی با مهارت آموزش دهند.

ارمغانی فرد بیان کرد: ساماندهی نیروی کار با ادارات کار است پس اگر به کار گیری نیروها  از سوی اداره  کار انجام شود و شما هم که پذیرفتید تمام مشکلات حاشیه ای حل خواهد شد لذا از این به بعد جذب و به کار گیری نیروهای غیر بومی را به هیچ عنوان نمی پذیریم ما دوستانه از شما می خواهیم جذب نیروهای غیر بومی را متوقف کنید.

وی افزود: من در حال حاضر مدیر کل تعاون و رفاه اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد می باشم، پس فرزندان و جوانان این استان و اشتغال آنها برای من بسیار مهم است امیدوارم مدیران پتروشیمی با ما همکاری کنند ما هم اطمینان می دهیم در کنار شما خواهیم بود.

در پایان بر اساس توافقات بعمل امده فی مابین نماینده کارگران ، مدیران شرکت و با مداخله مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی و سایر اعضای جلسه خوشبختانه فردا کارگران اول وقت در محل کار حاضر و به روال عادی به کار خود ادامه خواهند داد ، تیمی از کارشناسان اداره کار به اتفاق نماینده کارگران قراردادهای و سایر مسائل حقوق و مزایای انها را از طریق امور اداره شرکت پیگری و مسئولین شرکت نیز در صورت مغایرت حقوق و مزایا با قانون کار نسبت به رفع مغایرت اقدام می نمایند و در خواستهای خارج از اختیار استان نیز از طریق وزارتخانه های مربوطه پیگیری و نتیجه به کارگران اعلام می گردد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز