ظرفیت بلااستفاده تولید تخم چشم‌زده ماهی در کهگیلویه و بویراحمد/تولیداتی که در مرحله "تحقیق" مانده است

۱۴۰۱/۰۴/۰۲ - ۱۸:۳۶:۱۲
کد خبر: ۱۳۴۲۸۸۹
ظرفیت بلااستفاده تولید تخم چشم‌زده ماهی در کهگیلویه و بویراحمد/تولیداتی که در مرحله تحقیق مانده است
استان کهگیلویه و بویراحمد به عنوان سومین تولیدکننده ماهی سردآبی کشور در زمینه تولید تخم چشم‌زده ماهی و تولید بچه‌ماهی نیز حرف برای گفتن دارد اما این ظرفیت تاکنون بلااستفاده مانده است.

به گزارش خبرگزاری برنا و به نقل از روابط عمومی جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد، صنعت شیلات در کشور یکی از صنایع پردرآمد با اشتغال‌زایی قابل توجه و زمینه‌های صادراتی فراوان است.

استان کهگیلویه و بویراحمد در این صنعت فعال، در مقاطعی جایگاه سوم و گاهی چهارم کشور را داشته و اکنون سومین تولیدکننده ماهیان سردآبی کشور است.

در حوزه تولید ماهیان گرم‌آبی نیز استان کهگیلویه و بویراحمد ورود کرده و حتی تولید ماهیان خاویاری نیز در این استان در حال رونق گرفتن است.

البته صنعت شیلات این استان هر چه دارد مربوط به گذشته است و در چند سال اخیر نه تنها تولیدات این استان بیشتر نشده است بلکه متقاضیان تولید ماهی در کنار رودخانه‌ها و چشمه‌ها و منابع فراوان آبی از متولیان امر پاسخی جز " مجوز نداریم" نشنیدند.

استان کهگیلویه و بویراحمد ۱۰ درصد آب کشور را در مساحت یک درصدی کشور تولید می‌کند و به دلیل سیاست‌های غلط و غیرعادلانه در سالیان اخیر صنعت پرپول آبزیان ور این استان نه برای جوانان بیکار این استان شغلی ایجاد کرده و نه هم تولیدی به تولیدات این استان اضافه شده است.

این سیاست‌های غلط در کنار سخت‌گیری‌های ضد توسعه‌ای حتی منجر به تعطیلی مزارع زیادی در این استان شده و بسیاری از تولیدکنندگان عطای تولید را به لقای آن بخشیدند.

سید علی معتمدی‌پور که چند ماهی است متولی ارشد بخش کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد شده، در همین زمینه می‌گوید که هیچ مانعی برای گسترش و توسعه صنعت شیلات در این استان وجود ندارد و سیاست‌های جدیدی را در این بخش حاکم خواهیم کرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد، تولیدات شیلاتی این استان در حوزه ماهیان سردآبی را بیش از ۱۹ هزار تن اعلام کرد و افزود: اولویت اول ما حفظ وضع موجود و بعد از آن برگرداندن مزارع راکد به چرخه تولید و بعد از آن احداث مزارع جدید از طریق اعطای مجوز به متقاضیان است.

معتمدی‌پور تصریح کرد: در کنار این اولویت‌ها، رویکرد ما در تولید، ایجاد زنجیره تولید تا مصرف و احداث مجتمع‌هایی است که همه نیازهای تولید و فروش ماهی را داشته باشد.

قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی این را هم گفت که خوراک آبزیان و بچه‌ماهی دو نیاز مهم مزارع پرورش ماهی و بخش اصلی قیمت تمام شده هر کیلوگرم ماهی است که برنامه‌ریزی‌هایی برای جذب سرمایه‌گذار انجام شده است. 

وی همچنین از برنامه‌های خود برای تقویت مرکز تحقیقات و اصلاح ژنتیک ماهیان سردآبی دشتروم خبر داد که یکی از مراکز مهم تولید تخم چشم‌زده ماهی و تولید بچه‌ماهی است که البته هنوز در مرحله تحقیقاتی است.

صلاحی اردکانی، رئیس مرکز تحقیقات ژنتیک و اصلاح نژاد ماهیان سردآبی شهید مطهری یاسوج نیز در همین زمینه گفت: در سال۹۵ در یک تغییر سیاست، پروژه ملی اصلاح نژاد ماهی قزل‌آلا شروع شد که زیرساخت‌ها هم متناسب با آن باید تغییر می‌کرد و کارهای عمرانی و ساخت استخرها شروع شد.

صلاحی افزود: به واسطه شروع این طرح ملی همه موجودی مرکز از جمله بچه‌ماهی، پرواری و مولدین از چرخه تولید خارج شدند و همه ظرفیت‌ها در اختیار این طرح ملی قرار گرفت. 

وی با بیان اینکه برنامه احداث زیرساخت را برای اصلاح نژاد ماهیان قزل‌آلا در این مرکز شروع کردیم، ادامه داد: پیشرفت فیزیکی  این طرح به ۲۰ درصد هم رسید اما در سال ۹۷ به علت کمبود اعتبارات این طرح عملا بلاتکلیف شد.

وی گفت: تا قبل از سال ۹۵ تولیدات این مرکز به مزارع پرورش ماهی استان و خارج از استان داده می‌شد اما با اجرای پروژه ملی اصلاح نژاد ماهی قزل، عملا این مرکز از حالت تولیدی به حالت تحقیقاتی تغییر رویکرد داد. 

رئیس مرکز تحقیقات ژنتیک و اصلاح نژاد ماهیان سردآبی شهید مطهری یاسوج تصریح کرد: با این تغییر رویکرد ظرفیت‌های این مرکز از جمله استخرهای مخصوص نگه‌داری تخم چشم‌زده ماهی و دیگر زیرساخت‌های تولیدی از دسترس خارج و بلااستفاده شد و از سوی دیگر پروسه ایجاد زیرساخت‌های اصلاح نژاد ماهی قزل نیز در مرحله ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی متوقف شد. 

صلاحی اضافه کرد: از سال ۹۷ برنامه‌ریزی‌هایی شد تا این مرکز در قالب کارهای تحقیقاتی،  تولید هم داشته باشد و هر ساله این تولید را نیز افزایش دهد. 

وی تولیدات این مرکز را شامل تخم چشم‌زده ماهی قزل‌آلا و بچه‌ماهی قزل‌آلا دانست و گفت: قریب به ۲ هزار مولد قزل‌آلا با سلامت بالا در این مرکز در حال نگه‌داری است که می‌توانند در سال بیش از پنج میلیون قطعه تخم چشم‌زده تولید کنند.

وی گفت: پیش‌بینی می‌شود هر سال هزار قطعه ماهی مولد به ظرفیت ماهیان مولد این مرکز اضافه شود که تولید ما را هر سال ۲۵ درصد بیشتر می‌کنند. 

رئیس مرکز تحقیقات ژنتیک و اصلاح نژاد ماهیان سردآبی شهید مطهری یاسوج توضیح داد: برنامه ما این است که در سال ۱۴۰۳ بیش از ۱۰ میلیون تخم چشم‌زده ماهی قزل به صورت تحقیقاتی در این مرکز تولید شود. 

صلاحی اذعان کرد: تولیدات این مرکز نیاز استان را به صورت کامل تامین نمی‌کنند اما سفارشات زیادی از استان‌های سردسیری کشور از جمله لرستان، همدان، چهارمحال و بختیاری داریم و با استان‌های آذربایجان غربی و مازندران نیز قراردادهای داریم که به صورت تحقیقاتی، بچه ماهی برای مزارع آنان ارسال کردیم. 

این فعال صنعت شیلات تصریح کرد: چون تولید ما به مرحله انبوه نرسیده و هنوز تحقیقاتی است نتوانستیم همه نیازهای مزارع پرورش ماهی استان کهگیلویه و بویراحمد و دیگر استان‌های طرف قرارداد خود را پوشش دهیم.

وی اظهار امیدواری کرد تا با حمایت‌های متولی جدید بخش کشاورزی استان و سیاست‌های بخش شیلات کشور بتوانیم در گام اول، نیاز مزارع پرورش ماهی استان کهگیلویه و بویراحمد به بچه‌ماهی و در گام دوم نیاز مزارع پرورش ماهی استان‌های سردسیری را پوشش دهیم. 

رئیس مرکز تحقیقات ژنتیک و اصلاح نژاد ماهیان سردآبی شهید مطهری یاسوج تاکید کرد: با این اقدام شاهد تحولی در صنعت شیلات استان کهگیلویه و بویراحمد خواهیم بود.

 

آنگونه که رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد از برنامه‌های تحولی خود در صنعت شیلات این استان گفته و همچنین گفته‌های رئیس مرکز تحقیقات ماهیان سردآبی دشتروم می‌توان امیدوار بود که تامین بچه‌ماهی مزارع پرورش ماهی این استان، بومی شود و علاوه بر کاهش هزینه تمام شده هر کیلوگرم ماهی می‌تواند انگیزه تولید و حمایت از متقاضیان جدید این صنعت را دوچندان کند.

انتهای پیام

 

نظر شما