۹۶ درصد ابلاغ الکترونیک و صدور بیش از ۴۴ هزار دادنامه در سال ۱۴۰۰

۱۴۰۱/۰۴/۰۸ - ۱۴:۰۸:۵۳
کد خبر: ۱۳۴۵۱۳۷
۹۶ درصد ابلاغ الکترونیک و صدور بیش از ۴۴ هزار دادنامه در سال ۱۴۰۰
صدور بیش از ۴۴ هزار دادنامه در سال ۱۴۰۰و ۹۶ درصد از ابلاغیه ها به صورت الکترونیک صادر و ابلاغ می گردد .

به گزارش خبرگزاری برنا از استان کهگیلویه و بویراحمد؛دکتر اردوان عزیزی رییس دادگاه های عمومی و انقلاب مرکز استان به مناسبت هفته قوه قضائیه، یاد و خاطره شهدای هفتم تیر و سیدالشهدای انقلاب اسلامی را گرامی داشت و در ارائه گزارشی تلاش های ارزنده همکاران قضایی و اداری را ستود.

عزیزی در ابتداء به میزان پرونده های وارده به محاکم عمومی و انقلاب اشاره و گفت:  تعداد پرونده‌های وارده به دادگاههای عمومی و انقلاب یاسوج برابر با ۴۸ هزار و ۶۴۸ فقره و تعداد پرونده های خروجی برابر با ۴۴ هزارو ۶۹۵ فقره بوده است ، که  علت عمده این تفاوت ثبت  قریب ۱۱ هزار و ۱۳۷ فقره است.

وی اقدامات صورت گرفته در خصوص اعمال نهادهای ارفاقی در ۱۲ ماه منتهی به پایان خرداد ۱۴۰۱ در مقایسه به مدت مشابه سال قبل را تعداد مجازات های جایگزین حبس ۴۷۴ درصد و تعلیق مجازات ۷ درصد افزایش داشته است.

عزیزی افزود: همچنین در بازرسی از شعب بیش از ۴۷ مورد بازرسی از شعب صورت پذیرفت گرفت و تک به تک پرونده ها بررسی گردیده و موارد متعدد و قابل توجهی بازرسی موردی نیز صورت گرفته است.

 دکتر عزیزی به بازرسی از کانون کارشناسان اشاره و گفت:کانون کارشناسان طی ۳ مرحله مرحله بازرسی از شعب از حیث عملکرد کارشناسان رسمی تعداد ۲۳۵ مورد تخلفات تأخیر در انجام کارشناسی به مراجع ذیربط اعلام گردید.

 وی در خصوص نظارت بر انجام مزایده ها و نحوه برگزاری آنها بیان داشت: با بررسی مزایده های برگزار شده در دوایر اجرای احکام حقوقی در مراحل قبل و بعد از برگزاری مزایده، بر حسن انجام مزایده ها و جلوگیری از بروز هرگونه تخلف و سوء استفاده احتمالی نظارت گردیده است.

رئیس محاکم عمومی و انقلاب مرکز استان در خصوص پرونده های مُسن گفت : در اجرای دستورالعمل رسیدگی به پرونده‌های معوق و تعیین تکلیف آن‌ها همچنین ساماندهی اوقات رسیدگی، بازرسی مستمر شعب در خصوص شناسایی پرونده های معوق و بدون دستور شعب، تهیه گزارش و ارسال آن به شعب ذیصلاح و درپرونده ها جهت اطلاع صورت گرفته است .

دکتر عزیزی در این راستا افزود : تعداد ۳ هزارو ۱۲۳ فقره از پرونده‌های معوق که قبل از سال ۱۳۹۹ به دادگاه یاسوج وارد شده بودند در بازه زمانی ۶ ماهه اخیر مختومه گردید و همچنین تعداد ۳ هزار و ۳۷۳ فقره پرونده‌های معوق که قبل از بهمن ماه سال ۱۳۹۸ به دادگاه یاسوج وارد شده بودند در بازه زمانی یک سال مختومه گردید.

وی گفت:همچنین ارجاع به شعب پرتراکم به نحو ملوسی کاهش و پرونده‌ها به شعب جدید التأسیس ارجاع شد و در صد قابل توجهی از پرونده ها، در راستای صلح سازش، به شوراهای حل اختلاف ارجاع شده است.

عزیزی عنوان داشت: پرونده‌های معوق شعب حقوقی بررسی و ضمن تبیین مشکلات فراروی مختومه شدن پرونده های مزبور، راهکارهای لازم اعم از ساماندهی کارشناسی و غیره ارائه و اعمال گردید .

رئیس محاکم عمومی و انقلاب مرکز استان در خصوص ابلاغ الکترونیک گفت: در ۱۲ ماهه سال گذشته در تمامی شعب دادگاه های عمومی و انقلاب یاسوج تلاش جدی جهت ثبت ابلاغیه ها به صورت الکترونیک انجام گرفت، به طوری که تاکنون ۳۳۹ هزار و ۱۹۸ ابلاغ الکترونیک صادر شد یعنی، درصد ابلاغ الکترونیکی در پایان اسفند ماه سال ۱۴۰۰ بیش از ۹۶ درصد بوده است و در حال حاضر بیش از ۹۶ درصد از ابلاغیه ها به صورت الکترونیک صادر و ابلاغ می گردد .

رئیس محاکم عمومی و انقلاب مرکز استان به ساماندهی اجرای احکام مدنی و بایگانی راکد اشاره و افزود: در شعب اجرای احکام مدنی پرونده گردانی ،حسب مورد جهت وصول نیم عشر، ارائه نتیجه جلب،  وصول نتیجه کارشناسی و پیگیری علل و عوامل اطاله ی دادرسی بررسی و راهکارهای لازم ارائه شده است. همچنین ۷ هزارو ۴۰۰ پرونده بازبینی، که تعداد ۵ هزار فقره بایگانی دائم و تعداد ۳۰۲ فقره بایگانی موقت شده است .

 وی افزود: در پرونده گردانی شعب دادگاه تعداد ۱۷ هزار فقره پرونده و در پرونده گردانی دادگاه انقلاب تعداد یک هزار و۴۰۰ پرونده شماره بایگانی راکد تخصیص، و به بایگانی راکد ارسال شده اند. همچنین در امر ساماندهی بایگانی راکد حدود ۴۳ هزار فقره پرونده جهت امحاء ارسال و ۱۸ هزارو ۴۰۰ فقره پرونده نیز چینش شده است .

دکتر عزیزی به دیگر اقدامات محاکم عمومی و انقلاب مرکز استان، جهت بهبود عملکرد کمی و کیفی دادگاه‌ها اشاره و عنوان داشت: تأسیس شعبه جدید  ۱۰۸ کیفری ۲ و شعب ۳ خانواده و ۱۲ حقوقی پیگیری ایجاد شعبه ۱۰۹ کیفری ۲ که موجب کاهش فشار ورودی پرونده‌ها، فراغ بال بیشتر و افزایش بازده کاری شده است و همچنین چینش مناسب کارمندان شعب، ایجاد روحیه برادری، کرامت و آرامش بر حوزه قضایی در عین حفظ صلابت قاطعیت موجب ارتقاء کارآیی و رضایت عمومی همکاران شده است همچنین تقسیم کار بین معاونین قضایی به منظور نظارت بر عملکرد شعب حقوقی و کیفری و اجرای احکام مدنی و ایجاد بازرسی مداوم و واقعی به صورت بررسی پرونده به پرونده، و مشخص شدن مشکلات پرونده ها و اقدام در جهت رفع مشکلات، در نتیجه مختومه شدن تعداد زیادی از پرونده ها می باشد.

رئیس کل محاکم عمومی و انقلاب مرکز استان با اظهار این که در حوزه ملاقات های مردمی حدود ۴هزار و۷۳۲ مورد ملاقات های مردمی انجام شده است، افزود: ملاقات ها به صورت روزانه و در تمام ایام هفته به صورت رو در رو بوده، همچنین درخواست های مردمی تقدیمی در سفر ریاست محترم قوه قضاییه که حدود یک هزار و ۶۱ فقره بوده مورد بررسی و پیگیری و اقدامات لازم به عمل آمده است.

دکتر عزیزی درپایان درخصوص جلوگیری از طرح دادخواست های تجاری و کاهش ورودی ها عنوان کرد: ب اطلاع رسانی مناسب به وکلاء و ارباب رجوع، به منظور جلوگیری از استرداد و طرح مجدد دعاوی بندهای الف و دوم ماده ۱۰۷ قانون آیین دادرسی مدنی، که بعضاً با اهداف خاص صورت می‌گیرد؛ با اعلام خوانده پرونده به همان شعبه قبلی ارجاع می‌شود، که تأثیر خوبی در کاهش ورودی داشته است و با ارائه آموزش‌های عملی به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی در مرحله بازبینی شکایات و دادخواست اعاده موارد ناقص در خصوص صلاحیت محلی موضوع و غیره از طرح بی مورد پرونده ها و تحمیل هزینه به ارباب رجوع به دادگستری جلوگیری می شود.

انتهای پیام 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز