معادن استان؛ ظرفیتی برای رفع محرومیت است

۱۳۹۸/۰۲/۰۲ - ۱۴:۵۸:۱۲
کد خبر: ۸۳۷۰۵۰
معادن استان؛ ظرفیتی برای رفع محرومیت است
شهرستان های چهارگانه کهگیلویه،بهمئی، چرام و لنده از مناطق محروم و کمتر توسعه یافته کهگیلویه و بویراحمد هستند که سرمایه گذاری بر روی معادن می تواند یکی از ظرفیت های مهم برای خروج آنها از محرومیت باشد.

به گزارش خبرگزاری برنا، این چهار شهرستان گرمسیری در تقسیمات کشوری به عنوان یکی از سه حوزه انتخابیه کهگیلویه و بویراحمد به شمار می روند.

بر اساس آمارها میزان خروج شهروندان در شهرستان های چهارگانه ظرف یک دهه گذشته به شدت رو به افزایش بوده و بسیاری از روستاهای این مناطق از سکنه خالی شده اند.

بهای اجاره مسکن در این شهرستان ها به دلیل رکود ساخت و ساز و نبود فضای کسب و کار مناسب نیز به طور خیره کننده ای بالا رفته است.

وضعیت مبلمان و سیمای شهری در این شهرستان ها مناسب زندگی شهروندان نیست و بسیاری از شهرها دارای سیمای و منظر روستایی هستند و از کمبود امکانات خدمات رفاهی شهری رنج می برند.

در کنار مشکلات و چالش های ریز و درشت به نظر می رسد سرمایه گذاری بر روی معادن به عنوان یکی از ظرفیت های مهم اقتصادی در این شهرستان ها مغفول مانده است .

و سرمایه گذاری مناسب در بخش معادن این مناطق می تواند مرهمی بر زخم های کهنه و انبوه مشکلات به ویژه در زمینه کاهش معضل بیکاری در شهرستان های چهارگانه باشد.

** فسفات، هیدرات و نیترات سه معدن احیا شده

معادن فسفات چرام، هیدرات(آهک) کهگیلویه و نیترات دیشموک سه معدن مهم احیا شده در این منطقه هستند که ظرف سال های گذشته و با حمایت دولت و پیگیری مسئولان با عبور از فازهای مطالعاتی و مراحل سخت اداری ، وارد فاز عملیاتی و اجرایی شده اند.

نماینده مردم شهرستان کهگیلویه در مجلس شورای اسلامی در همین زمینه از نصب کارگاه در طرح معدن فسفات چرام ، نصب تجهیزات کارگاهی و آمادگی کامل شرکت سرمایه گذاری (ایمیدرو) وزارت صنعت، معدن و تجارت در ساخت کارخانه هیدرات و همچنین تخصیص مبلغ 40 میلیارد ریال برای سرمایه گذار طرح نیترات دیشموک خبر داد.

عدل هاشمی پور یادآور شد: همچنین 160 میلیارد ریال تسهیلات با بهره پایین در اختیار سرمایه گذار طرح کارخانه هیدرات قرار گرفته و عملیات اجرایی آن به زودی آغاز خواهد شد.

** نیترات دیشموک

نماینده مردم شهرستان های چهارگانه کهگیلویه، چرام، بهمئی و لنده در مجلس شورای اسلامی گفت:حجم ذخیره نخستین معدن نیترات کشور در دیشموک بیش از 605 هزار تن با عیار 8.1 درصد برآورد شده است.

وی ابراز امیدواری کرد که کشف ذخیره معدنی نیترات در بخش دیشموک کهگیلویه و بویراحمد، ایران را در جمع معدود کشورهای دارای این ماده معدنی راهبردی قرار داد.

کشو های آمریکا، چین و شیلی دارای بیشترین ذخیره ماده معدنی راهبردی نیترات در جهان هستند.

هاشمی پور با بیان اینکه ایران اکنون واردکننده این ماده معدنی راهبردی است، افزود: با کشف این معدن، کشور علاوه بر اینکه از واردات نیترات بی نیاز شده، زمینه صدور آن به خارج از کشور نیز فراهم می شود.

نیترات ماده معدنی مهمی است که در حوزه های مختلف از جمله صنعت نفت و گاز، پالایشگاه ها، صنایع داروسازی و دستگاه های سرمایشی و تهویه مطبوع کاربرد دارد.

به گفته هاشمی پور،فعالیت این معدن حدود 300 سال تخمین زده می شود.

در معدن نیترات بخش دیشموک بیش از 400 نوع مشتقات هم تولید خواهد شد.

شماری از مردم بخش دیشموک کهگیلویه تیر سال 1385در نامه ای به رییس جمهوری وقت و نمایندگان مجلس شورای اسلامی، خواستار بهره برداری از معدن نیترات پتاسیم لیراب دیشموک شده بودند.

معدن لیراب دیشموک در سال 1380 توسط وزارت صنایع و معادن کشف شد و از طریق رسانه های همگانی درباره وجود ماده کمیاب نیترات پتاسیم لیراب به مردم اطلاع رسانی شد.

براساس اطلاعات سازمان صنعت ،معدن و تجارت کهگیلویه وبویراحمد، این استان از ظرفیت‌های بالایی در زمینه معدن برخوردار است و نیاز به سرمایه‌گذاری برای شکوفا شدن دارد.

** فسفات چرام

عملیات اجرایی این طرح مهم معدنی پس از سالها رکود و توقف سرانجام با حمایت ویژه دولت تدبیر و امید و مسئولان و مقامات اجرایی کهگیلویه و بویراحمد در مهرماه سال 96 وارد فاز عملیاتی شد.

نماینده مردم کهگیلویه در مجلس شورای اسلامی گفت: عملیات اکتشافی معدن فسفات چرام از سال 1349 آغاز و تا سال 1372 به طول کشید و پس از آن مطالعات امکان سنجی فنی و اقتصادی شروع شد.

براساس برآوردها، با بهره برداری اولیه از این معدن برای 600 نفر و در دراز مدت برای یک هزار و 200 نفر به طور مستقیم شغل ایجاد می شود.

هاشمی پور، برآورد ذخیره معدن فسفات چرام را 80 میلیون تن با عیار 8.5 تا 9 درصد ذکر کرد.

تاکنون 75 فقره پروانه بهره برداری معدنی با حجم سرمایه گذاری افزون بر سه هزار و 300 میلیارد ریال در کهگیلویه و بویراحمد صادر شده است.

این تعداد معدن با اشتغال 754 نفر و دارای بیش از یک میلیارد و 500 میلیون تن ذخیره معدنی هستند.

همچنین از این تعداد هم اینک 47 معدن فعال و در حال بهره برداری هستند.

میزان استخراج سالانه آن ها نیز حدود 2 میلیون و 400 هزار تُن است.

سیمان، مرمریت، آهک، گچ، سنگ لاشه، مارن، شن، ماسه، فسفات، بوکسیت و سلستین از عمده ترین معادن در کهگیلویه و بویراحمد محسوب می شوند.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز