«شادبانو» رویای محقق شده این مادران/ سالمندان؛ ثروت های معنوی جامعه

۱۳۹۹/۰۷/۱۰ - ۱۴:۰۵:۰۵
کد خبر: ۱۰۶۷۱۳۶
نجمه جهان تیغ

به گزارش خبرگزاری برنا از گرگان؛ افراد در جامعه امروز با بروز معضلات و مشکلات اقتصادی و اجتماعی متعددی که گریبان گیر خانواده ها شده است مواجه هستند که این موضوع تاثیر فراوانی بر کیفیت زندگی اجتماعی و خانوادگی آنان خواهد داشت از این رو بایستی برای ایجاد نشاط اجتماعی توسط مسئولین و فعالین اجتماعی و فرهنگی چاره ای اندیشیده شود.

در این گزارش میخواهیم با یک فعال فرهنگی و هنری که سعی درایجاد محیطی شاد برای مادران و مادربزرگ ها در کنار بهره گیری از علم ثابت شده موسیقی درمانی دارد آشنا شویم.

مادران و مادربزرگ هایی که درواقع ستونی مستحکم برای اعضای خانواده هستند و شادی آنها باعث خواهد شد محیط خانه و خانواده از نشاط برخوردار شود.

پروانه آژیر یکی از فعالین فرهنگی و هنری است که دغدغه و احساس مسئولیت در خصوص ایجاد نشاط،شادی و سلامت بین مادران و مادربزرگ ها باعث شد تا به فکر تاثیر و بهره گیری از علم موسیقی درمانی در بانوان با هدف نشاط اجتماعی بیافتد و با ایجاد «گروه کر شادبانو»، نقشی موثر در شادی و حتی درمان درد های روحی و جسمی در بین بانوان سالمند داشته باشد و این موضوعی است که توسط افراد شرکت کننده در این فضای دلنشین به قطع و یقین اذعان میشود.

محبت سیال حاکم بر این فضا باعث ایجاد پیوندی فراتر از استاد و هنر جو در بین این افراد شده است و این موضوع رغبت مادران و مادربزرگ هایی که اکثر آنان در دهه های پنجم، ششم و حتی بیشتر از زندگی خود قرار دارند برای حضور در این محفل که به درمان روح و حتی جسم آنان میپردازد را بیشتر میکند تا از آوای دلنشین یکدیگر لذت ببرند و  این صداها و آواها بهانه ای باشد برای باز شدن دریچه های روح و روان و تاثیر فوق العاده آن بر جسم آنان.

پروانه آژیر سرپرست گروه کر شادبانو در مصاحبه با خبرنگار برنا اظهار کرد: ابتدای فعالیت من با برگزاری دوره های مختلف برای سالمندان شروع شد و در حال حاضر مدت 15 سال است که در خدمت سالمندان هستم.

شادبانو1

آژیر گفت: طی این مدت فعالیت های فرهنگی و هنری خیریه داشتیم و رفته رفته گروه کر برای بانوان سالمند تشکیل و با استقبال بالای این افراد مواجه شد.

وی ادامه داد: بغد از فعالیت و کسب تجربه در گروه کر بانوان سالمند به مرور آموزش ها و دوره های مرتبط را نیز در جهت رشد این گروه فرا گرفتم.

 

سالمندان را رها نکنیم

 

وی افزود: به تدریج متوجه شدم که اواز گروهی بانوان تاثیر فوق العاده ای بر روح و جسم انان دارد که در ابتدا ۶۰ نفر برای حضور در این گروه متقاضی بودند و به علت عدم فضا، کلاس ها را به خانه جوانان استان گلستان منتقل کردم و همچنین در خانه فرهنگ پرسش،خانه فرهنگ گلها،خانه ام اس و موسسه آموزش سالمندی بزرگمهر جمعا تعداد 200هنرجو دارم.

آژیر یادآور شد: هدف ما در گروه کر شادبانو ایجاد نشاط اجتماعی و خارج کردن بانوان از انزوا و تزریق روحیه به آنان از طریق موسیقی درمانی است.

وی در ادامه بیان داشت: به جرئت میتوانم بگویم ۸۰ درصد از بانوان شرکت کننده در این کلاس از زمان حضور در این دوره از حال خوب برخوردار شده اند و به نظر من این حال خوب در درجه اول نتیجه ارتباط قلبی است که دربین افراد این کلاس برقرار شده است.

 

آرامش وصف نشدنی مادران و مادربزرگ ها

شادبانو8

سرپرست گروه کر شادبانو گفت: انسان ها برای رسیدن به آرامش به دنبال مسائل مادی هستند اما مادران و مادربزرگ های این شهر در گروه شادبانو به ارامشی وصف ناشدنی دست یافته اند.

وی ضمن بیان اینکه تنها ارزش معنوی این کار و همچنین لبخند و حال خوب این بانوان برای من ارزشمند است، اظهار کرد: از نظر علمی نقش موسیقی درمانی در انسان ثابت شده است و این موضوع به مرور زمان برای من و بانوان دیگر گروه نیز ثابت شد.

 

وی خاطرنشان کرد: گروه کر شادبانو در مراسمات و اعیاد به اجرای برنامه میپردازد و با استقبال زیادی مواجه میشود.

 

ادامه همدلی در فضای مجازی         

شادبانو 9

 

آژیر همچنین بیان داشت: با شیوع بیماری کرونا و انزوای بیشتر خانواده ها مادران و مادربزرگ ها نیز دچار افسردگی و انزوای بیشتری شده اند از این جهت گروه شاد بانو تصمیم گرفت آموزش ها و تعاملات خود را به فضای مجازی انتقال داده و در حال حاضر در کنار کلاس های حضوری که با حفظ الزامات بهداشتی در پیشگیری از شیوع کرونا برگزار میکند آموزش های مجازی(آموزش مهارت های زندگی در مقابله با ترس از کرونا، آموزش های پزشکی با بهره گیری از اساتید این حوزه، آموزش خود مراقبتی و ورزش در خانه و همچنین موسیقی درمانی) را در کنار مادران و مادر بزرگان داشته باشد که با استقبال بسیار خوبی از سوی این عزیزان مواجه شده است.

سرپرست گروه شاد بانو تاکید کرد: محبت به سالمندان هدیه ای ارزشمند برای آنان است اما جوان ترها میتوانند گاهی با یک شاخه گل یا هدیه ای کوچک دنیایی از محبت را به سالمندان و پدرو مادران خود تقدیم کنند حتی اگر فرصت ندارند میتوانند گاهی به مناسبت های مختلف برای والدین خود با پیک هدیه ای بفرستند.

photo_2020-10-01_12-31-19

وی در پایان به خبرنگار برنا گفت: تنها نگرانی گروه شادبانو نداشتن مکان ثابت برای تمرین است و از متولیان مربوطه میخواهم در این رابطه نیز این گروه را مورد حمایت قرار دهند تا بیش از پیش شاهد شادی بانوان و در نتیجه تاثیر مستقیم آن در سلامت روح و جسم سالمندان و آرامش خانواده های آنان باشیم.

شادبانو5

  مریم فارسی بانوی سالمند گرگانی که حدود 70 سال سن دارد در     گفتگو با خبرنگار برنا گفت: از فرزندان میخواهم به پدر و     مادرهایشان سربزنند زیرا سالمندان نیاز به محبت دارند.

 وی گفت: از زمانی که در گروه شادبانو عضو شده ام احساس   میکنم بیماری هایم کنترل شده است و احساس شادمانی دارم.

 فارسی در ادامه گفت: زمانی که با گروه شادبانو آواز میخوانیم،   ورزش میکنیم و از گذشته ها صحبت میکنیم دیگر احساس پیری ندارم.

پروانه آژیر، سرپرست گروه کر "شادبانو" به سبب فعالیت های مثمرثمر در حیطه سالمندان در حال حاضردر سمت نائب رئیس توسعه ورزش های همگانی بزرگسالان و سالمندان استان گستره فعالیت های خود را بسط داده و گسترده تر و پر شور تر از گذشته به مادران و مادربزرگان خدمت میکند.

شادبانو7

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز