خواهرخواندگی؛ منفعت دو جانبه یک پیوند/ گرگان و گوانگجو در انتظار بستر سازی برای تعامل

۱۳۹۹/۰۸/۱۹ - ۰۹:۰۲:۴۴
کد خبر: ۱۰۸۴۸۵۸
خواهرخواندگی؛ منفعت دو جانبه یک پیوند/ گرگان و گوانگجو در انتظار بستر سازی برای تعامل

به گزارش خبرگزاری برنا از گرگان؛ نجمه جهان تیغ؛ با توجه به اینکه خواهر خواندگی گرگان و گوانگجو پس از گذشت یک سال از تفاهم نامه قبلی، با گسترش دامنه فعالیت های مشترک، قطعی و تکمیل شد، ضرورت بستر سازی برای  گسترش دامنه همکاری های مشترک فی ما این دو شهر در پیمان خواهرخواندگی احساس میشود.

در همین راستا بایستی براساس یک برنامه ریزی درست تلاش شود برداشت‌های متناسب با شهر و ظرفیت خواهرخوانده‌ها صورت بگیرد و از پتانسیل‌های اقتصادی گوانگجو چین و تجربیات آن در مدیریت شهری استفاده شود.

همچنین لازم است بستر سازی برای تقویت یکی از حوزه های مهم این تعامل  یعنی صنعت گردشگری صورت بگیرد تا با نابودی بیماری کرونا زمینه فعالیت و ارتباط میان این دو شهر مهیا باشد.

از این روخبرگزاری برنا گریزی بر لزوم بستر سازی های مناسب برای تعاملات موثر این دو شهر زده است و گفتگویی را با آرش بشارتلو مترجم زبان چینی، راهنمای تورهای گردشگری و فعال در زمینه اقتصادی ترتیب داده است که به شرح ذیل می باشد:

DSC_0093

 * خودتان را معرفی کنید.

 اینجانب آرش بشارتلو  متولد مهر هفتاد و سه   مترجم زبان چینی  دانش آموخته ی مقطع   کارشناسی رشته ی زبان و ادبیات چینی  از   دانشگاه علامه طباطبایی تهران  و همچنین به   زبان های اینگلیسی و  کردی نیز مسلط می   باشم .

 

* هدفتان از بازگشت به گلستان پس از سال ها   دوری از این استان چیست؟

 پس ازپایان تحصیلات  و خدمت سربازی به   استان خودم آمدم تا آنچه را در این سال ها   آموخته ام  در راستای  خدمت به مردم عزیز   گلستان در مسیر رونق اقتصادی وتوریستی   فرهنگی به کار ببندم و از انجایی که عضوی از موسسه مردم نهاد «رهپویان سبز جوان» هستم علاقه مندم فعالیت های مردم نهاد خود را در زمینه هایی که در آن تخصص دارم ادامه دهم.

* آیا اطلاع دارید که اخیرا بین شهر گرگان و گوانگجو چین پیمان خواهر خواندگی بسته شده است؟

بله. ایران و چین از دیرباز تا کنون روابط دوستانه ای داشته اند که اهمیت این روابط در سال های اخیر به دلیل بهبود جایگاه اقتصادی چین  دوچندان شده است و این  مساله آثار مثبت و منفی دارد که نیازمند آمادگی  بیشتر ما برای تعامل  سازنده و غیر مخرب  با این کشور و شهر گوانگجو است .

* با توجه به اینکه به فرهنگ و زبان چینی آشنایی دارید نظرتان در رابطه با این تفاهم نامه چیست؟

برای من بسیار خوشحال کننده است که بین شهر گرگان وگوانگجو  پیمان خواهر خواندگی  وجود دارد این امر نشاندهنده ی اهمیت استان گلستان و شهر گرگان در مناسبات بین المللی دوجانبه با کشور چین  و نقش فعال و وظیفه ی خطیر شهرداری و اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری  و نهاد ها و افراد فعال در زمینه ی دیپلماسی شهری می باشد و بنده به دکتر عبدالرضا دادبود و اعضای شورای شهراین دوره بابت این تفاهم نامه خداقوت میگویم.

* فکر میکنید آگاهی به زبان و فرهنگ این کشور چه اندازه در تعاملات سازنده با این کشور و به خصوص خواهر خوانده شهر گرگان موثراست؟

جمعیت کشور چین تا  ابتدای سال 2020 بالغ بر 18 درصد جمعیت کل دنیا را شامل می شود  طبیعتا زبان چینی  در دنیا بیشترین تعداد گویشوربومی را دارد. علاوه بر موضوع تعداد کاربر به دلیل بورسیه های متنوع و فراوان دولت چین  و آموزش های گسترده جایگاه زبان چینی در دنیا روز به روز در حال افزایش است .

بنابراین اهمیت آشنایی به زبان، ادبیات و فرهنگ این کشور برای تعاملات فرهنگی، اقتصادی، مدیریت شهری و گردشگری بسیار حائز اهمیت است.

* مطلع هستیم که شما در زمینه راهنمای گردشگری نیز فعالیت دارید؛

 بفرمایید که با توجه به خواهرخواندگی شهرهای گرگان و گوانگجو چین چه ظرفیت هایی در این بستر نهفته است؟

خوشبختانه  استان ما از نظر منابع تاریخی-فرهنگی و طبیعی بسیار غنی می باشد  که لازم است این پتانسیل فراوان  بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد و  در آینده با نابودی بیماری کرونا شاهد  افزایش روزافزون گردشگران چینی به این  ناحیه ی دیدنی از کشورمان باشیم. 

از دیدگاه من تا کنون کار های خوبی در این زمینه  صورت گرفته و کارهای بسیار مهمی نیز باقی مانده که  نیازمند  همکاری همه ی مردم استان در رده ها و جایگاه های  مختلف می باشد و من نیز امیدوارم که در این مسیر بتوانم خدمتی شایسته به مردم  بافرهنگ گلستان و گرگان داشته باشم .

* در بین صحبت هایتان گفتید در حوزه اقتصادی نیز فعالیت دارید.

در این رابطه نیز توضیح میفرمایید؟

بله. علاوه بر  بحث توریسم و تبادلات فرهنگی  پذیرای همکاری با فعالان اقتصادی استان در جهت انتقال تکنولوژی  و همکاری های اقتصادی باچین و استان گوانگجو  نیز هستم.

سخن پایانی؛

در این رابطه از «خبرگزاری برنا»  به دلیل نقش سازنده در فرهنگسازی به  منظور تحقق این چشم انداز و  تشویق و آگاه سازی  وحمایت از جوانان  تلاشگر و توانمند تشکر ویژه دارم.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز