قائم مقام دانشگاه علوم پزشکی گلستان:

ناتوانی در آگاهی بخشی به هسته های اجتماعی اثر گذار/ مردم بیماری خود را کتمان نکنند

۱۳۹۹/۰۸/۲۵ - ۱۴:۵۷:۲۱
کد خبر: ۱۰۸۸۲۰۸
ناتوانی در آگاهی بخشی به هسته های اجتماعی اثر گذار/ مردم بیماری خود را کتمان نکنند
قائم مقام دانشگاه علوم پزشکی گلستان گفت: به علت عدم مخاطب شناسی درست نتوانسته ایم به هسته های اجتماعی اثر گذار که روی مردم اثر دارند پیام خود را در خصوص پیشگیری از شیوع کرونا منتقل کنیم.

به گزارش خبرگزاری برنا از گرگان؛ محمد جواد کبیر قائم مقام دانشگاه علوم پزشکی و سخنگوی ستاد مبارزه با بیماری کرونای گلستان در پنجمین جلسه کمیته اطلاع رسانی و تبلیغات ستاد پیشگیری و مقابله با کرونا استان گلستان اظهار کرد: استراتژی اثر گذار در موضوع اطلاع رسانی بایستی مورد بررسی قرار بگیرد.

وی افزود: مسئله کرونا علاوه بر بعد سلامت یک مسئله اجتماعی، اقتصادی و امنیتی نیز به حساب می آید و در بحث اطلاع رسانی بایستی به اعتماد عمومی توجه و سعی در ایجاد فضای مثبت اندیشی داشته باشیم تا فضای اجتماعی بیشتر از این دچار آسیب نشود و همچنین در کنار این موضوع ساده انگاری مردم را نسبت به این بیماری از بین ببریم.

کبیر بیان داشت: یکی از مشکلات حوزه مدیریتی جهل مدیران اجرایی نسبت به برنامه ریزی برای برنامه های مدیریتی است.

وی یادآور شد: در اوایل کرونا در صورت نبود ظرفیت خیرین نمیتوانستیم بخش مراقبت های ویژه را تجهیز کنیم و آن دوران جزو سخت ترین دوران مدیریتی بود.

وی با تاکید براینکه مدیریت سنتی نمیتواند نقش بسزایی در این زمینه داشته باشد افزود: اولین گام در مدیریت، شناسایی است که بایستی وضعیت بیماری های مختلف و جمعیت سالمندان، کودکان و غیره را مورد شناسایی قرار دهیم.

وی تصریح کرد: برای مردم همیشه این سوال پیش می آید که آیا حوزه سلامت یکی از مولفه های اثر گذار در ارزش گذاری حکومت و دستگاه های اجرایی است یا خیر؟

کبیر همچنین تاکید کرد: در شرایط فعلی در حوزه اطلاع رسانی درست بایستی مخاطب شناسی داشته باشیم و فضای جامعه را به سمت ایجاد جریان و هم افزایی در انتقال پیام ها هدایت کنیم که در این مورد بایستی فاکتورهای مختلف در نظر گرفته شود.

وی خاطرنشان کرد: امروز در ترکیب ویروس کرونا جهش رخ داده و قدرت انتشار آن نیز افزایش پیدا کرده است.

قائم مقام دانشگاه علوم پزشکی گلستان متذکر شد: اصحاب رسانه بایستی از الزامات نظام مراقبت آگاهی داشته باشند که اولین گام این الزامات شناسایی و گام دوم تشخیص برای چگونگی مداخله است و در ادامه نظام ثبت و گزارش دهی بسیار اهمیت دارد.

وی تاکید کرد: نظام ثبت وگزارش دهی بایستی به داده ها ی معتبر و اختصاصی و قابل قبول منتهی که تبدیل به اطلاعات برای پردازش و در نهایت تصمیم گیری درست شود.

وی در ادامه با اشاره به گروه های مرجع اجتماعی در شیوع این بیماری این سوال را مطرح کرد که آیا کلونی های محلات در جوامع شهری توانسته اند در مسیر ارزیابی و مراقبت های جامعه محور حرکت کنند؟

کبیر تصریح کرد: باید تلاش کنیم تا مردم بیماری خود را کتمان نکنند تا روند نظام مراقبت به طور صحیح و با آگاهی پیش برود.

قائم مقام دانشگاه علوم پزشکی گلستان در پایان گفت: به علت عدم مخاطب شناسی درست نتوانسته ایم به هسته های اجتماعی اثر گذار که روی مردم اثر دارند پیام خود را منتقل کنیم و این نقص موجبات ندانم کاری مردم را فراهم میکند، بنابراین فضای اطلاع رسانی میتواند آورده مهم اجتماعی را پدید آورد که تمام دستگاه های اجرایی بایستی در این حوزه همکاری داشته باشند.

 

 

 

 

نظر شما