مدیر عامل شرکت آب منطقه ای گلستان:

وضعیت آبخوان های کم عمق استان منفی شد/۳۱ میلیون متر مکعب کاهش؛ ناشی از برداشت بی رویه در کشاورزی

۱۳۹۹/۱۰/۰۶ - ۱۰:۳۰:۰۸
کد خبر: ۱۱۰۹۶۲۴
وضعیت آبخوان های کم عمق استان منفی شد/۳۱ میلیون متر مکعب کاهش؛ ناشی از برداشت بی رویه در کشاورزی
مدیر عامل شرکت آب منطقه ای گلستان گفت: آبخوان های کم عمق استان که در گذشته وضعیت مثبتی داشتند در حال حاضر منفی شده است.

به گزارش خبرگزاری برنا از گرگان؛ سید محسن حسینی در نشست خبری با رسانه ها اظهار کرد: آب منطقه ای معمولا در مسائل مربوط به بارش بیش از اندازه که منجر به سیلاب و بارش کمتر از حد میانگین که منجر به خشکسالی میشود مداخله خواهد کرد که معمولا بارش ها یا به سمت حداقل یا به سمت حداکثر پیش میرود که در گلستان تا کنون شاهد هر دو پدیده بوده ایم و همچنین میتوان گفت در گلستان به طور مجموع پدیده خشکسالی بیشتر از سیل رخ داده است.

وی توضیح داد: از ابتدای مهر ماه تا انتهای شهریور ماه سال بعد سال آبی نامیده میشود که مقیاس ها بر همین اساس خواهد بود.

حسینی در ادامه در خصوص آخرین وضعیت منابع آب استان بیان داشت:از ابتدای مهر تا انتهای آذر ماه سال 99حدود 97 میلی متر باران  در استان باریده است که در مقایسه با میانگین دراز مدت شاهد کاهش 28 درصدی بارش ها در سال جاری بوده ایم و در صورتیکه که این روند ادامه پیدا کند با پدیده حدی خشکسالی مواجه خواهیم شد.

حسینی به کاهش بارندگی در حوزه های آبخیز مختلف در استان اشاره کرد و افزود: در حوزه آبخیز خلیج گرگان 25 درصد، حوزه قره سو 33 درصد، حوزه گرگانرود که عمده جمعیت و اراضی کشاورزی استان را شامل میشود 27 درصد، در حوزه اترک 26 و در مجموع با کاهش 28 درصدی میزان بارندگی در حوزه های آبخیز مختلف گلستان مواجه بوده ایم.

حسینی افزود: در حال حاضر در رودخانه های مختلف استان بین 82 درصد کاهش تا 6 درصد افزایش را شاهد هستیم.

وی به میزان آب سفره های زیرزمینی استان نیز اشاره کرد و گفت: در سفره های آب کم عمق نسبت به متوسط 27 سال گذشته 31 میلیون متر مکعب کاهش و در آبخوان های عمیق نیز شاهد کاهش 42 میلیون متر مکعبی بوده ایم.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای گفت: آبخوان های کم عمق استان که در گذشته وضعیت مثبتی داشتند در حال حاضر منفی شده است که آمار مذکور نشان دهنده این است که در سال زراعی قبل کشاورزان در میزان برداشت آب از سفره های کم عمق زیاده روی کرده و این نتیجه حاصل کشت بیش از اندازه برنج در استان بوه است.

وی تاکید کرد: نباید ذخیره سد ها را آنقدر خالی کرد که در فصل زراعی دچار مشکل شد و از طرفی هم نباید آنقدر پر نگه داشته شود که در زمان سیل دچار بحران شویم.

وی در ادامه در خصوص وضعیت ذخیره آب در سد های استان اظهار کرد: در سراسر استان 14 سد بزرگ مخزنی وجود دارد که در مجموع 28 درصد ذخیره سد ها آبگیری و 72 درصد خالی است که در مقایسه با سال گذشته که 36 درصد از ذخایر سد ها آبگیری شده بود کاهش 8 درصدی را شاهد هستیم.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز