درگفتگو با یک کارشناس حوزه رسانه مطرح شد:

نشریه سوپرمارکت نیست که از آن نان درآورد

۱۳۹۹/۱۲/۰۲ - ۲۲:۵۰:۳۵
کد خبر: ۱۱۴۰۵۸۳
نشریه سوپرمارکت نیست که از آن نان درآورد
شغل خبرنگاری از دسته مشاغل حوزه ارتباطات و البته جز سخت ترین مشاغل دنیاست.

به گزارش خبرگزاری برنا از گرگان؛ زهرا احمدی خبرنگار خبرگزاری برنا در تحلیل نشریات مکتوب استان گفتگویی را با ایرج رمضانی،کارشناس حوزه رسانه و مطبوعات ارشاد گلستان ترتیب داده است:

خبرنگاری شغلی است که افراد در آن هر روز با وقایع جدید روبرو می شوندو به همین دلیل در شغل خبرنگاران هیچ گاه دچار تکرار و روزمرگی نخواهند شد.برای شغل خبرنگاری نه تنها باید انرژی کافی داشته باشید، بلکه هر زمان باید در حال یادگیری روش های جدید برای اطلاع رسانی بود. اما در کنار این ویژگی ها، یک خبرنگار باید مهارت های پایه مانند تکنیک های تهیه خبر، گزارش نویسی و توانایی برقراری ارتباط و گفتگو با افراد مختلف را داشته باشد. یک خبرنگار باید هر روز در جریان اخبار روز باشد؛در واقع در کنار آگاهی و تسلط کامل بر اخبار و وقایع مربوط به کار، همیشه و هرلحظه به عنوان یک خبرنگار حرفه ای باید در جریان اخبار مهم قرار گرفت

به دلیل تغییر شیوه کاری روزنامه نگاری و مشکلات اقتصادی بسیاری که این روزها پیش پای فعالان مطبوعاتی از جمله هزینه های سنگین کاغذ قرار دارد،در کشور ما شغل خبرنگاری، در رده مشاغل کم درآمد و در عین حال سخت و پر استرس قرار می گیرد اما با این حال همچنان طرفداران مخصوص به خود را دارد. 

شیوع ویروس کرونا بسیاری از مشاغل را با مشکلات جدی مواجه کرد اما در هیاهوی بحران کرونا، خبرنگاران زیادی هم بیکار شدند و حتی به دلیل تهیه گزارش، مبتلا به این ویروس شدند اما این مشکلات و بیکاریها در میان هیاهوی کرونا شنیده نشد.

آسیبهایی که بحران کرونا به بدنه اقتصادی مشاغل مختلف از جمله رسانه ها وارد کرد شاید تا میزانی، غیرقابل جبران بوده و نیازمند گذر زمان است.

اما خود رسانه‌ها و خبرنگاران فعال در آنها هم آسیبهای زیادی دیدند و کمتر رسانه‌ای بود که به این موضوع توجه داشته و مشکلات خود خبرنگاران را بازگو کند؛خبرنگار همواره برای بیان مشکلات جامعه از رسانه‌ای که در آن مشغول به کار است استفاده می‌کند اما اگر خود آن رسانه در حق خبرنگار اجحافی داشته باشد دیگر امکان بازگو کردن مشکلات برای او وجود نخواهد داشت چرا که دیگر خبرنگار رسانه‌ای برای بیان مشکلاتش ندارد و بدیهی است رسانه مربوطه حاضر نیست انتقادات علیه خود را منتشر کند.

ایرج رمضانی اظهار کرد:نشریات استان به دلیل عدم حصول درآمد کافی از حوزه رسانه از نقد کردن دستگاههای اجرایی کناره گرفته اند تا تامین نیاز مالی آنان به خطر نیفتد.

وی در ادامه توضیح داد: افرادی که در این حوزه  صاحب قلم بودند تا حد زیادی قلم آنها خشکیده است چرا که احساس می کنند دیگر حرفی برای گفتن ندارند و تنها نظاره گر اتفاقات و وقایع استان هستند.

وی این موضوع را مورد تاکید قرار دادکه متاسفانه تعدادی از خبرنگاران استان که قلم و جوهره روزنامه نگاری ندارند، بدون انجام هیچ گونه تلاش وفعالیتی درآمدهای فراوانی از بخش آگهی ها کسب می کنند. 

این فعال و کارشناس رسانه ادامه داد: در مقابل خبرنگارانی وجود دارند که گزارش هایی را با تلاش وزحمت طی سه ماه پیگیری و تهیه می کنند اما متاسفانه برای کار و تلاش آنها هزینه ای در نظر گرفته نمی شود ضمن اینکه تمام هزینه های تهیه گزارش را باید شخصا پرداخت نمایند که این افراد وقتی نتیجه آنها بی ثمر میماند و در جایی دیده نمیشوند از این حوزه کناره گیری میکنند.

رمضانی نتیجه مسائل فوق را این طور عنوان کرد: متاسفانه همه این عوامل باعث میشود تا چهار گزارش نویس خوب در استان نداشته باشیم واگر از بنده بخواهند  شخصی را در این حوزه معرفی نمایم باید ساعتها کنکاش نمایم تا بتوانم کسی را معرفی کنم.

وی اضافه کرد: البته ناگفته نماند افرادی با تخصص بالا هم در استان داریم اما تعداد انها به اندازه انگشتان یک دست هم نمی‌رسد که این افراد نیز تمایلی به کار ندارند و به طور کلی از این حوزه ناامید شده اند.

این کارشناس حوزه رسانه و مطبوعات گلستان بیان داشت: متاسفانه مدیران مسئول بدنبال ویزیتور وافراد آگهی بگیر هستند و کیفیت درکار رسانه در اولویت آخر آنان قرار گرفته در صورتی که زمانی اجزای تشکیل دهنده یک رسانه را خبرنگار،خبرگزاری وروابط عمومی ها می دانستند اما درحال حاضر دقیقا این موضوع برعکس شده و روابط عمومی بجای اولویت آخر درجایگاه اول قرار گرفته است.

وی اضافه کرد: امروزه ۸۰ درصد رسانه را روابط عمومی ها وبعد ازآن کانال های تلگرامی و سپس خبرگزاری ها ورسانه هایی که با داشتن تنها یک یا دو خبرنگار در حال چاپ نشریه بدون داشتن گزارش،عکس خبری،یاداشت و سرمقاله هستند به ترتیب در اولویت اول تا آخر قرار دارند.

وی بیان کرد: تقریبا تمام رسانه های استان مطالب خود را بصورت کپی از سایت خبرگزاری ها،پایگاههای خبری و سایت روابط عمومی ها دریافت می کنند.

وی اظهار کرد: بنده به آینده رسانه های مکتوب استان خوش بین نیستم به این دلیل که آنانی که در این حوزه کار میکنند حداقل در یک دهه اخیر به امید سرمایه اندوزی وارد این عرصه شدند.

وی گفت:در دیگر جوامع رسانه های دنیا اول سرمایه گذاری می کنند چرا که از همان ابتدا از حمایت های دولتی برخوردار نیستند و خود باید با بودجه شخصی در حوزه رسانه سرمایه وارد کنند و به دلیل اینکه وابستگی ندارند تولیدات آنان خوب است ومطبوعه خود را به جایی می رسانند  که  خود سرمایه اندوزی  کنند.

این ‌کارشناس حوزه رسانه و مطبوعات با بیان اینکه نشریه سوپر مارکت نیست که بخواهیم از آن درآمد کسب کنیم،گفت: وقتی شخصی به این امید وارد عرصه ای می شود که درقبال تولید نشریه درآمد داشته باشد ودرکنارآن نیاز مالی خود را تامین کند و با این دید درعرصه مطبوعات ورود میکند در صورتی که اصلا نمی داند مطبوعات چیست،رسالت ودغدغه مطبوعات چیست وهدفش از ورود به این عرصه چیست نهایتا عاقبت آنان همانند نشریات امروز ما خواهند شد.

رمضانی افزود:وقتی فردی میخواهد در استان مجوزنشریه بگیرد باید بداند که مسئولیت دو میلیون نفر برروی شانه هایش سنگینی خواهد کرد و باید برای آنان کار کند اما در حال حاضر نشریات  بدنبال این هستند که ستون خود را پرکنند واز یارانه ومساعدت های دولتی استفاده کنند. 

وی بیان کرد:نشریات ورسانه باید بدانند که صدای دولت نیستند چرا که دولت به اندازه کافی صدا دار ورسانه دراختیار دارد و نیازی به آنان نیست.

وی اذعان کرد:زمانی میتوانیم بگوییم رسانه به رسالت خودعمل کرده که درزمین مردم ایستاده باشد مردمانی که جز  آنان کسی را  ندارند که صدای انان را به گوش مسئولین برسانند و رسانه های مستقل غیردولتی باید چشم وزبان آنان باشند نه آنکه چشم وزبان فلان مدیر باشند. رمضانی گفت: متاسفانه در شرایط فعلی برعکس شده است و همه رسانه ها درزمین دولت ایستاده اند درصورتیکه دولت خودش به اندازه کافی رسانه دارد.

کارشناس حوزه رسانه گفت:نشریات استان امروزه به طریقی عمل کردند که وقتی فردی یک نشریه آنان را مطالعه می کند کل صفحات نشریه  مطالب روابط عمومی ادارات است درصورتی که این روزنامه نگاری نیست بلکه شان ومنزلت روزنامه نگاری با این اتفاق پایین آورده شده است که این عامل بازدارنده باعث آن شده افرادی که در حوزه رسانه استعداد داشتند از این حوزه کناره بگیرند، البته در این بین هستند نشریاتی که مطالب وگزارش هایی خوبی دارند واصول روزنامه نگاری را رعایت و متقاضی خاص خود را برای پیگیری ومطالعه دارند.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز