از قانون تا عمل؛

مناسب سازی؛ راه هموار حضور معلولان در جامعه

۱۳۹۹/۱۲/۱۴ - ۱۰:۳۵:۳۹
کد خبر: ۱۱۴۶۸۹۵
مناسب سازی؛ راه هموار حضور معلولان در جامعه

به گزارش خبرگزاری برنا از گرگان؛ نجمه جهانتیغ؛ به طور قطع توسعه جوامع مختلف مستلزم بکارگیری از تمامی افراد با توانمندی های مختلف می باشد بنابراین ایجاد فرصت های برابر جهت حضور فعال تمامی اقشار جهت تردد و دسترسی به ساختمان های اداری، فضای شهری و غیره موضوعی است که بایستی مورد توجه مسئولین قرار بگیرد.

از آنجایی که جامعه معلولان و توانخواهان یکی از پر جمعیت ترین قشر خاص کشور را تشکیل میدهند نیاز دارند که همانند افراد عادی از حقوق شهروندی برخوردار باشند.

طبق آخرین آمار اداره کل بهزیستی 49 هزار و 169 از جمعیت استان گلستان را افرد دارای معلولیت تشکیل میدهند که از این تعداد یک هزار و 457 نفر از نظر جسمی حرکتی دچار معلولیت هستند.

همچنین طبق سرشماری سال 95 حدود 145 هزار 961 نفر از جمعیت استان را سالمندان تشکیل میدهند که با این آمار و ارقام ضرورت مناسب سازی به شدت احساس میشود.

‌قانون اساسی نیز این قشر را مورد توجه قرار داده است و طبق ماده 2 قانون کلیه وزارتخانه‌ها، سازمانها و مؤسسات و شرکتهای دولتی و نهادهای‌عمومی و انقلابی موظفند در طراحی، تولید و احداث ساختمانها و اماکن عمومی و معابر‌ و وسایل خدماتی به نحوی عمل نمایند که امکان دسترسی و بهره‌مندی از آنها

برای‌معلولان همچون افراد عادی فراهم گردد.

خبرنگار برنا جهت تهیه گزارش با همراهی کارشناسان مربوط به این حوزه  ضمن بازدید از فضاهای دستگاه های مختلف در شهر گرگان و بررسی این ادارات از لحاظ نحوه مناسب سازی محیط به مقاومت شدید برخی دستگاه ها برای انجام این قانون پی برد.

متاسفانه وجود ساختمان های قدیمی و استیجاری برخی ادارات و همچنین نبود ردیف بودجه به طور مشخص برای این مهم باعث ایجاد این قبیل مقاومت ها توسط مسئولین ادارات شده است و همه این عوامل دست به دست هم داده اند تا پرجمعیت ترین قشر خاص جامعه یعنی معلولین برای رفت و آمد در ادارات با مشکل مواجه باشند و ترجیها از دیگر افراد برای انجام کارهای اداری خود کمک بخواهند و این موضوع باعث بیان این جمله که" مراجعه کننده معلول نداریم که نیاز به مناسب سازی وجود داشته باشد" از سوی برخی مسئولین ادارات شده است.

این در حالی است مطمئنا اگر افراد دارای معلولیت بتوانند به راحتی در فضای ادارات تردد و از خدمات نیز استفاده کنند به طور قطع خودشان برای انجام کارهای اداری که با آن مواجه هستند اقدام میکنند.

در حالی که برخی ادارات تلاش ارزشمندی در این خصوص داشتند اما طبق مشاهدات انجام شده و نظر کارشناسان مربوط بعضا مناسب سازی توسط برخی ادارات در شهرستان گرگان به طور ناقص و با اشکال انجام شده که عملا اتلاف هزینه صورت گرفته بود.

photo_2021-03-02_11-42-38

 

 

photo_2021-03-02_11-43-07 (3)

unnamed (5)

ابراهیم جمالی نسب کارشناس واحد شهرسازی دفتر فنی استانداری گلستان در رابطه با مصوبات ستاد مناسب سازی به خبرنگار برنا گفت: در سال ۹۷ که اولین جلسه ستاد مناسب سازی استان تشکیل شد مقرر گردید از اداراتی که بیشتر مورد تردد معلولان هستند در کلیه شهرستان های استان بازدید صورت بگیرد.

وی ادامه داد: این بازدید ها در سال ۹۷ در ۱۴ شهرستان صورت گرفت و گزارش آن تهیه و از طریق دفتر فنی استانداری به فرمانداری های شهرستانها ارسال شد تا در بازه زمانی تعیین شده نسبت به انجام مناسب سازی در ادارات اقدام نمایند.

وی بیان داشت: در سال ۹۷ رتبه گلستان در مناسب سازی ادارات برای جامعه معلولین ۲۳ کشوری بود اما در سال جاری این به رتبه ۳ ارتقاء یافته است

.

مهلت یک ماهه استاندار به دستگاه ها جهت مناسب سازی سر آمد

 

جمالی نسب ضمن بیان اینکه بازدیدهایی از معابر شهری و اتوبوسها و همچنین ادارات مختلف طی سالهای اخیر صورت گرفته است افزود: در آخرین جلسه ستاد مناسب سازی که با حضور استاندار گلستان برگزار شد و با حواشی و گلایه هایی از عدم حضور برخی مدیران در این جلسه همراه بود مصوب شد که از تاریخ تصویب صورتجلسه آن روز مبنی بر تعیین مهلت برای دستگاه های مختلف جهت مناسب سازی مقرر شد تمامی ادارات بایستی شاخصه های ورودی و سرویس بهداشتی را مناسب سازی نمایند.

جمالی نسب گفت: در آخرین ستاد مناسب سازی کشور نیز مصوب شده است که تمامی دستگاه ها جهت مناسب سازی تمامی شاخص ها، سه ماه فرصت دارند که این دستوردر چند روز اخیر ابلاغ شده است و همچنین تاکید شده است در صورت عدم اجرای این دستور توسط ادارات این مورد به عنوان تخلف به دستگاه های بالاتر ارجاع داده شود.

وی خاطرنشان کرد: مناسب سازی معمولا در ساختمان های نوساز ادارات رعایت میشود اما در ساختمان های استیجاری و قدیمی با مشکل مواجه هستیم.

 

 

photo_2021-03-02_11-42-46 (2)

جمالی نسب با تاکید بر اینکه برخی دستگاه ها بیان میکنند که معلولین در اداره مورد نظرآنها رفت و آمد نمی‌کنند گفت: در صورتی که فضا مناسب سازی شده باشد مطمئنا معلولان برای انجام کارهایشان به همه ادارات مراجعه میکنند.

وی در پایان گفتگوی خود با خبرنگار برنا اظهار کرد: سازمان برنامه و بودجه اعتبارات مرتبط با مناسب سازی را در قالب بودجه تعمیر و تجهیز در اختیار دستگاه ها قرار میدهد، این در صورتی است که در قانون برای مناسب سازی ردیف بودجه در نظر گرفته شده اما از سوی سازمان برنامه و بودجه این مهم فعلا محقق نشده است.

احمدرضا عامریان یکی از افراد دارای معلولیت که عضو کمیته مناسب سازی محیط برای جامعه معلولان و جانبازان استان نیز می باشد به خبرنگار برنا گفت:  پروژه مناسب سازی مبلمان شهری استان گلستان در سال ۸۵ با پیشنهاد و پیگیری انجمن معلولان توانمند همت  کلید خورد که مورد توجه دفتر فنی استانداری و شهرداری گرگان قرار گرفت.

وی افزود:از حدود سال ۹۰ به بعد با معرفی یکی از اعضای انجمن به عنوان مسئول پیگیری موضوعات مناسب سازی به دفتر فنی استانداری گلستان شعله امید در دل تمام معلولین روشن شد که دسترسی به کلیه  سازمانها و مؤسسات و شرکتهای دولتی و نهادهای‌عمومی و انقلابی،ساختمانها و اماکن عمومی و ورزشی و تفریحی، معابر‌، وسایل خدماتی  و غیره با سرعت بیشتری انجام خواهد شد اما متاسفانه در سال های اخیر به دلیل اهمال کاری ها شاهد بهره‌برداری از پاساژها، بانک ها و غیره  با شیب حدود ۳۰ درجه و همچنین ایجاد موانع در پیاده روها هستیم.

 

بانک های طرف قرارداد بهزیستی مناسب سازی نیستند

 

وی در ادامه بیان داشت: با پیشنهاد مدیر کل بهزیستی و استاندار مقرر شد سه نفر  از جامعه معلولین با برگزاری انتخابات بین انجمن های معلولین انتخاب شوند و در ستاد مناسب سازی استان حضور داشته باشند.

وی در خصوص مناسب سازی اتوبوس های درون شهری اظهار کرد: در حدود ۴ سال پیش 20 دستگاه اتوبوس مناسب سازی شده برای شهر گرگان خریداری شد که اقدام بسیار ارزنده ای بود اما متاسفانه هنوز تعداد اتوبوس های مناسب سازی شده کافی نیست که امیدواریم در صورت خریداری مجدد اتوبوس های درون شهری مناسب سازی نیز مد نظر مسئولین مربوطه باشد.

عامریان همچنین گفت: طرحی برای جک دار شدن 20 دستگاه اتوبوس دیگر شهری جهت مناسب سازی برای معلولین به شهرداری گرگان ارائه شده است که امیدواریم با این اقدام جامعه معلولین نیز بتوانند از این خدمات استفاده کنند.

عامریان در ادامه در خصوص مناسب سازی بانک ها و باجه های عابر بانک بیان داشت: بانک های طرف قرارداد سازمان بهزیستی تقریبا هیچ گونه مناسب سازی برای افراد دارای معلولیت ندارند و این افراد تقریبا از هیچ یک از عابربانک ها در سطح شهر نمیتوانند استفاده کنند.

 

جلسات ستاد مناسب سازی به صورت فصلی برگزار میشود

 

آزاده فرخی کارشناس مسئول دبیرخانه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب سازی استان گلستان نیز در گفتگو با این رسانه اظهار کرد: اداره کل بهزیستی دبیرخانه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب سازی استان را بر عهده دارد که به ریاست استاندار و ۱۲ عضو اصلی به صورت فصلی برگزار می‌شود که طی آن چالش‌ها و مشکلات ساختاری موجود در دسترسی پذیری و مناسب سازی بررسی و راهکارها و راهبردهای مناسب به عنوان مصوبات تعیین می گردد.

وی ادامه داد: در قوانین جمهوری اسلامی ایران مناسب سازی به معنای ایجاد یک محیط بدون مانع و تسهیل جهت دسترسی برای همه به عنوان یک قانون لازم الاجرا است که تحت عنوان قانون حمایت از حقوق معلولان در اردیبهشت ۹۷ به کلیه دستگاه های اجرایی کشور ابلاغ شد.

این کارشناس حوزه مناسب سازی ادامه داد: وضعیت مناسب سازی ساختمان های اداری استان در بین ادارات سایر استانها در سال ۹۸ رتبه سیزدهم را کسب نمود و عملکرد دبیرخانه مناسب‌سازی استان در بین دبیرخانه های سایر استانها رتبه پنجم کشوری را کسب نمود.

 وی افزود: بر اساس پیگیری‌های صورت گرفته از سوی دبیرخانه مناسب سازی کشور شاخص مناسب سازی بر اساس دسترسی به عنوان یک شاخص عمومی در ارزیابی سالانه دستگاه‌های دولتی تحت عنوان جشنواره شهید رجایی گنجانده شد که این مسئله سهم بسزایی در نهادینه سازی و اجرایی سازی ماده قانونی در دستگاه‌ها داشته است.

وی یادآور شد: طی این جشنواره دستگاه ها در نماگر ورودی ساختمان، آسانسور، سرویس بهداشتی و سطح شیبدار اصلاح و ارزیابی می‌شوند.

 

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز