رئیس سازمان گلستان خبر داد:

مخالفت ترکمنستان با راه اندازی بازارچه مشترک در مرز اینچه برون از مشکلات صادراتی گلستان است

۱۴۰۰/۰۳/۱۲ - ۱۰:۳۶:۳۰
کد خبر: ۱۱۸۷۶۲۴
مخالفت ترکمنستان با راه اندازی بازارچه مشترک در مرز اینچه برون از مشکلات صادراتی گلستان است
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان گفت : مخالفت ترکمنستان با راه اندازی بازارچه مشترک در مرز اینچه برون از مشکلات صادراتی گلستان است

به گزارش خبرگزاری برنا از گرگان؛ حسین طلوعیان با بیان اینکه  تعداد مقاصد صادراتی گلستان در حال حاضر به ۳۵ کشور رسیده است اظهار کرد: با وجود تمامی موانع در مسیر صادرات، تعداد اقلام صادراتی آن نیز از ۴۰۵ قلم در ابتدای شروع به کار دولت یازدهم به ۴۱۹ قلم پیش از شیوع ویروس کرونا در اسفند سال ۹۸ افزایش یافت.

طلوعیان افزود: از سال ۱۳۹۲ تا پایان سال گذشته ۲ میلیارد دلار کالا به وزن چهار میلیون تن از طریق گمرکات گلستان صادر شده که عمده این کالاها به ترتیب پنیر، پلی استایرن، رب گوجه، لوله آهنی، تخته فشرده، ید، میلگرد، سیمان، پریفرم، رنگ، قطعات سوله، شوینده، تخم مرغ، سیب زمینی و خوراک آبزیان و به کشورهای مختلف از جمله عراق، قزاقستان، ترکمنستان، افغانستان، بلغارستان، رومانی، ازبکستان، روسیه، پاکستان و امارات بوده است.

وی گفت : استان گلستان از شمال با کشور ترکمنستان و دریای خزر، از شرق با خراسان شمالی، از غرب با مازندران و از جنوب با سمنان همسایه است و اینچه برون تنها گمرک زمینی و ریلی گلستان در بخش داشلی برون شهرستان گنبدکاووس در مرز ایران و ترکمنستان واقع است که پایانه‌های صادراتی گرگان و گنبدکاووس، گمرک امانات پستی در گرگان، گمرک بندرترکمن و گمرک فرودگاه بین‌المللی گرگان زیر مجموعه آن بحساب می‌آیند.

وی افزود: در سال‌های اخیر با بهره‌برداری از راه آهن بین المللی قزاقستان - ترکمنستان - ایران و گذر آن از اینچه برون، خدمات گمرک ریلی نیز به فعالیت معمول در مجموعه گمرکات استان گلستان اضافه شد.

طلوعیان گفت : با شیوع کرونا ترکمنستان مرز خود با ایران را در اینچه برون گلستان بست که با رایزنی‌های صورت گرفته از تیرماه پارسال مرز ریلی دوباره فعالبت خود را آغاز کرد اما همچنان مرز زمینی اینچه برون از طرف پاکستان بر روی کالا و مسافر ایرانی بسته است.

وی، شرایط سخت نقل و انتقالات ارزی، تسویه نشدن بدهی ایران به ترکمنستان، نامناسب بودن جاده‌های ترانزیتی، اجرا نشدن تفاهم‌نامه‌های قبلی، همکاری نکردن مستمر این کشور همسایه در تامین واگن‌های امدادی و مخالفت آن با راه اندازی بازارچه مشترک در مرز اینچه برون از جمله مشکلات حوزه صادرات این استان دانست.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز