رئیس سازمان صمت گلستان خبر داد:

اشتغال هزار و ۸۰۰ نفر در معادن گلستان

۱۴۰۰/۰۳/۱۲ - ۱۰:۴۸:۵۸
کد خبر: ۱۱۸۷۶۴۹
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گلستان گفت : هم اکنون ۳۳ معدن فعال دارد که به گفته کارشناسان حوزه معدن، این استان با وجود تعداد کمتر نسبت به سایر استان‌ها در تولید مواد معدنی مانند زغال سنگ، صدف کوهی و ید از استان‌های برتر این ۲ ماده معدنی در کشور است.

به گزارش خبرگزاری برنا از گرگان؛ حسین طلوعیان اظهار کرد : تاکنون ۶۱ پروانه بهره‌برداری بلندمدت برای ۱۶ معدن زغال سنگ، ۱۸ معدن سنگ لاشه، ۱۷ معدن صدف کوهی، سه معدن ید، چهار معدن سیلیس، یک معدن سنگ نسوز، یک معدن خاک رس و یک معدن آلوویم در استان صادر شده که ۳۳ واحد معدنی آن فعال است.

طلوعیان، معادن فعال گلستان را شامل ۱۱ معدن زغال‌سنگ، پنج معدن سنگ لاشه، ۹ معدن صدف کوهی، سه معدن ید، ۲ معدن سیلیس، یک معدن خاک‌رس، یک معدن سنگ نسوز و یک معدن آلوویم دانست و افزود: بقیه معادن استان به‌دلیل نبود بازار مصرف مناسب، مشکلات حقوقی و برخی تنش‌های اجتماعی غیر فعال هستند.

وی با اشاره به اینکه بیشترین واحدهای غیرفعال در این حوزه مربوط به معادن سنگ لاشه است، ادامه داد: دوری مسافت با مراکز جمعیتی، هزینه بالای استخراج و استقبال نکردن پیمانکار مهمترین علت تعطیلی این معادن است و هم اینک استخراج این ماده معدنی با مجوز برداشت موقت از اراضی زراعی و بستر رودخانه‌ها انجام می‌شود که در مقایسه با استخراج از مناطق کوهستانی کیفیت پایین‌تری دارد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان اضافه کرد که سالانه ۵۰ فقره پروانه مجوز برداشت موقت برای مواد معدنی در سطح و حجم کم شامل شن و ماسه و خاک‌رس از بستر رودخانه‌ها و زمین‌های زراعی استان صادر می‌شود.

به گفته طلوعیان، سال گذشته ۳۳ معدن فعال گلستان یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن و معادن با پروانه موقت نیز یک میلیون و ۸۰۰ هزار مترمکعب انواع مواد معدنی تولید کردند.

وی افزود: در حال حاضر تعداد پروانه‌های بهره‌برداری صادر شده برای معادن استان ۶۱ مورد با ۲۸۵ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری افزایش یافته است.

طلوعیان اضافه کرد: اشتغال در معادن گلستان در سال ۹۲، هزار و ۶۰۹ نفر بود که هم اینک به هزار و ۸۰۰ نفر رسیده که حدود هزار و ۲۰۰ نفر از آنان در معادن زغال سنگ مشغول به‌کار هستند.

 

نظر شما