مدیرکل دامپزشکی گلستان خبرداد؛

از ابتدای سال تب برفکی در استان نداشتیم/ تزریق رایگان واکسن به دام های عشایر و طیور بومی

۱۴۰۰/۰۷/۱۲ - ۱۴:۱۰:۰۱
کد خبر: ۱۲۴۲۴۲۳
از ابتدای سال تب برفکی در استان نداشتیم/ تزریق رایگان واکسن به دام های عشایر و طیور بومی
مدیرکل دامپزشکی گلستان با اشاره به اینکه از ابتدای سال تا کنون بیماری تب برفکی در استان نداشتیم گفت: تزریق رایگان واکسن به دام های عشایر و ترویج واکسن در روستاها و واحدهای صنعتی از جمله اقدامات مقابله ای با این بیماری بوده است.

به گزارش خبرگزاری برنا از گرگان؛ غلامرضا محرابی در نشست خبری با اصحاب رسانه گلستان اظهارکرد: در حال حاضر با پایشی که صورت گرفته است در هیچ واحد مرغ گوشتی، واحد مرغ مادر و مرغ تخمگذار مشکل خاصی نداریم.

وی با بیان اینکه ۱۳ هزار قطعه جوجه ریزی در ماه انجام میشود گفت: با وجود اینکه واحد های ما در حاشیه دریای خزر هستند و پرندگان مهاجر عوامل عفونی با خود می آورند اما هیچ گونه آلودگی در واحد ها نداریم.

محرابی ادامه داد: برای پیشگیری از انتقال بیماری به واحد‌های صنعتی دو بار در سال به طیور بومی واکسن نیوکاسل تزریق میشود.

وی خاطرنشان کرد: ۶۸ واحد مرغ مادر و ۲۱ واحد مرغ تخمگذار در استان داریم و سالیانه ۲۸۰ هزار الی ۳۰۰ هزار تن گوشت مرغ، ۷۰ هزار تن تخم مرغ، ۱۵۰ میلیون قطعه جوجه گوشتی یک روزه و پنج میلیون قطعه جوجه تخم گذار در استان تولید می شود.

مدیرکل دامپزشکی گلستان با اشاره به اینکه از ابتدای سال تا کنون بیماری تب برفکی در استان نداشتیم بیان داشت: تزریق رایگان واکسن به دام های عشایر و ترویج واکسن در روستاها و واحدهای صنعتی از جمله اقدامات مقابله ای با این بیماری بوده است.

وی همچنین افزود: به تمام احشام روستاهای حاشیه جنگل واکسن پی پی آر به منظور مقابله با بیماری طاعون نشخوار کنندگان کوچک مانند کل و بزها تزریق شده است.

وی تصریح کرد علی رغم اینکه در سال ۹۸ با بیماری لکه سفید در واحدهای تولیدکننده میگوی گمیشان روبرو بودیم اما امسال به خوبی توانستیم بیماری لکه سفید را کنترل کرده و هم اکنون بیش از ۷۰۰ تن میگو برداشت شده و پیش‌بینی می‌کنیم که این آمار به هزار و ۵۰۰ تن برسد که ۹۰ درصد آن صادر خواهد شد.

مدیر کل دامپزشکی گلستان از معرفی ۱۱۹ واحد عرضه کننده گوشت و مرغ در ۶ ماهه ابتدای سال به مراجع قضایی خبرداد.

وی در خصوص تخلفات پیش آمده در خصوص نگهداری نهاده ها بیان داشت: نظارت بهداشتی نهاده های خوراک دام و طیور به عهده دامپزشکی است.

وی در خصوص صدور مجوز حمل دام زنده توضیح داد: جابجایی هر گونه دام زنده بایستی با مجوز دامپزشکی باشد و در تمام دنیا برای این کار دستورالعمل وجود دارد که جهت صدور مجوز موارد مختلف از جمله انجام واکسیناسیون دام مورد بررسی قرار می‌گیرد.

طی ۶ ماه ابتدای سال دو هزار و ۷۰۰ تن تخم مرغ، ۵۱۸ هزار کیلو آلایش مرغ، بیش از چهار میلیون پای مرغ، ۴۹ هزار کیلوگرم پودر گوشت، دو میلیون و ۱۰۹ هزار و ۷۳۰ کیلوگرم خوراک و مکمل آبزیان و ۳۳۳ هزار و ۴۳۷ کیلو گرم محصولات لبنی صادرات داشتیم.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز