رئیس کانون سردفتران و دفتریاران گلستان:

ثبت قراردادها در دفاتر رسمی پرونده های قضایی را کاهش میدهد

۱۴۰۰/۰۷/۱۹ - ۱۲:۴۹:۰۵
کد خبر: ۱۲۴۵۲۱۲
ثبت قراردادها در دفاتر رسمی پرونده های قضایی را کاهش میدهد
رئیس کانون سردفتران و دفتریاران گلستان به ثبت قراردادها در دفاتر رسمی تاکید کرد و گفت که این عمل باعث کاهش پرونده های قضایی میشود.

به گزارش خبرگزاری برنا از گرگان؛ امیرحسین لیاقی در نشست خبری اظهار کرد: در حال حاضر بیش از ۱۶۰ سردفتر اسناد رسمی در گلستان در حوزه ثبت اسناد فعالیت میکنند و ۳۷ سردفتر نیز در سال جاری فعالیت خود را آغاز کردند.

وی تاکید کرد: برای جلوگیری از چالش ها و مشکلات احتمالی و همچنین کاهش پرونده های قضایی، ثبت اسناد، عقود و قراردادها در دفاتر اسناد رسمی بسیار اهمیت دارد.

وی افزود: بی توجهی به این موضوع مشکلات زیادی را برای افراد ایجاد میکند زیرا اسنادی که از طریق دفاتر اسناد رسمی صادر می‌شود امکان خطا و اشتباه ندارد.

لیاقی گفت: سردفتران و دفتریاران از انجام فقه و مبانی حقوقی ثبت سند، عقود، قراردادها، خرید، فروش و غیره اطلاع کامل دارند.

 شیما رستاقی نائب رئیس سردفتران و دفتریاران گلستان در ادامه گفت: وقتی صحبت از حقوق عامه پیش می آید میگویند هزینه های اضافی توسط دفاتر اسناد رسمی دریافت میشود.

وی افزود: دولت سالیانه در قانون بودجه درآمدهایی را اعلام می‌کند و دفترخانه به عنوان مجری و به موجب حکم قانون مأمور وصول این هزینه ها است که در صورت عدم وصول این درآمدها موجب سلب صلاحیت دفترخانه ها خواهد شد.

رستاقی گفت: اگر در مجلس تصویب شود که برای سند خودرو برگ سبز کفایت میکند این درآمد ها از بین نمی‌رود تنها مجری وصول تغییر میکند.

وی تصریح کرد: با تنظیم سند در دفترخانه امنیت فضای معاملاتی و حقوق عامه افراد تامین میشود.

وی همچنین گفت: یک سری موارد وجود دارد که از عمد در برگ سبز گنجانده نمیشود و نمی‌تواند شامل مسائل حقوقی باشد به دلیل اینکه سردفتر متخصص و صالح تنظیم سند است اما نیروی انتظامی در این زمینه تخصصی ندارد.

رستاقی تاکید کرد: در صورت عدم رعایت ضوابط حقوقی در سند، سردفتر مجازات میشود.

وی در پایان بیان داشت: صلاحیت پلیس و نیروی انتظامی در قانون مشخص است و بایستی به وظایف ذاتی خود عمل کند و برای وارد شدن به حوزه حقوقی و داد و ستد انتقال اسناد اصرار نداشته باشد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز