رئیس هیئت دوومیدانی گلستان:

شرایط فراهم باشد،میزبان مسابقات دو و میدانی کشوری خواهیم بود

۱۴۰۰/۰۷/۳۰ - ۱۰:۵۹:۲۴
کد خبر: ۱۲۵۰۲۹۶
شرایط فراهم باشد،میزبان مسابقات دو و میدانی کشوری خواهیم بود
رئیس هیئت دوومیدانی استان گلستان گفت: با فراهم شدن شرایط مطلوب در تابستان ۱۴۰۱ میزبان مسابقات دوومیدانی باشگاه ها یا قهرمانی کشور در رده جوانان یا بزرگسالان خواهیم بود.

به گزارش خبرگزاری برنا از گرگان؛ فریدون یلقی در گفتگو با خبرنگار برنا اظهار کرد: رشته دو و میدانی یکی از رشته های پرمدال در بین ورزش های المپیکی است.

وی با بیان اینکه دو و میدانی شامل انواع دوها، پرش ها، پرتاب ها، پیاده روی و رشته‌های ترکیبی است افزود: این ورزش ۲۴ رشته رسمی دارد که می‌تواند ۲۴ مدال طلا، ۲۴ مدال نقره و ۲۴ مدال برنز را برای یک تیم ورزشی بانوان و آقایان به ارمغان بیاورد. 

یلقی ادامه داد: ورزش دو و میدانی ورزشی است که تمام تیپ های بدنی را در بر می‌گیرد، کسی که چاق است یا لاغر، قد بلند است یا قدکوتاه و کسی که سرعت زیاد دارد یا سرعت پایین که برهمین اساس به آن ورزش پایه یا مادر گفته می شود.

یلقی گفت: با توجه به ساختار متنوع قومیتی که در استان وجود دارد، استعداد های ویژه ای در این رشته ورزشی وجود دارد.

وی اضافه کرد: شهرستان کردکوی در رشته های پرتابی ( پرتاب چکش ) و پرش سه گام، شهرستان بندرترکمن در ماده ده گانه و پرتاب نیزه دارای قهرمان است و همچنین قهرمانی های زیادی نیز در انواع دو در سطح استان داریم.

۶ شهرستان گلستان در دو و میدانی فعال هستند 

یلقی افزود: ۶ شهرستان کردکوی، بندرترکمن، گمیشان، آق قلا، گرگان و گنبدکاووس در رشته دو و میدانی فعال هستند که در گذشته و اکنون قهرمانی های متعددی را برای این استان به ارمغان آورده اند.

وی اضافه کرد: زمانی که شهرهای استان در حوزه مازندران بود بیش از ۹۰ درصد تیم مازندران را ورزشکاران این شهرستانها تشکیل می داد و پس از تفکیک این دو استان، گلستان یک تیم قوی ایجاد کرد و  در مسابقات کشوری خوش درخشید که اکنون با استان‌های تهران، اصفهان ، شیراز، تبریز و خراسان رقابت میکند. 

وی با بیان اینکه از قدیمی ترین پیشکسوتان استان در این رشته میتوان به خانواده قاندومی ها اشاره کرد گفت: اردشیر و شاپور قاندومی و قهرمانان پر آوازه دیگر به نام های مرحوم عاشور یلقی، وجی اله شهری از کردکوی، علی دباغ، آنه محمد آنه قرجه در دوهای سرعت، عبدالصادق گرگانی و عبدالغفار سقر رکورد دار چندین ساله دوهای سرعت، ایوب آرخی، یعقوب آرخی، تاج محمد تاجی، خداوردی اونق، منصور ساری خانی از نام آوران دوومیدانی استان گلستان هستند و همچنین خودم نیز در دو های ۶۰ متر و ۱۰۰ متر در سطح کشور دارای عنوان قهرمانی هستم.

در حال آماده سازی ورزشکاران نوپا هستیم

وی در ادامه گفت: از سه ماه پیش که مجمع دو و میدانی استان به من اطمینان کرد و مسئولیت ریاست این هیئت به من سپرده شد برای استعدادیابی، حمایت از نوجوانان و نونهالان استان برنامه های زیادی را در دستور کار داریم  و در حال آماده سازی ورزشکاران نوپا هستیم که در سه تا چهار سال آینده استعداد های آنان شکوفا خواهد شد و پا به عرصه رقابت‌ خواهند گذاشت.

وی افزود: در همین مدت سه ماهه چند مسابقه در رده های سنی برگزار شد و برخی از این نونهالان و نوجوانان رکورد هایی در حد بزرگسالان داشتند که می‌توانند در سطح کشوری رکورد دار باشند.

وی ادامه داد: همچنین اخیرا میزبانی مسابقات نونهالان کشور منطقه سه برگزار شد که استان های خراسان رضوی، خراسان شمالی، سمنان، مازندران و گلستان در دو بخش دختران و پسران با هم به رقابت پرداختند و در نهایت تیم نونهالان دختر گلستان توانست با یک مدال طلا و ۵ نقره عنوان نائب قهرمانی و تیم نونهالان پسر نیز موفق شد با کسب ۴ طلا و ۳ نقره عنوان قهرمانی را کسب کند.

یلقی گفت: در حال حاضر مسابقات نوجوان و جوانان کشور به میزبانی لرستان در حال برگزاریست که محمد امین قره از گنبد کاووس در ماده پرش طول و سه گام، فرید قرنجیک در پرش سه گام، محمد حسام مظفری در۸۰۰ متر و ۱۵۰۰ متر، آرین اسلامی، محمد سیستانی و وحید کلته در این مسابقات حضور دارند.

بسیاری از ستارگان دو و میدانی گلستان در قالب تیم های دیگر در مسابقات کشوری حضور دارند

وی خاطر نشان کرد: با توجه به عدم وجود کارخانه های صنعتی و اسپانسر مالی در گلستان، برای حمایت از ورزشکاران با مشکل مواجه هستیم و متاسفانه نتوانستیم یک تیم قوی به این مسابقات اعزام کنیم که بسیاری از ستارگان ما در قالب تیم های دیگر در مسابقات کشوری حضور دارند. 

وی ادامه داد: بعد از قبول مسئولیت هیئت دوومیدانی گلستان، توانستیم دو اعزام بسیار خوب به مسابقات شهرکرد و دو مسابقه بزرگ در رده های سنی نوجوانان داشته باشیم و همچنین مسابقات نونهالان و خردسالان استانی را نیز برگزار کردیم.

وی ادامه داد: طی این مدت گلستان میزبانی مسابقات منطقه سه نونهالان کشور را برعهده گرفت.

یلقی با اشاره به اینکه طی این مدت شروع خوبی در برنامه های هیئت دو و میدانی در استان داشتیم گفت: با تلاش سه ماهه هیئت دو و میدانی استان، شهرستانهای مراوه تپه و کلاله که از نظر دوومیدانی بسیار ضعیف بودند توانستند در مسابقات اخیر دو‌مدال طلا در بخش پسران و یک نقره و یک برنز در بخش دختران را کسب کنند و در آینده ای نزدیک در مسابقات باشگاه های کشور و بزرگسالان، بعنوان نماینده منطقه سه حضور خواهیم یافت. 

رئیس هیئت دو و میدانی استان گلستان گفت: این نتایج نشان می‌دهد که اگر برنامه ریزی دقیق داشته باشیم و تلاش کنیم به سرعت به نتیجه مطلوب خواهیم رسید و در آینده ای نه چندان دور نونهالان و نوجوانان دوومیدانی کار  گلستانی در مسابقات سال‌های آینده بعنوان نماینده استان در رده های جوانان و بزرگسالان خواهند درخشید.

باقی در پایان گفت: ما برنامه های خوبی را برای جوانان در نظر داریم و می توانیم فدراسیون را مجاب کنیم برای اولین بار میزبانی مسابقات باشگاه های کشور را به گرگان یا بندرترکمن واگذار کند که این کار برای هیئت دوومیدانی گلستان بی سابقه خواهد بود.

 وی اضافه کرد: برای میزبانی مسابقات نیازمند برخی امکانات هستیم که با فراهم شدن شرایط مطلوب امیدواریم در تابستان ۱۴۰۱ شاهد یک ‌مرحله میزبانی مسابقات باشگاه های کشور یا مسابقات قهرمانی کشور در رده جوانان یا بزرگسالان باشیم و اگر این مهم به ثمر بنشیند حرکت بسیار خوبی در راستای رو به جلو رفتن دوومیدانی استان رقم خواهد خورد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز