مدیر کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری گلستان:

ظرفیت اعتباری پاسخگوی نیاز معضلات فرهنگی و اجتماعی نیست

۱۴۰۰/۰۸/۲۲ - ۱۳:۳۶:۰۷
کد خبر: ۱۲۶۰۳۹۹
مدیر کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری گلستان با بیان اینکه ظرفیت اعتباری پاسخگوی نیاز معضلات فرهنگی و اجتماعی نیست گفت: با بررسی های صورت گرفته حداقل ۷۳ دفتر تسهیلگری دیگر در نقاط حساس و ویژه اجتماعی سطح استان نیار است.

به گزارش خبرگزاری برنا از گرگان؛ شهربانو برهانی در گفتگو با خبرنگار برنا اظهار کرد: دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری گلستان اولویت های مختلفی در چهار حوزه و در زمینه حفظ و ارتقاء سلامت اجتماعی، توسعه اجتماعی، ترویج مشارکت های اجتماعی، کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی و رصد و پایش وضعیت اجتماعی دارد.

وی افزود: بررسی و شناسایی خصوصیات اجتماعی و فرهنگی استان و هماهنگی جهت ارتقاء سطح شاخص های مذکور در دستور کار این اداره کل قرار دارد و همچنین بررسی مسائل فرهنگی و اجتماعی و تعیین اولویت ها به منظور ارائه طرح های کاربردی در شوراها و کارگروه های مختلف از جمله فعالیت های دیگر این اداره کل است که حدود ۳۰ کمیته و کارگروه در این بخش فعالیت میکنند.

برهانی با تاکید بر پیگیری اجرای مصوبات شورای اجتماعی کشور در سطح استان با اجرای طرح های موثر ابلاغی و ابتکاری اظهار کرد: در اجرای طرح تقسیم کار ملی برای دستگاه ها که در سال ۹۵ ابلاغ شد تعدادی از دستگاه ها به عنوان متولی اصلی، تعدادی معین و تعدادی نیز به عنوان همکار در این طرح حضور دارند.

وی توضیح داد: در این طرح ۱۸ آسیب اجتماعی به عنوان آسیب های اولویت دار شناسایی و انتخاب شدند و به استان ها اعلام شد که از بین این آسیب ها، اولویت های هر استان نیز شناسایی و در همین راستا سند اهداف و برنامه های استراتژیک پیشگیری و کنترل آسیب های اجتماعی در ۵ موضوع حاشیه نشینی، طلاق، خودکشی، اعتیاد و فضای مجازی  تدوین که در سال ۹۵ رونمایی و در این حوزه ها برنامه های نو و ابتکاری انجام شد.

برهانی در ادامه گفت: دفاتر تسهیلکری در ۶ منطقه در شهرستان های گنبد کاووس و گرگان دایر شده است که با حضور کارشناسان متخصص در زمینه مددکاری اجتماعی، روانشناسی، موضوعات شهری و غیره به صورت جز به جز مسائل و مشکلات محلات مربوطه را بررسی، احصا و با دستگاه های متولی جهت رفع معضلات ارتباط برقرار می کنند.

وی ادامه داد: در این دفاتر اقدامات موثری نظیر ایجاد مینی پارک ها، استقرار کانون ها، اقدامات موثر برای دانش آموزان بازمانده از تحصیل، موضوعات مختلف مربوط به اتباع، دوره های اشتغال و بررسی مسائل مربوط به اعتیاد و بیکاری انجام شده است و مردم آن مناطق نیز توانسته اند ارتباط خوبی با این دفاتر برقرار کنند و در حال حاضر شرایطی فراهم شده است که شهروندان برای مسائل و مشکلات خود به این مراکز مراجعه می کنند.

وی افزود: برای افزایش دفاتر تسهیلگری می توان تیم هایی از سازمان های مردم نهاد که در حوزه های اجتماعی و فرهنگی فعالیت دارند تشکیل و شرایط را برای آشنایی این افراد با روند کار دفاتر تسهیلگری فراهم کنیم تا بتوانیم با استفاده از اعتبار سازمان اجتماعی کشور و ظرفیت خیرین تعداد دفاتر تسهیلگری را افزایش دهیم.

برهانی گفت: با بررسی های صورت گرفته حداقل ۷۳ دفتر تسهیلگری دیگر در نقاط حساس و ویژه اجتماعی سطح استان نیار است.

وی تاکید کرد: ظرفیت اعتباری پاسخگوی نیاز معضلات فرهنگی و اجتماعی نیست.

وی با اشاره به توسعه کمی و کیفی تشکل های مردم نهاد تصریح کرد: در راستای طرح هزار روستا هزار سمن در سراسر استان ۲۰۰ سمن محلی به ثبت رسیده است.

 

نظر شما