در گفتگو با جوان ترین پرنده پرواز با پاراگلایدر کشور؛

علاقه، پشتکار و تمرین رمز موفقیت در ورزش است

۱۴۰۰/۰۹/۰۲ - ۱۲:۲۶:۲۷
کد خبر: ۱۲۶۵۰۲۵
علاقه، پشتکار و تمرین رمز موفقیت در ورزش است
سهیل اسلانی کتولی جوان ترین پرنده پرواز با پاراگلایدر کشور و نفر دوم مسابقات کشوری بزرگسالان است.

به گزارش خبرگزاری برنا از علی آباد؛ وحید حاج سعیدی ؛پرواز را می توان اولین آرزوی بشر دانست که برای تحققش زمان بسیاری طی شد و مشخص نیست زمانی که برادران رایت با اولین پرواز آزمایشی شان ، بشر را به آرزوی دیرینه اش رساندند، چند هزار سال از رویای اولین نفری که این آرزو را در سر داشت، گذشته بود!

بشر از دیر باز رویای پرواز در سر داشت.

 در نقاشی ها و اشعار شعرا هم این موضوع به کرات دیدیه و شنیده می شود. اما امروز همین حس برتری جویی بشر باعث شد رویای پرواز امروز دیگر به واقیعت بپیوندد و انواع و اقسام وسایل پرواز تفریحی، تجاری، مسافری، نظامی، امدادی، تحقیقاتی و … اختراع شود.

هر چند شاید پرواز به سادگی شنا کردن در آب یا قدم زدن در دل کویر نباشد ولی امروزه اکثر مردم تجربه پرواز با هواپیما را داشته اند ول در کنار هواپیما وسایل پروازی جدید ابداع شده اند که پاراگلایدر یکی از آنهاست.

پاراگلایدر یک وسیله پروازی است که نه موتور دارد و نه بدنه فلزی و پرواز با این وسیله علاوه بر داشتن شجاعت نیاز به مهارت و تجربه هم دارد.

شما در ارتفاعی بلند می ایستید و تجهیزاتی برای شروع تجربه‌ای هیجان‌انگیز در اختیارتان قرار می‌گیرد. حس جدا شدن از زمین، شوری بر دلتان می‌اندازد. دل را باید به آسمان بزنید و چند قدمی به جلو بردارید و ناگهان خود را معلق بین زمین و آسمان می بینید. از زمین و همه متعلقات آن جا می شوید و در کرانه آسمان گم می‌شوید و تنها چتری در بالای سر و طنابی به کمر همراهی‌تان می‌کند.

پرواز با پاراگلایدر که شباهت زیادی به پرواز پرندگان دارد نیاز به یک منطقه جغرافیایی خاص دارد که استان گلستان به سبب اقلیم خاص به یکی از قطب های پروازی این وسیله شده است و همه ساله مسابقات مختلفی در این استان برگزار می شود.

سایت پروازی ترسه، چراغ‌تپه، زنگلاب، ریگ چشمه، رامیان و درازنو از سایت های معروف استان گلستان هستند و پرنده های زیادی در این استان به پرواز با پاراگلایدر مشغول هستند. همه سایت های استان دارای جذابیت های خاصی هستند اما  سایت پرواز رامیان مجهز به چمن مصنوعی با ارتفاع ۴۳۰ متر از سطح دریا، با داشتن طبیعت چشم‌نواز و امنیت کافی، تجهیزات لازم در چهار فصل سال، علاقمندان زیادی از  داخل و خارج از کشور را برای پروازهای آموزشی، انفرادی و تفریحی به سمت خود جذب می‌کند.

 سهیل اسلانی کتولی یکی از این پرنده های جوان  و ورزشکاران رشته پاراگلایدر است که با ۱۵ سال سن در مسابقات امسال در رقابت با بزرگسالان موفق به کسب عنوان دوم شد. او که پرواز را از ۱۳سالگی و زیر نظر فرهاد غریب آغاز کرده است مهارتش در اوج نوجوانی، باعث جلب توجه اساتید این رشته شده است و از او به عنوان یکی از پدیده های این ورزش یاد می کنند. او در نخستین دوره مسابقات لیگ قهرمانی “فرود دقت پاراگلایدر”که ماه گذشته در رامیان برگزار شد در رقابت با بزرگسالان به عنوان دوم دست یافت. با او به گفتگو نشستیم و از مسیر پر نشیب و فراز این رشته پرسیدیم.

* از نحوه آشنایی تان با این رشته بگوئید.

من چند بار به همراه یکی از آشنایان خانوادگی به سایت پرواز که نزدیک یکی از روستاهای اطراف شهر خودمان بود رفتم و پرواز ایشان را از نزدیک نگاه کردم. 

واقعاً از دیدن پرواز ایشان و سایر پرنده ها لذت می بردم و با خودم تصمیم گرفتم که پرواز را تجربه کنم.  بعد از اولین تجربه که یک پرواز دو نفره با یکی از اساتید بود عاشق این رشته شدم و تصمیم گرفتم پرواز را به صورت حرفه ای دنبال کنم.

* مربی یا مربیان شما چه کسانی هستند؟

اولین مربی و مشوق اصلی من آقای فرهاد غریب بودند که همیشه و باحوصله زیاد در همه ی مراحل مرا همراهی کردند و بعد از ایشان اقای فرهاد مکاری در سایت رامیان که یک سایت بسیار پیشرفته است و از تمام نقاط کشور برای پرواز به این سایت می آیند، نکات تخصصی را به بنده آموزش دادند.

اولین باری که به تنهایی پرواز کردید چه حسی داشتید؟

اولین باری که پرواز تجربه کردم  بسیار هیجان داشتم و برام یک تجربه ی فوق العاده بود بطوری که حتی چندین روز بعد این هیجان همچنان در من وجود داشت و دوست داشتم هر کسی را که میبینم این تجربه را براش تعریف کنم.

* چه توصیه ای به هم سن و سال های خودتان دارید؟

علاقه، پشتکار و تمرین رمز موفقیت در هر کاری است و در ورزش و زندگی هم اگر کسی این سه عامل را داشته باشد موفق می شود. امیدوارم همه بچه هایی که یک ورزش را آغاز می کنند، آن را به صورت حرفه ای دنبال کنند و از تجربیان مربیان و بزرگان آن رشته استفاده کنند.

* چه آرزویی دارید و دوست دارید این ورزش را تا کجا ادامه دهید؟

دوست دارم این ورزش را تا سنین بالاتر ادامه بدم و موفقیت های بیشتری کسب کنم و باعث افتخار خودم وخانواده ام شوم. امیدا وارم روزی در مسابقات خارج از کشور شرکت کنم و پرچم کشورم را به اهتزار در بیاورم.

 

نظر شما