نظامند شدن فعالیت ریش سفیدان برای پادرمیانی در حل دعاوی

۱۴۰۰/۱۰/۱۴ - ۱۱:۲۲:۰۳
کد خبر: ۱۲۸۲۲۶۳
نظامند شدن فعالیت ریش سفیدان برای پادرمیانی در حل دعاوی
رئیس کل دادگستری گلستان از نظام مند شدن فعالیت های ریش سفیدان برای پادرمیانی در حل و فصل دعاوی خبر داد .

به گزارش خبرگزاری برنا از گرگان؛ حیدر آسیابی اظهار کرد: در همایش نقش بزرگان اقوام و مذاهب گلستان در صلح و سازش اظهار کرد: هدف از تشکیل شورای حل اختلاف،  ارتقای فرهنگ صلح و سازش و افزایش مشارکت مردمی در حل و فصل اختلافات و پرونده ها است.

وی افزود: نیمی از پرونده هایی که سالانه تا پیش از تشکیل شورای حل اختلاف وارد دستگاه قضایی استان می شد هم اکنون در  شعب شورای حل اختلاف استان ثبت و بررسی می شود .

آسیابی افزود: در مجموع سالانه 40 درصد پرونده های ورودی به شوراهای حل اختلاف گلستان ، با تلاش اعضای شورا،  بدون صدور حکم و با سازش طرفین مختومه می شود که قابل ستایش است .

این مقام ارشد قضایی استان در ادامه سخنان خود گفت: با صدور حکم قضایی اگر چه پرونده بسته می شود اما متعاقب آن طرفین پرونده های متعددی علیه یکدیگر در محاکم تشکیل می دهند در حالیکه در پروندهایی که با سازش مختومه می شود طرفین با رضایت ، دستگاه قضایی را ترک می کنند، مشکل یک بار برای همیشه حل می شود .

آسیابی با بیان این که تنوع فرهنگی ، قومی و مذهبی در استان تعدد نگرش محسوب می شود نه اختلاف  ، افزود: درصددیم با تشکیل هیئت های صلح ،بهره مندی از ظرفیت ریش سفیدان و بزرگان برای حل و فصل اختلافات را نظامند کنیم.

وی افزود: ریش سفیدان و افراد توانمند برای حل و فصل دعاوی شناسایی می شوند و پس از آموزش روش های نوین ترغیب طرفین به مصالحه ،  در قالب هیئت های صلح به مدد شورای حل اختلاف برای گسترش فرهنگ صلح و سازش خواهند آمد .

رئیس شورای حل اختلاف گلستان هم در این همایش گفت: امسال 5 هیئت سازشی در استان تشکیل شده است.

احمد جعفری افزود: این هیئت ها  می توانند هم پیش از تشکیل پرونده و هم پس از تشکیل پرونده در دستگاه قضایی و با نظر قاضی ، برای حل و فصل اختلافات پادرمیانی کنند که خوشبختانه در چند پرونده هم توفیقات خوبی داشته اند .

جعفری گفت: تا کنون 170 متنفذ و ریش سفید از  اقوام مختلف در شهرها و روستاهای استان شناسایی کرده ایم و به مرور برای آنان کارت صلح یار صادر می شود تا در محله ها و مناطق محل زندگی خود  در قالب هیئت های صلح فعالیت کنند.

انتهای پیام

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز