تشکیل کمیته تحقیق مشترک با عراق در پرونده ترور شهید سلیمانی/سومین جلسه این کمیته سوم بهمن در بغداد برگزار می شود

۱۴۰۰/۱۰/۲۳ - ۱۵:۵۵:۱۱
کد خبر: ۱۲۸۵۸۳۷
معاون امور بین الملل قوه قضاییه و دبیر ستاد حقوق بشر با تاکید به اینکه در جریان پرونده ترور شهید سلیمانی کمیته تحقیق مشترک با عراق تشکیل شده است گفت: این کمیته تا کنون دو بار جلسه تشکیل داده است که سومین جلسه آن سوم بهمن ماه در بغداد برگزار خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری برنا از گرگان؛ کاظم غریب آبادی در نشست خبری با خبرنگاران گلستانی اظهار کرد: ستاد حقوق بشر در سال ۸۴ ایجاد شد که ۵ وزیر و مسئولان ارشد قوه قضاییه عضو آن هستند.

وی با اشاره به اینکه ستاد به حقوق بشر در تمامی دستگاه های اجرایی ورود می کند اظهار کرد: مدیریت پروژه بین المللی حقوق بشر بر عهده ستاد نیست و مقرر شده است فرایندهایی که مخل دستیابی مردم به حقوق بشر در داخل است شناسایی و مورد رسیدگی قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه رویکرد تهاجمی یکی از ابعاد کار ما است گفت: کشورهای مدعی حقوق بشر ناقض های اصلی آن هستند و با توجه به تعاملات سیاسی کشور های دیگر در برابر نقض حقوق بشر سکوت کرده و در این خصوص ملاحظه کاری می کنند و ایران ذیصلاح ترین کشور در این رابطه است.

 

خسارت ۲۵۰ میلیارد دلاری ایران طی سه سال گذشته در فروش نفت 

 

وی با اشاره به گسترده ترین تحریم های یکجانبه علیه ملت ایران افزود: طی سه سال گذشته کشور ایران ۲۵۰ میلیارد دلار در حوزه فروش نفت خسارت دید که این موضوع بر زندگی مردم تاثیر فراوانی دارد.

معاون امور بین الملل قوه قضائیه گفت: جمهوری اسلامی ایران بیشترین آسیب را از نقض حقوق بشر متحمل شده است که از آن جمله میتوان به قربانی شدن بیش از ۱۷ هزار فرد بی گناه در قضیه ترور و یا تحریم های مهای گسترده و یک جانبه علیه ایران اشاره کرد.

وی تاکید کرد: ستاد حقوق بشر علاوه بر رویکرد آفندی رویکرد تعاملی نیز دارد.

وی در ادامه گفت: پرونده ترور شهید سلیمانی از بعد حقوقی باز شده که اولین جلسه رسیدگی آن ۱۳ دی ماه برگزار شد. 

وی با تاکید به اینکه کمیته تحقیق مشترک با عراق تشکیل شده است گفت: این کمیته تا کنون دو بار جلسه تشکیل داده است که جلسه سوم آن سوم بهمن در بغداد برگزار خواهد شد.

غریب آبادی گفت: در پرونده ترور شهید سلیمانی در تلاش هستیم از همه ظرفیت ها استفاده کنیم تا این پرونده سریع تر به نتیجه برسد و همچنین در حال پیگیری هستیم که آیا امکان طرح دعوی در آمریکا وجود دارد یا خیر.

 دبیر ستاد حقوق بشر تصریح کرد: دادسرای امور بین الملل هم بزودی دادخواست خود را آماده کرده و برای رسیدگی به دادگستری تهران ارسال خواهد کرد.

وی ادامه داد: از بعد حقوقی نیز پرونده ای از سوی شاکیان خصوصی که خانواده شهیدان مدافع حرم هستند طرح که جلسه اول آن برگزار شده است.

 

صدور رای پرونده حقوقی شهدای ترور هسته ای

 

وی همچنین بیان داشت: پرونده حقوقی شهدای ترور هسته ای که رای آن صادر و رسیدگی شد.

وی از تمامی ایرانیان که مورد اجحاف و ظلم آمریکا قرار گرفتند خواست تا شکایت خود را ثبت کنند و بیان داشت: افزایش این پرونده ها در دستور کار ما قرار دارد و تمام ایرانیان خارج از کشور که به صورت سیاسی و غیر قانونی در خارج از کشور بازداشت شدند تشویق می کنیم تا نسبت به این موضوع طرح دعوی کنند.

وی به پرونده ۵۰ نفر از زندانیان قبل از انقلاب علیه آمریکا اشاره کرد و گفت،: این دعوی به دلیل حمایت امریکا از رژیم شاه و شکنجه های وارده طرح شده که قاضی ۱۳ میلیارد دلار حکم صادر کرده است.

وی افزود: پرونده نرسیدن دارو به کودکان پروانه ای و در خطر افتادن جان آنها نیز به رای رسید.

 غریب ابادی گفت: جهت تسهیل تردد ایرانیان خارج از کشور طراحی خاصی انجام شده و افرادی که بخواهند وارد ایران شوند درخواستهای خود را ارسال می کنند که پس از بررسی از طریق وزارت خارجه پیگیری و به آنها اعلام می شود.

غریب آبادی گفت: در حال حاضر طبق آمار ثبت شده ۴ میلیون ایرانی خارج از کشور زندگی میکنند و ۳۷۰۰ زندانی ایرانی در زندان های خارج از کشور در حبس به سر می برند.

 وی خاطر نشان کرد: در حال پیگیری برای پوشش خانواده زندانیان خارج از ایران با کمک بنیاد تعاون هستیم.

انتهای پیام

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز