از بین بردن بسترها و زمینه‌های قاچاق از فواید حذف ارز ترجیحی است

۱۴۰۱/۰۲/۳۱ - ۱۶:۰۶:۱۶
کد خبر: ۱۳۳۱۳۷۶
از بین بردن بسترها و زمینه‌های قاچاق از فواید حذف ارز ترجیحی است
از دیگر فواید این طرح حذف قاچاق و از بین بردن بسترها و زمینه‌های قاچاق است.

به گزارش خبرگزاری برنا از گرگان؛ جواد عموزاد؛ دولت سیزدهم همانطور که قول داده بود در بودجه ۱۴۰۱ ارز ترجیحی را حذف کند به وعده خود عمل کرد و در دهه سوم اردیبهشت ماه اجرای این قانون بر زمین مانده که از آن به جراحی اقتصاد بیمار ایران یاد می شود را شروع کرد.

 معمولا دولت‌ها در اوخر عمر دولت خود دست به چنین اقدامات پرهزینه می زنند اما رئیسی تغییر به نفع مردم را کلید زد تا عدالت واقعی جاری و ساری شود.

از اهداف مورد انتظار در طرح هدفمندی یارانه و حذف ارز ترجیحی می توان به تقویت قدرت خرید مردم با پرداختی یارانه ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی خصوصا دهک های پایین ،  توزیع عادلانه یارانه برای آحاد جامعه ، حذف رانت چند میلیارد دلاری(به اعتراف مسئولان و کارشناسان ۷۰ درصد ارز ترجیحی در دست عده معدودی از واردکنندگان بود و حدود ۴۰ درصد از ارز ترجیحی به هدف نمی‌رسید و در واقع رانت در دست واردکنندگان و توزیع‌کنندگان عمده کالاهای یارانه‌ای بود، وجود بیش از ۲۰۰ پرونده ارز ترجیحی در قوه قضائیه هم شاهد این مدعا است. طبق گزارش دیوان محاسبات، در ۴ سال گذشته بیش از ۶۴ میلیارد دلار ارز ترجیحی توزیع شده است.)

از دیگر فواید این طرح حذف قاچاق و از بین بردن بسترها و زمینه‌های قاچاق است؛ براساس آمار پلیس، فقط در سال گذشته ۳۵۰ هزار تن آرد قاچاق شده است و۳۰۰ هزار تن ماکارونی یارانه‌ای صادر شده یعنی قاچاق رسمی آرد یارانه‌ای مردم ایران به خارج از مرزها ، همچنین در یک سال گذشته بیش از پنج هزار میلیارد تومان قاچاق معکوس دارو شده است.

در شرایط بحرانی دنیا و جنگ اوکراین و افزایش قیمت جهانی کالاهای اساسی ایران نیاز به یک امنیت غذایی داشت لذا با اجرای این طرح، ۳۰ تا ۴۰ درصد واردات به کشور کاهش می‌یابد؛ یعنی حدود ۳ تا ۴ میلیون تن گندم. کمااینکه در دولت دهم وقتی یارانه نان ساماندهی شد، در آن دوره واردات گندم دو میلیون تن کاهش یافت.

در همین رابطه استاندار گلستان اذعان داشت : این اتفاق یک تکلیف قانونی بود که باید اجرا می‌شد و دولت‌ها حتی جرأت رفتن به این سمت را نداشتند و این اقدام دولت شجاعانه بود و در اوج مظلومیت این کار را انجام داد و ما خوشحالیم که در استان با حضور همه افراد آگاه و مردم هوشمندساز و کار اجرایی و مدیریتی هم‌افزا و منسجم، شرایط اجرای طرح با به بهترین نحو وجود دارد.

علی محمد زنگانه گفت : در استان گلستان ۷۱۵ هزار نفر جزء سه دهک کمتر برخوردار هستند که یارانه ۴۰۰ هزار تومانی به ازای مرغ، تخم‌مرغ، روغن، شیر و لبنیات می‌گیرند و یک میلیون و ۲۰۶ هزار نفر جزء دهک چهار تا ۹ هستند و باقی جزء دهک دهم هستند و حتی قدرت خرید مردم برای این چهار کالا افزایش پیدا کرده و‌این باید برای مردم خوب تبیین شود.

در همین حال معاون اقتصادی استانداری گلستان نیز با اشاره به پرداخت ۶۷ میلیارد تومان یارانه برای مردم گلستان اظهار کرد: یک میلیون و ۹۲۲ هزار نفر از مردم استان گلستان یارانه دریافت کردند که بیش از ۶۴۷ میلیارد تومان یارانه به مردم استان پرداخت شد.

سیدمحمد دهنوی گفت : چالش جدی دولت‌های گذشته خلق پول و دلار بوده است و این ارز از همه نظر پایه فساد در نظام اقتصادی بوده است، در سال گذشته دولت ۳۳۲ هزار میلیارد تومان یارانه پرداخت کرده است.

دهنوی اضافه کرد : این عدد در سال ۱۴۰۱ دو‌برابر می‌شد و دیگر دولت توان پرداخت این میزان را نداشته و چالش تامین ارز هم بر این مشکل افزوده می‌شد، دولت بنا ندارد یارانه را حذف کند بلکه می‌خواهد محل پرداخت یارانه را تغییر دهد.

وی ادامه داد : بروید ببینید چه کسانی و رسانه چه کسانی و کدام رسانه‌ها با این طرح مخالفت کردند؟ یکی از دغدغه‌های اصلی مردم توان خریدشان است و‌ با محاسبه ساده می‌توان به این رسید که در تمام دهک‌ها با یارانه پرداختی، هم اقلام اساسی تامین می‌شود و حتی مبلغی برای خانوار باقی می‌ماند.

دهنوی گفت:امروز هیچ مشکلی در تامین کالای اساسی نداریم، وضعیت مرغ و تخم مرغ در استان خیلی خوب است و حتی در نهاده‌ها هم تامین هستیم ، ممکن است در‌ توزیع مشکلاتی داشته باشیم که در حال رفع است و بدانید هیچ تغییری در قیمت نان انجام نخواهد شد مگر اینکه دولت تصمیم جدیدی بگیرد.

معاون اقتصادی استانداری گلستان خاطرنشان ساخت: دولت سیزدهم کشور را از لبه پرتگاه نجات داد در حالی که دولت‌ها تا امروز جرات رفتن به این مسیر را نداشتند و چه خیانت‌ها که در این بخش به کشور شده است.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی گلستان نیز به خبرنگار ما گفت: با بررسی‌های به عمل آمده تعداد یک میلیون و ۹۲۲ هزار نفر در استان گلستان یارانه دریافت می‌کنند که از این تعداد ۷۱۵ هزار نفر در سه دهک پایین و اول قرار داشته و یک میلیون و ۲۰۶ هزار نفر در دهک چهارم تا نهم قرار دارند.

داوود طبرسا اذعان داشت:با توجه به اینکه دولت به این دو دهک ماهانه مبالغ ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی پرداخت خواهد کرد، پیش‌بینی می‌شود از محل پرداخت دولت در قالب یارانه‌های ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی، مبلغ ۶۴۸ میلیارد تومان به عنوان یارانه به حساب یارانه‌بگیران گلستان واریز خواهد شد.

این مقام مسئول اضافه گرد: قیمت کالاهای اساسی در منطقه با جنگ بین روسیه و اوکراین افزایش یافته و قیمت این کالاها در ایران نسبت به کشورهای منطقه یک دهم قیمت موجود است،پدیده قاچاق، توزیع خارج از شبکه کالاهای اساسی که دولت بابت آن یارانه پرداخت می کند و فروش آرد یارانه‌ای برای مصارف فانتزی و صنعتی از دلایل عمده افزایش قیمت و ایجاد تورم است.

طبرسا با تاکید بر عدم افزایش قیمت نان بیان کرد: دولت هیچ برنامه‌ای برای افزایش قیمت نان ندارد ۸۱ درصد از آرد کشور صرف پخت نان سنتی، حدود هفت درصد صرف نان فانتزی و صنعتی و مابقی آن نیز صرف تهیه ماکارونی و رشته و غیره می‌شود.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی گلستان ابراز کرد: دولت به دنبال این است که به جای پرداخت یارانه به آرد به صورت هدفمند آن را به نان تخصیص داده و در این راستا با توجه به کارتخوان‌های الکترونیک واقع در نانوایی‌ها این یارانه به نانوا پرداخت می‌شود که این امر سبب جلوگیری از قاچاق و انحراف آرد خواهد شد.

وی در خصوص چهار قلم کالای اساسی دیگر خاطرنشان کرد: کالاهای اساسی دیگر نیز با برنامه‌ریزی‌های دولت گام به گام اجرا شده و توسط وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صمت نظارت خواهد شد.

خلاصه این گزارش اینکه حذف ارز ترجیحی جراحی اقتصاد بیمار ایران و حمایت از اقتصاد و معیشت مردم است ، این جراحی درد دارد و دهک های پایین و مردم حاشیه نشین ممکن است دچار تبعاتی شوند اما د  دراز مدت نتایج بسیار خوبی دارد .

 اگر طرح اصلاح اقتصادی اجرا نمی‌شد، نیاز به ارز ترجیحی تا ۲۰ میلیارد دلار بلکه بیشتر بالا می‌رفت؛ یعنی 10 میلیارد دلار ارز ترجیحی علاوه بر قانون بودجه نیاز بود  که افزون بر ایجاد رانت و ادامه فساد، آثار تورمی و فشار آن بر اقتصاد کشور روشن است.

لذا همه باید صبور باشیم و دولت را در مسیر پیش رو همراهی کنیم ، اصل طرح خوب است و دیر یا زود توسط یکی از  دولت‌ها باید اجرا می‌شد.

انتهای پیام 

 

نظر شما