تنوع زیستی، ضامن صیانت و مانایی جامعه بشری

۱۴۰۱/۰۳/۰۱ - ۱۳:۵۳:۳۵
کد خبر: ۱۳۳۱۶۸۹
تنوع زیستی، ضامن صیانت و مانایی جامعه بشری
رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان بندرترکمن با شاره به کارکرد های موثر تنوع زیستی در ثبات اقلیم ، تامین منابع غذایی و سلامت روانی آحاد جامع گفت : تنوع زیستی ضامن صیانت و مانایی جوامع بشری است.

به گزارش خبرگزاری برنا از گرگان؛ علی بیانی با اشاره به 22می ( 1 خرداد ) روز جهانی تنوع زیستی اظهار کرد: از مهمترین چالش‌ های تنوع زیستی کشور و استان تخریب زیستگاه، شکار غیر قانونی، سلاح ‌های غیرمجاز، زنده ‌گیری و تجارت غیر قانونی گونه ‌های جانوری و اجزای بدن آنها ، خشکسالی و کاهش منابع غذایی و آبی است.

وی در تعریف تنوع زیستی اظهارداشت : تنوع زیستی عبارت است از تمام سطوح حیات که در طول سال‌های متمادی تکامل یافته و در نهایت منجر به شکل گیری اکوسیستم شده است و به‌ طور کلی تنوع زیستی شامل ژن، گونه و اکوسیستم می‌شود.

بیانی گفت: فواید متعددی برای تنوع زیستی تعریف شده است که از آن جمله می توان به دستاورد های عمومی و جنرال ، فواید مصرفی و ثمرات غیر مصرفی اشاره کرد: فایده عمومی تنوع زیستی به مباحثی مانند مهار سیل، گرده افشانی، تنظیم اقلیم، چرخش آب و عناصر، تجزیه پسماندها، مهار بیماری و آفات مربوط می شود

بیانی گفت: جنبه مصرفی نیز یک منبع غذا، علوفه، گیاهان دارویی و فرآورده‌های آن است و فواید غیرمصرفی تنوع زیستی نیز مربوط به سلامت فیزیک و روان و گردشگری و تفرج است.

وی تصریح کرد: نقش مردم، به خصوص جوامع محلی در حفاظت از تنوع زیستی بسیار مهم و حایز اهمیت بوده و سازمان حفاظت محیط زیست نیر تلاش دارد تا با جبران خسارت های وارد شده توسط حیات وحش به کشاورزان و دامداران و جلب مشارکت آنان در حفاظت از حیات وحش و تنوع زیستی، تعارض موجود را به فرصت حفاظتی تبدیل کند.

بیانی تاکید کرد: آمارهای موجود نشان می دهد که هرچه اوضاع اقتصادی بدتر شود، شکار غیرقانونی و بی رویه نیز افزایش خواهد یافت.

طبق گزارش ها بیش از ۲ میلیون گونه گیاهی و جانوری در دنیا شناسایی شده و سهم ایران در این بین حدود ۴۳ هزار گونه است و البته آمارهای متفاوتی از تعداد کل گونه‌های گیاهی و جانوری در دنیا وجود دارد و حتی برآورد شده است که میلیاردها گونه مختلف روی کره زمین وجود دارند.

تخریب زیستگاه ها، افزایش سرانه مصرف، قطع ارتباط زیستگاه ها، افزایش آلاینده ها، خشک شدن رودخانه ها و تالاب ها، وجود گونه های بیگانه و انواع بیماری ها را از دیگر عوامل آسیب زا به تنوع زیستی برشمرد.

انتهای پیام

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز