وجود ۶ مزرعه منفرد پرورش ماهیان خاویاری در گلستان/ لزوم استفاده از سیستم مکانیزه و دانش روز در تولید

۱۴۰۱/۰۳/۲۴ - ۱۲:۳۳:۱۶
کد خبر: ۱۳۳۹۳۳۲
وجود ۶ مزرعه منفرد پرورش ماهیان خاویاری در گلستان/ لزوم استفاده از سیستم مکانیزه و دانش روز در تولید
سرپرست اداره کل شیلات گلستان در بازدید از مزرعه پرورش ماهیان خاویاری در شهرستان بندرگز با تاکید بر حمایت از توسعه طرحهای خاویاری استان گفت: استفاده از سیستم مکانیزه و دانش روز در افزایش ظرفیت تولید گوشت و خاویار مزارع پرورش ماهیان خاویاری تاثیر بسزایی دارد.

به گزارش خبرگزاری برنا از گرگان؛ اسماعیل جباری با اشاره به میزان تولید گوشت ماهی خاویاری و خاویار در استان اظهار کرد: سال گذشته بالغ بر ۱۲۰ تن گوشت ماهی خاویاری و ۵۰۰ کیلوگرم خاویار در مزارع منفرد استان تولید شده است که تلاش می شود با افزایش ظرفیت مزارع منفرد استان، در تولید و پرورش ماهیان خاویاری به رشد قابل توجهی برسیم.

وی با اشاره به ظرفیت سواحل استان در صید ماهیان خاویاری در سنوات گذشته خاطر نشان کرد: در گذشته استان گلستان یکی از قطب های مهم صید ماهیان خاویاری بوده و به لحاظ اقلیمی و اکولوژیکی شرایط مناسبی برای تولید مثل و مهاجرت انواع ماهیان خاویاری را داشته است. بطوریکه طی سنوات گذشته همیشه بیش از نیمی از خاویار و گوشت ماهی خاویاری دراین منطقه استحصال می شد.

وی افزود: امروز نیز با توجه به امکانات تولید این ماهی در استان و بهره گیری از پتانسیل های موجود، گلستان می تواند نقش بسزایی در افزایش روند تولید این ماهیان ارزشمند بصورت پرورش در مزارع منفرد داشته باشد.

سرپرست اداره کل شیلات گلستان با تاکید بر بازسازی ذخایر ارزشمند ماهیان خاویاری دریای خزر در استان تصریح کرد: در حال حاضر یک مرکز تکثیر بچه ماهی خاویاری در استان فعال است که این مرکز در بازسازی ذخایر ماهی خاویاری در دریای خزر و همچنین تامین ماهی مولد ، لارو و بچه ماهی سایر مراکز بازسازی و مزارع بخش خصوصی در داخل و خارج از استان نقش مهمی دارد.

جباری با اشاره به وجود ۶ مزرعه منفرد پرورش ماهیان خاویاری در سطح استان بیان داشت: امروز ۶ مزرعه منفرد پرورش ماهیان خاویاری، با ظرفیت اسمی ۱۳۷ تن گوشت و ۳/۱ تن خاویار در سطح استان فعال است که تلاش داریم تعداد این مزارع افزایش یابند.

وی در خصوص راه اندازی بزرگترین مجتمع پرورش ماهیان خاویاری کشور در شهرستان گمیشان اذعان داشت: با توجه به کاهش ذخایر ماهیان خاویاری و با هدف توسعه آبزی پروری اراضی ساحلی استان و حفظ بـرند استان با پرورش گونه های بومی و با ارزش ماهیان خاویاری شیلات استان نسبت به احداث مجتمع  پرورش ماهیان خاویاری به مساحت  ۵۰۰ هکتار در  اراضی مستعد شمال شهرستان گمیشان اقدام کرده است.

وی در پایان گفت: این مجتمع  با ظرفیت تولید ۴ هزار و ۸۰۰ تن گوشت و ۳۶۰ تن خاویار راه اندازی می شود که در حال حاضر ۴ مزرعه از این مجتمع به صورت پایلوت مجوز تاسیس خود را دریافت نموده اند.

لازم به ذکر است ایجاد ۲ هزار و ۸۸۰ فرصت شغلی مستقیم و غیرمستقیم، احداث و راه اندازی مرکز تکثیر انواع ماهیان خاویاری، احداث و راه اندازی  مرکز تخصصی تولید غذای مورد نیاز ماهیان خاویاری و احداث و راه اندازی مرکز فــــــر آوری و بسته بندی ماهیان خاویاری  از دستاوردهای ایجاد مجتمع پرورش ماهیان خاویاری گمیشان، به عنوان یکی از مهمترین  طرحهای اقتصادی استان،  می باشد.

انتهای پیام

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز