گلستان؛ تنها استان کشور که فاقد سردخانه فرآورده های خونی است

۱۴۰۱/۰۵/۰۲ - ۰۸:۲۸:۱۲
کد خبر: ۱۳۵۴۶۲۰
گلستان؛ تنها استان کشور که فاقد سردخانه فرآورده های خونی است
مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران با اعلام اینکه گلستان تنها استان کشور است که فاقد سردخانه فرآورده های خونی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری برنا از گرگان؛مصطفی جمالی در نشست خبری اظهار کرد:  فقدان سردخانه فرآورده های خونی در گلستان یک فاجعه است و متاسفانه گلستان از استان های مجاور و حتی استان های محروم کشور هم عقب تر است.

جمالی افزود: باید از مدیران برنامه و بودجه استان سوال کرد که چرا یک استان با چنین ظرفیتی فاقد سردخانه است؟ بدون شک؛ کم کاری در این زمینه که با سلامت مردم در ارتباط است، هیچ توجیهی ندارد. 

وی با اشاره به اینکه در بحث بودجه‌های جاری بدترین وضعیت را استان گلستان دارد، خاطر نشان کرد: موضوع را در دیدار با استاندار گلستان مطرح کردیم ولی صحبت های مطرح شده در خصوص اصلاح بودجه  ما را قانع نکرد و به جمع‌بندی نرسیدیم این درحالیست که بیشتر استان ها بین ۳۵ تا ۶۰ درصد بودجه انتقال خون را افزایش داده اند اما در گلستان شاهد این افزایش نیستیم. 

به گفته وی؛ گلستان در بین 31 استان کشور در ارتباط با تخصیص بودجه برای ارتقای سطح کیفی اداره کل انتقال خون در بدترین وضعیت قرار دارد و مسولان استانی باید چاره ای اساسی برای برون رفت از این وضعیت بیاندیشند.

مدیرعامل انتقال خون ایران یادآور شد:اقلام مصرفی و هزینه نگهداری تجهیزات در مراکز انتقال خون بسیار بالا است ولی گویی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان، این هزینه ها را نمی بیند.

جمالی اضافه کرد: مدیریت و برنامه ریزی گلستان، اعتقادی به توسعه مرکز انتقال خون استان ندارد زیرا علیرغم پیگیری های متعددی که داشتیم، اما عزم جدی برای ارتقای سطح کیفی انتقال خون گلستان ندیدیم.

 وی با اشاره به ضرورت تهیه اتوبوس سیار خونگیری افزود: تهیه یک اتوبوس سیار خونگیری برای شهرها کوچکتر و روستاهای استان بسیار ضروری است که استاندار گلستان باید ورود جدی به این مساله داشته باشد زیرا چنانچه یک اتوبوس سیار در اختیار مرکز انتقال خون گلستان قرار گیرد و مشکلات توسعه ای آن حل شود تا 5 سال آینده این مرکز در استان، هیچ مشکلی نخواهد داشت.

به گفته وی؛ در دنیا اهداکنندگان خون را تکریم می‌کنند ولی متاسفانه در استان گلستان بدلیل عدم بودجه کافی با ارزان ترین و بی خاصیت ترین آبمیوه ها از اهداکنندگان پذیرایی می کنند.

 مدیرعامل انتقال خون ایران در خصوص نصب و راه اندازی دستگاه غربالگری جدید مرکز گلستان،گفت:این دستگاه گران قیمت را خریداری و برای استان ارسال کرده‌ایم و تا یک ماه آینده نصب می شود که با راه اندازی این دستگاه، گلستان مستقل عمل می کند و دیگر خون‌های اهدایی گلستان برای تست به استان مازندران ارسال نمی شود.‌

انتهای پیام

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز