ترکمنستان؛ مقصد ۲۵ درصد صادرات از مرز اینچه برون/ صادرات چمدانی همچنان مسدود است

۱۴۰۱/۰۹/۰۲ - ۱۸:۰۹:۴۲
کد خبر: ۱۴۰۲۶۹۷
مدیر کل گمرکات گلستان با تاکید به اینکه بالای ۲۵ درصد صادرات از مرز اینچه برون به مقصد ترکمنستان است گفت: صادرات چمدانی این مرز از سال ۹۸ تا کنون همچنان مسدود است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری برنا از گرگان؛ سید ابراهیم حسینی امروز (۲ آبان) در گفتگو با خبرنگاران اظهار کرد: اینچه‌برون تنها مرزی است که به کشورهای ترکمنستان، قزاقستان و اوراسیا متصل است.

وی افزود: این مرز بیشتر صادرات‌ محور و ترانزیت‌ محور است و به همین دلیل آمار قاچاق کالا و ارز در آن قابل‌توجه نیست.

مدیرکل گمرکات گلستان گفت: از زمان شیوع کرونا مرز اینچه برون به مدت ۳۲ ماه بسته بود و هفته گذشته این مرز بازگشایی شد.

وی از افزایش ۲۸ درصدی صادرات از مرز اینچه‌برون خبر داد و بیان کرد: طی هشت ماهه نخست امسال ۲۳۸ هزار تن کالا به ارزش ۱۴۱ میلیون دلار از این مرز صادر شده است.

حسینی با تاکید به اینکه بالای ۲۵ درصد صادرات از مرز اینچه برون به مقصد ترکمنستان است، به اهمیت بالای این کشور در صادرات کالاها به مقصد سایر کشور ها هم تاکید کرد.

وی گفت: در هشت ماهه امسال میزان واردات در مرز اینچه‌برون ۱۶ هزار تن کالا به ارزش ۲۷ میلیون دلار ثبت شده است که بیشتر در حوزه ماشین‌آلات، خط تولید و مواد اولیه بوده است.

حسینی تاکید کرد: واردات کالاهای لوکس و تشریفاتی از مرز اینچه‌برون انجام نمی‌شود.

وی با اشاره با اینکه ترکمنستان به دنبال تسریع ترانزیت است، از بهبود وضعیت ترانزیت کالا با بازگشایی مرز اینچه‌برون خبر داد.

حسینی همچنین گفت: ترکمنستان در خروج کامیون‌های ایرانی و سایر کامیون‌ها همکاری خوبی دارد.

مدیر کل گمرکات گلستان با بیان اینکه صادرات چمدانی این مرز از سال ۹۸ تا کنون همچنان مسدود است گفت: درآمد وصولی گمرکات در هشت ماه امسال ۱۰۷ میلیارد تومان بوده که ۱۲۶ درصد افزایش داشته است.

وی با اشاره به تعداد پرونده‌های قاچاق یاد آور شد: ۱۲۸ فقره پرونده با ارزش ریالی بالغ بر ۴۸ میلیارد و ۴۷۹ میلیون ریال توسط گمرک استان گلستان شناسایی و سپس به شعب و مراجع مربوطه ارسال شده که از این تعداد ۱۴ فقره تطبیق اسناد داشته و قاچاق نبوده است.

انتهای پیام

نظر شما