«سوزن‌دوزی ترکمن» ثبت جهانی شد

۱۴۰۱/۰۹/۱۲ - ۰۸:۵۸:۲۳
کد خبر: ۱۴۰۶۰۳۲
«سوزن‌دوزی ترکمن» ثبت جهانی شد
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گلستان از ثبت جهانی هنر سوزن‌دوزی ترکمن به‌عنوان ششمین اثر جهانی استان گلستان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری برنا از گرگان؛ محمدجواد ساوری اظهار کرد: هنر سوزن‌دوزی ترکمن (ترکمن‌دوزی) به‌عنوان بیستمین عنصر میراث‌فرهنگی ناملموس کشورمان مشترک با ترکمنستان به ثبت جهانی رسید.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گلستان خاطرنشان کرد: هنر سوزن‌دوزی ترکمن به‌عنوان ششمین اثر بعد از میراث جهانی قابوس، کمانچه ایرانی (کمانچه ترکمن)، دوتار ایرانی (دوتار استان گلستان)، جنگل‌های هیرکانی و راه‌آهن سراسری ایران به ثبت جهانی رسیده است.

وی گفت: ضمن تبریک این مهم به مردم شریف ایران‌زمین و استان گلستان، کمال تشکر را از تلاش‌ها و مساعدت‌های وزیر محترم میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، استاندار محترم گلستان و مسئولین، سمن‌ها، هنرمندان و صنعتگران صنایع‌دستی و همکارانم در وزارت و معاونت میراث‌فرهنگی و دفتر ثبت آثار استان که در این امر ایفای نقش کردند دارم.

ساوری بیان کرد: سوزن‌دوزی ترکمن یا سیاه دوزی که نوع دوخت آن زنجیره فشرده و بسیار ریز است، در زبان ترکمنی به آن سانجیم می‌گویند و بیشتر از نقوش هندسی و قرینه به‌صورت ذهنی بهره می‌گیرند. 

وی اضافه کرد: گلدوزی مصور ترکمن از زمان سکاها رایج بوده است و آنچه معلوم است این است که ترکمن‌ها از قدیم‌الایام به تهیه ابریشم که به‌عنوان ماده اصلی سوزن‌دوزی تلقی می‌شود پرداخته و دختران و زنان لباس‌های خود را با نخ‌های ابریشمین که بارنگ‌های طبیعی رنگرزی می‌شد، سوزن‌دوزی می‌کرده‌اند و این امر از نغمه‌های زنان ترکمن و در ادبیات شفاهی آن به‌وضوح مشخص است. 

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گلستان در ادامه گفت: هنر سوزن‌دوزی ترکمن در تزئین لباس‌های زنان و مردان و کودکان، رودوزی بقچه و بند آن برای جهیزیه دختر یا پسر، قاب‌ها، آیینه، شانه، لباس عروسی برای عروس و داماد، حلقه تاهل زنان، مچ‌بند، گردن بند، کیف لوازم‌آرایشی، رومیزی، کوسن/بالش، روتختی، آویزهای دیواری، کیف پول/کیف/کوله‌پشتی زنانه و ... تجلی می­‌یابد. امروزه، این هنر برای دکوراسیون خانه‌های معاصر نیز استفاده می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: این عنصر عمدتاً در استان‌های خراسان شمالی و گلستان به‌ویژه در گنبدکاووس، بندر ترکمن، آق‌قلا، کلاله، گمیشان، مراوه‌تپه و روستاهای اطراف آن رواج داشته و درعین‌حال هنری شناخته‌شده در سطح کشور است.

ساوری یادآور شد: پرونده ثبت جهانی دیوار بزرگ گرگان نیز در حال تهیه است و امیدواریم شاهد ثبت جهانی این اثر فاخر باشیم.

انتهای پیام 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز