کاهش ۳۰ درصدی آبدهی رودخانه ها نسبت به متوسط ۳۰ سال اخیر در گلستان

۱۴۰۱/۱۱/۰۵ - ۱۲:۴۳:۵۶
کد خبر: ۱۴۲۷۶۴۱
کاهش ۳۰ درصدی آبدهی رودخانه ها نسبت به متوسط ۳۰ سال اخیر در گلستان
مدیر دفتر مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه ای گلستان گفت: در دو دهه اخیر نسبت به آمار ماقبل آن حدود 30 درصد آبدهی رودخانه ها کاهش یافته است.

به گزارش خبرگزاری برنا از گرگان؛ حسین دهقان اظهار کرد: در حدود دو دهه قبل پتانسیل آب سطحی استان یک میلیون و 235 هزار مترمکعب بود و در حال حاضر بدلیل تغییرات اقلیمی، تغییر کاربری و غیره باعث شده آبدهی رودخانه ها کاهش پیدا کند و ظرفیت آب سطحی قابل برنامه ریزی یا قابل اتکا 800 میلیون مترمکعب برآورد می شود.

مدیر دفتر مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه ای گلستان افزود: در دو دهه اخیر نسبت به آمار ماقبل آن حدود 30 درصد آبدهی رودخانه ها کاهش یافته و در 10سال گذشته روند تغییرات کاهش آبدهی رودخانه ها ادامه داردرو به فزونی است.

به گفته وی، وقتی کاهش آبدهی داشته باشیم، در شرایطی هم که بارندگی نرمال باشد، آب برای آبگیری سدها و استفاده بهره برداران به اندازه کافی وجود ندارد.

وی بیان کرد: در استان گلستان بدلیل شرایط بارش و دما، تنوع اقلیم را داریم به گونه ای که در ارتفاعات جنوبی استان، اقلیم سرد و خشک حاکم بوده که دارای بارش سالانه میانگین 350 میلی متر و عمدتاً بصورت برف است.

دهقان گفت: در کوهپایه ها با پوشش جنگلی و بارش متوسط سالانه 700الی 1000میلی متر دارای اقلیم معتدل تا نیمه مرطوب است و در مناطق شمالی استان دارای بارندگی سالانه حدود 250 میلیمتر و اقلیم گرم و خشک تا نیمه خشک بیابانی وجود دارد.

وی تصریح کرد: در گستره جغرافیایی استان گلستان دامنه بارش سالانه استان بطور میانگین از 250 تا 1000 میلیمتر و تغییرات دمایی در طول یک روز 20 تا 25 درجه سانتیگراد است.

مدیر دفتر مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه ای گلستان افزود: با تغییر پارامترهای اقلیمی نظیر بارش، دما، سرعت باد، روزهای یخبندان و غیره و بروز تغییر اقلیم، کمیت و کیفیت آب، پوشش گیاهی، ماندگاری یخچال ها و ... دچار تغییر می شوند و همه این عوامل تغییرات بزرگتری از جمله زیست بو مها را سبب می شوند.

وی خاطرنشان کرد: براساس سالنامه مرکز ملی اقلیم و و مدیریت بحران خشکسالی منتشر شده در سال زراعی 1400-1399 ، تغییرات دمای کشور طی 50 سال اخیر (از سال آبی 51-1350 لغایت 1400-1399) روند افزایشی داشته است و میانگین افزایش دما در کل کشور حدود 0.45درجه سلسیوس در هر دهه بوده و استان گلستان نیز مشمول افزایش نسبی دما در طی دوره آماری مذکور بوده است.

وی افزایش دما، تغییر شکل بارش ها، وقوع بارش های سیل آسا خصوصاً در طی دو دهه اخیر، کاهش ظرفیت منابع آب استان، سرعت ذوب ذخایر برفی، وقوع سالهای بسیار خشک و موارد دیگر را از نشانه های تغییر اقلیم در استان گلستان دانست.

انتهای پیام

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز