رئیس‌کل دادگستری استان گلستان

رتبه یک دستگاه قضا گلستان در کشور

۱۳۹۵/۰۴/۲۷ - ۱۶:۰۲:۱۱
کد خبر: ۴۳۲۹۲۸
رتبه یک دستگاه قضا گلستان در کشور
رئیس‌کل دادگستری استان گلستان گفت:دستگاه قضا در گلستان پیشرفت خوبی داشته ادامه داد: ما در گذشته از بین ۳۱ استان در رتبه ۲۴ بودیم و الآن به رتبه یک کشور رسیدیم و در حل پرونده‌های بلاتکلیف و کهنه پیشرفت قابل‌توجهی داشتیم و بیشتر آن‌ها را انجام داده‌ایم.

به گزارش خبرگزاری برنا، هادی هاشمیان،  در نشست هم‌اندیشی هیئت‌مدیره تشکل فرهنگی نگاه سبز با مسئولان قضایی استان اظهار کرد: گلستان جزو مناطقی است که همیشه در معرض خطر سودجویان و تخریب گران محیط‌زیست بوده و از حضور شما به خاطر فعالیت درزمینهٔ مقابله با این تخلفات قدردانی می‌کنم.

هاشمیان افزود: در حوزه مقابله با متخلفان منابع ملی در برخی موارد مانند قلع‌وقمع ساخت‌وسازهای غیرمجاز، افکار عمومی همراه و در کنار ما نیست و حضورNGO  ها در کنار ما کمک خوبی است.

رئیس‌کل دادگستری تصریح کرد: شما می‌توانید افکار عمومی را آماده کرده و نگاه مردم را به نفع محیط‌زیست تغییر دهید.

هاشمیان گفت: برنامه‌هایی این‌گونه سازمان‌یافته باید تعریف‌شده و مستمر باشد و ما هم در سراسر استان همکاری لازم را با شما انجام می‌دهیم.

وی حضور سمن نگاه سبز را در شورای حفظ حقوق بیت‌المال امری مؤثر و ضروری دانست و افزود: در این شورا دستگاه‌های اجرایی، انتظامی، امنیتی و قضایی حضورداشته و فرصت مناسبی است که مطالبات مردمی نیز از طریق شما مطرح و موردبررسی قرار گیرد.

رئیس‌کل دادگستری استان با اشاره به این نکته که دستگاه قضا در گلستان پیشرفت خوبی داشته ادامه داد: ما در گذشته از بین ۳۱ استان در رتبه ۲۴ بودیم و الآن به رتبه یک کشور رسیدیم و در حل پرونده‌های بلاتکلیف و کهنه پیشرفت قابل‌توجهی داشتیم و بیشتر آن‌ها را انجام داده‌ایم.

هاشمیان افزود: دستگاه قضا تغییرات خوبی در استان داشته و حضور شما نیز به ما کمک می‌کند، شما در دادگستری صاحب‌خانه هستید  و ما از همکاری‌تان استقبال می‌کنیم.

وی درزمینهٔ برخورد با متخلفان در حوزه منابع طبیعی و محیط‌زیست گفت: برخی دستگاه‌ها از همان ابتدا بدون حکم قضایی این اجازه را دارند که با متخلفان برخورد کنند اما این اتفاق رخ نمی‌دهد، اگر در برخی تخلفات مانند ساخت‌وسازهای غیرمجاز از همان ابتدای شروع کار جلوی تخلف گرفته شود میزان آسیب و خسارت‌ها به طبیعت کمتر می‌شود.

هاشمیان گفت: امیدوارم بتوانیم روند نگهداری از محیط‌زیست را توسعه داده و این دیدگاه را گسترش دهیم.

وی افزود: در ماه‌های اخیر شاهد صدور حکم‌های متفاوت چند قاضی برای متخلفان حوزه محیط‌زیست و منابع طبیعی در گلستان بودیم.

مدیرعامل تشکل فرهنگی نگاه سبز در این جلسه ضمن تشکر از مسئولان قضایی استان، گفت: حکم‌های مراقبتی صادره از سوی این شعبه که تبدیل مجازاتی برای متخلفین محیط‌زیست و منابع طبیعی بوده جای خوشحالی دارد.

محمدجواد مزیدی با اشاره به ماده ۶۶  قانون آئین دادرسی کیفری که حق دادخواهی را برای سمن‌ها قائل شده، ادامه داد: ما به دنبال این هستیم که با استفاده از این حق قانونی وارد عمل شده و با دستگاه قضایی تعامل و همکاری داشته باشیم.

وی بابیان این‌که سمن‌ها رابط بین مردم و حکومت هستند، گفت: با توجه به این‌که دستگاه قضا دیدگاه مثبت‌تری نسبت به مسائل محیط زیستی پیداکرده، این انتظار را داریم که هماهنگی و هم‌افزایی با سمن‌ها هم صورت بگیرد و ما هم بتوانیم به‌صورت تخصصی و هدفمند با سازمان‌های قضایی همکاری لازم را داشته باشیم.

مزیدی افزود: پیشنهاد داریم که کارگاه‌های آموزشی به‌منظور آشنایی با حقوق محیط‌زیست و منابع طبیعی از دیدگاه قوه قضاییه با حضور سمن‌ها و قضات مرتبط برگزار شود.

مدیرعامل تشکل فرهنگی نگاه سبز گفت: ما می‌توانیم لیست طبقه‌بندی‌شده از احکام پیشنهادی را به دستگاه قضایی ارائه دهیم و رئیس‌کل دادگستری در صورت صلاح‌دید از این پیشنهادها برای صدور احکام به شعبات مربوط ابلاغ کند.

محمدجواد مزیدی یادآور شد: پس از ارتقاء آگاهی و دانش خود نسبت به مسائل حقوقی آمادگی بازدیدهای مشترک، برگزاری همایش و کارگاه‌های آموزشی ویژه قضات و مقامات قضایی استان راداریم.

وی با اشاره به صدور حکمی جدید برای یک متخلف تصرف عدوانی اراضی ملی گفت: این متخلف در دو مقطع زمانی مختلف، بخشی از اراضی ملی را تصرف کرده بود که قاضی برای وی،  علاوه بر رفع تصرف این اراضی، حکم یک سال زندان را نیز صادر کرده بود.

وی ادامه داد: اما در این شعبه ما برای این متخلف، حکمی مبنی بر کاشت تعداد ۲۰۰ اصله نهال در این زمین و سه سال نگهداری از این درختان را صادر کردیم.

مستشار شعبه ویژه محیط‌زیست و منابع طبیعی دادگاه تجدیدنظر استان هم در این جلسه گفت: دستگاه قضا بین دو نفر باید حکم صادر کند و ما در جایگاهی هستیم که باید حکمی بی‌طرف و بدون جانب‌داری صادر کنیم.

عیسی ناظری ادامه داد: ما برای صدور حکم، تمامی موارد را بررسی کرده و پس‌ازآن احکام را بر اساس مستندات موجود و دلایل مطروحه صادرمی کنیم، دستگاه قضا تا جایی که امکانش باشد حامی و همراه طبیعت است.

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز