نماینده ولی فقیه در گلستان:

با احیای دیوار دفاعی گرگان می توان گردشگران بسیاری را جذب کرد

۱۳۹۵/۰۷/۱۰ - ۱۱:۴۵:۵۳
کد خبر: ۴۶۳۷۴۷
با احیای دیوار دفاعی گرگان می توان گردشگران بسیاری را جذب کرد
نماینده ولی فقیه در گلستان و امام جمعه گرگان احیاء دیوار تاریخی این شهر را نیازمند مدیریت صحیح بیان کرد و گفت: به دلیل مدیریت های ضعیف گذشته، بسیاری از آجرها و خشت های این اثر تاریخی به سرقت رفته و در بسیاری از منازل برای دیوارسازی استفاده شده است.

به گزارش خبرگزاری برنا، آیت الله سیدکاظم نورمفیدی روز شنبه در دیدار با مسئولان و کارشناسان میراث فرهنگی گلستان که به مناسبت هفته گردشگری انجام شد، افزود: در استان مواریث فرهنگی و گردشگری ارزشمندی داریم که می توان با احیاء آن نسبت به جذب گردشگر داخلی و خارجی اقدام کرد.

امام جمعه گرگان افزود: دیوار دفاعی گرگان یکی از همین مجموعه های ارزشمند فرهنگی است که حتی با احیای یک کیلومتر آن می توان گردشگران بسیاری را جذب کرد و این دیوار بدون شک برای دنیا جاذبه بسیاری دارد.

آیت الله نورمفیدی تاکید کرد: برای احیاء این دیوار باید کارهای درست، علمی و دقیق انجام شود و برنامه ها مقطعی و گذرا نباشد.

به گزارش برنا، دیوار دفاعی یا دیوار بزرگ گرگان یا دیوار سرخ که در برخی متون قدیمی با عنوان مار سرخ مطرح شده است، یکی از سه دیوار تاریخی جهان می باشد.

این دیوار با نامهای سد اسکندر، سد انوشیروان، سد فیروز، دیوار دفاعی، قزل ییلان، قزل آلانگ و آلان(به زبان ترکمنی) نیز در منابع جغرافیای تاریخی و سفرنامه ها نگارش شده است.

طول دیوار بزرگ گرگان در حدود 200 کیلومتر و عرض آن بین 2 تا 10 متر بوده که با مصالح آجر به ابعاد 10×40×40 سانتی متر ساخته شده است.

این دیوار در طول مسیر خود دارای تاسیسات وابسته نظیر خندق، زنجیره ای از قلعه ها، کوره های آجرپزی، سد، کانال های هدایت آب بوده است.

نماینده ولی فقیه در گلستان همچنین گفت: منابع طبیعی خدادادی که در این استان وجود دارد، در کشور بی نظیر بوده و برای مردم سایر استان ها به خصوص مناطق کویری دارای اهمیت است و می توان با احداث ژئو پارک این مناطق گردشگری طبیعی را معرفی کرد.

نماینده مردم گلستان در مجلس خبرگان رهبری اضافه کرد: همه این کارها نیاز به تبلیغ دارد، در حالی که ما هر سال پذیرای تعداد زیادی گردشگر و مسافر عبوری از استان هستیم، اما مناطق گردشگری و مواریث ارزشمند استان کمتر مورد توجه مسافران قرار می گیرد.

به گفته آیت الله نورمفیدی؛ از سوی دیگر باید به مساله روستاها به خصوص صنایع دستی آنها توجه شود و سرمایه گذاری در این مناطق انجام شود و هنر دست ها و غذاهای سنتی و بومی روستاها احیاء و به مسافران معرفی شود.

امام جمعه گرگان تصریح کرد: توجه به این مسائل باعث رونق روستاها می شود و از سوی دیگر می توان شرایط کار و اشتغال برای جوانان آن ایجاد کرد و از مهاجرت های بی رویه به شهر جلوگیری نمود.

نماینده ولی فقیه در گلستان ادامه داد: زمانی که صنایع دستی و فرهنگ و سنت های روستائی احیاء شد، باید فکری به حال بازارهای هدف کرد تا بتوان صنایع دستی و هنردست های تولیدی را عرضه و به فروش رساند تا سبب توسعه اقتصادی منطقه و کسب درآمد برای مردم شود.

نماینده مردم گلستان در مجلس خبرگان رهبری همچنین گفت که برای توسعه اقتصاد باید خود مردم در امر کار و تولید دخیل شوند، ساکنان روستاها نه مصرف کننده که باید مولد و تولید کننده باشند.

آیت الله نورمفیدی یادآور شد: اگر مردم بخواهند دست روی دست بگذارند تا مشکلات توسط دولت حل شود، این کار بی نتیجه است، زیرا همین الان نیروی مازاد در ادارات وجود دارد و دولت جوابگوی آنان نمی باشد.

نماینده ولی فقیه در گلستان همچنین گفت که تقویت بنیان های توسعه ای استان در همه بخش ها به خصوص میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از دغدغه های اصلی من است.

استان مرزی گلستان یک میلیون و 900هزار نفر جمعیت دارد که از اقوام مختلف با آداب و رسوم و صنایع دستی خاص خود هستند.

گلستان یکی از مناطق سرسبز و دیدنی در شمال ایران با پیشینه تاریخی 7000 ساله و حدود 2500 اثر شناخته شده ،است.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز