مدیرکل امور عشایر گلستان:

مشکل کوچ زودتر از موعد عشایر خراسان به گلستان بررسی می شود

۱۳۹۵/۰۸/۰۴ - ۱۲:۰۸:۲۲
کد خبر: ۴۷۳۸۷۵
مشکل کوچ زودتر از موعد عشایر خراسان به گلستان بررسی می شود
مدیرکل امور عشایر گلستان از بررسی های لازم برای کوچ زودتر از موعد عشایر کرد استان های خراسان شمالی و رضوی به مراتع این استان خبر داد و گفت: براساس قانون، زمان ورود این عشایر به مراتع گلستان، اول آذرماه است.

به گزارش خبرگزاری برنا،رضا علیپوری اظهار داشت: به دلیل سرمای زودرس در استان های خراسان شمالی و رضوی، تعدادی از عشایر این دو استان، کوچ خود را زودتر از موعد به استان گلستان آغاز کرده اند که براساس قانون ممنوع است.

وی بابیان اینکه در موارد استثنایی از جمله سرمای هوا، ورود پیش از موعد عشایر به مدت 10 تا 15 روز پذیرفتنی است، گفت: متاسفانه برخی از عشایر کرد خراسان از اواخر مهرماه کوچ خود را آغاز کرده اند.

علیپوری اضافه کرد: کوچ عشایر خراسان زودتر از موعد مقرر با مخالفت منابع طبیعی مواجه شد که دراین خصوص رایزنی های لازم با مدیرکل منابع طبیعی و نیز رئیس سازمان جهادکشاورزی استان گلستان انجام شد.

وی تصریح کرد: با موافقت اولیه منابع طبیعی و جهاد کشاورزی استان، فعلا اجازه ورود اسباب و اثاثیه و برخی دام های ضعیف مثل بره ها و پیرمیش ها که علوفه نمی خورند یا کمتر می خورند، به عشایر خراسان داده شده تا نسبت به برپایی چادرهای خود اقدام نمایند.

مدیر کل امور عشایر گلستان اظهار داشت: ورود سایر دام های عشایر کرد خراسان های شمالی و رضوی پس از فرارسیدن زمان قانونی و یا درنهایت یک هفته تا 10 روز زودتر انجام می شود.

علیپوری گفت: همه ساله با شروع فصل سرما، عشایر کرد از شهرهای بجنورد، شیروان، قوچان و اسفراین که در مجموع یک هزارو 978 خانوار با جمعیت تقریبی 11 هزار نفر هستند باحدود 420 هزار راس دام سبک خود به مناطق گرمسیر قشلاقی گلستان می آیند.

وی از آمادگی امور عشایری گلستان برای ورود عشایر کرد خراسان های شمالی و رضوی به این استان خبر داد و افزود: برای رفاه حال این عشایر علاوه بر تامین ارزاق عمومی و اولیه آنان، مقدار چهار هزار تن علوفه دامی نیز ذخیره شده است.

علیپوری اضافه کرد: علاوه بر عشایر کرد خراسان، استان گلستان نیز حدود یک هزارو 600 خانوار عشایر ترکمن با حدود 400 هزار راس دام دارد که در مجموع این عشایر، از 370 هزار هکتار مراتع دو شهرستان گنبدکاووس و مراوه تپه استفاده می کنند.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز