مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان:

ثبت دو اثر تاریخی گلستان در فهرست آثار ملی

۱۳۹۵/۰۸/۱۲ - ۰۷:۳۸:۱۲
کد خبر: ۴۷۷۴۰۵
ثبت دو اثر تاریخی گلستان در فهرست آثار ملی
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان از ثبت دو اثر تاریخی قدمگاه خواجه خضر و خانه رحیم خان مقصودلو در حوزه شهرستان گرگان در فهرست آثار ملی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری برنا،ابراهیم کریمی اظهار کرد، قدمگاه خواجه خضر یکی از بناهای تاریخی شهرستان گرگان و متعلق به دوره قاجار بوده که در جبهه شرقی تپه تاریخی قلعه خندان واقع است.

وی اضافه کرد: تقارن و تناسب زیبا یکی از مولفه های معماری در ساخت این بنا می باشد، تزئینات، قاب بندی و استفاده از چوب در ساخت درها و پنجره ها از دیگر ویژگی های این اثر است.

به گفته کریمی؛ مصالح اصلی بنای اثر تاریخی قدمگاه خواجه خصر، آجر و گچ بوده که از داخل و خارج بندکشی شده است و کلیت بنا دارای حجمی مکعب شکل می باشد.

مدیرکل میراث فرهنگی گلستان گفت که با توجه به شاخصه های معماری بنا، قدمگاه خواجه خضر گرگان در مورخ 1395/07/11 به شماره 31571 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

وی همچنین با یادآوری ثبت ملی خانه رحیم خان مقصودلو واقع در شهر سرخنکلاته از توابع شهرستان گرگان اظهار داشت: این اثر نیز متعلق به دوران قاجاریه است.

کریمی افزود: این خانه تاریخی شامل دو بنا روبروی هم بوده که در حیاطی به وسعت 2هزار مترمربع قرار گرفته است.

وی در خصوص ویژگی های معماری این خانه تاریخی گفت: معماری ایرانی اسلامی و همساز با اقلیم منطقه و استفاده از مصالح بومی و هماهنگی با طبیعت و جغرافیای این شهرستان، ایوان یا تالار ستوندار با منظری زیبای رو به حیاط که به عنوان فضای تابستان نشین مورد استفاده قرار می گرفته است، از جمله این ویژگی ها می باشد.

به گفته وی؛ بام سفال پوش و شیرسرهای سه طبقه چوبی خراطی شده که با عرض در حدود 1/5 متر از بنا پیش آمدگی دارد، اتاقهایی با بازشوهایی چوبی که توازن و تعادل را در حجم نمایان کرده است نیز از ویژگی های این بنای تاریخی می باشد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان افزود: با توجه به ارزش معماری این بنا، خانه رحیم خان مقصودلو در تاریخ 1395/07/11 با شماره 31570 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

به گزارش برنا، استان مرزی گلستان یکی از مناطق سرسبز، دیدنی و گردشگری شمال ایران با پیشینه تاریخی 7000 ساله و حدود 2500 اثر شناخته شده می باشد،پیش از این 678 اثر تاریخی استان در فهرست آثار ملی کشور و یک اثر با عنوان گنبدقابوس در فهرست آثار جهانی ثبت شده است.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز