ملاک‌ اصلی حضرت زهرا (س) برای ازدواج چه بود؟

۱۴۰۲/۰۳/۳۰ - ۱۱:۳۰:۴۵
کد خبر: ۱۰۳۲۶۴۹
ملاک‌ اصلی حضرت زهرا (س) برای ازدواج چه بود؟
با ما در روز ازدواج همراه باشید تا در ادامه درباره زندگی مشترک و سیره عملی حضرت فاطمه (س) و ملاک اصلی ازدواج ایشان بیشتر آشنا شوید.

به گزارش خبرگزاری برنا؛ راضیه عباسیان با اشاره به اینکه بهترین راه برای رسیدن به خدا، الگوی زندگی ائمه (ع) است، گفت: وصال به ائمه موجب پاکی اخلاق و تزکیه می‌شود از بین معصومین(ع)، زندگی حضرت فاطمه(س) می‌تواند برای زنان ما الگوی مناسب باشد.

زندگی مشترک

معاون فرهنگی حوزه علمی خواهران بروجن ادامه داد: ایشان مطیع همسر خود بودند و حضرت علی(ع) وقتی به ایشان نگاه می‌کردند غم‌های خود را از یاد می‌بردند، بهترین یار و همسر در اجرای فرامین الهی بودند، نام همسر خود را همیشه با احترام صدا می‌زدند، به وضع ظاهری خود توجه داشتند و همیشه معطر بودند.

ازدواج حضرت

وی با انتقاد از برخی چشم‌وهم‌چشمی‌های مرسوم در مراسمات ازدواج، یادآوری کرد: ازدواج حضرت فاطمه(س)، الگویی برای جوانان است، ایشان خواستگارانی داشتند که از نظر مالی بسیار برتر از حضرت علی(ع) بودند اما ایشان معنویت و کُفیت را در نظر گرفتند، بانوان جامعه‌ی ما ایشان را بشناسند و ازدواج حضرت را الگو قرار دهند، ایشان به دنبال تجملات ظاهری نبودند و کُفیت را سنجیدند.

محقق حوزه در خصوص فضایل اخلاقی حضرت زهرا(س) ادامه داد: ایشان مدت ۸ سال در مکه پا به پای پدر در پیشرفت اسلام تلاش کردند، آزار کفار و منافقان را متحمل شدند و گاهی پیامر(ص) با صورت زخمی به خانه می‌آمدند که حضرت زخم‌ها را مداوا کرده و توسط پیامبر(ص) لقب "ام‌ابیها" را گرفتند.

عباسیان افزود: ایشان رفتاری سرشار از ادب و تواضع نسبت به پدر خود داشتند و عاطفه و صمیمیت موجب از بین رفتن ادب و احترام نشد.

تربیت فرزند

استاد حوزه علمیه با اشاره به اهمیت تربیت فرزند در اسلام، توضیح داد: الگوی عملی برای فرزندان و تربیت آنها مهم است خصوصا رفتار والدین، فرزندپروری ایشان الگوی همه در همه‌ی زمان‌ها است.

وی افزود: حضرت فاطمه(س) فرزندان خود را با احترام خطاب می‌کردند، ایشان فرزندان خود را برای تعلیم و تعلم آماده، خانه‌ای شاد همراه با بازی و نشاط فراهم می‌کردند، رسیدگی به فرزندان اولویت ایشان و سبک عبادت، عدالت بین فرزندان مورد توجه ایشان بود.

زندگی سیاسی حضرت زهرا(س)

استاد حوزه با اشاره به زندگی سیاسی حضرت زهرا(س) توضیح داد: ایشان وجهه سیاسی موفقی داشتند، ۲۳ سال پیامبر(ص) در تلاش برای دوری مردم از جاهلیت بودند اما متاسفانه با رحلت ایشان همه به آن حالت بازگشتند و جامعه منحرف شد؛ انحرافاتی از جمله سستی ایمان، ایجاد تفرقه و اختلاف شدید بین یاران، ناامیدی مسلمانان واقعی، بی‌حرمتی به حریم پیامبر(ص)، کمرنگی معنویت و گرفتاری مردم در وسوسه‌های شیطانی ایجاد شده بود.

وی ادامه داد: حضرت فاطمه(س) در مبارزه با این انحرافات به عدم قبول مشروعیت حکومت، تاثیر بر افکار عمومی، اتمام حجت با انصار و مهاجرین، مبارزه با تساهل خواص و خطبه فدکیه پرداختند.

عباسیان با اشاره به اهمیت خطبه فدکیه که توسط حضرت زهرا(س) قرائت شد، بیان کرد: خطبه فدکیه تحلیل سیاسی، اجتماعی و فرهنگی بود که در مرکز اجتماع مسلمانان و مسجد با حکومت مستقر وقت محاجه کردند و آنها را به استیضاح کشاندند.

حضرت زهرا(س) الگویی شایسته هم برای زنان و هم برای مردان امت اسلام

استاد حوزه علمیه در پایان با بیان اینکه تشریح ابعاد زندگی حضرت زهرا(س) فراتر از بیان است، اضافه کرد: نه‌تنها زنان، بلکه همه مسلمانان باید تلاش کنند ویژگی‌های اخلاقی، سیاسی، اجتماعی و معنوی حضرت زهرا(س) را به نحواحسن بیاموزند؛ چرا که شخصیت والای ایشان بهترین الگوست و قطعا عاقبت به خیری دنیا و آخرت را به همراه دارد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز