آیا واقعا ویتامین D در پیشگیری از کرونا موثر است؟

۱۳۹۹/۱۲/۲۴ - ۱۵:۰۰:۰۶
کد خبر: ۱۱۵۲۰۹۱
آیا واقعا ویتامین D در پیشگیری از کرونا موثر است؟
گروهی از متخصصان علوم پزشکی که رابطه بین ویتامین دی و ابتلا به کرونا را بررسی کرده‌اند، می‌گویند شواهدی وجود ندارد که نشان دهد سطح بالاتر ویتامین دی در بدن، خطر ابتلا به بیماری شدید کرونا را کاهش می‌دهد.

به گزارش برنا؛ متخصصانی از اروپا، کانادا و ژاپن که پرونده بیش از ۴۰۰ هزار بیمار را در یک مطالعه جدید تجزیه و تحلیل کرده‌اند، می‌گویند که نتوانسته‌اند هیچ مدرکی در تایید این فرضیه بیابند که میزان بالاتر ویتامین دی در بدن، باعث مبتلا نشدن به کرونا می‌شود.

به طور خاص‌، آن‌ها نتوانستند بین مصرف ویتامین دی و احتمال ابتلا به کرونا، شدت بیماری پس از گرفتار شدن به آن یا احتمال بستری شدن بیمار مبتلا کرونا در بیمارستان، ارتباطی پیدا کنند.

در این مطالعه که هنوز سایر متخصصان به طور مستقل آن را بررسی نکرده‌اند، آمده است: در تجزیه و تحلیل‌های متعدد، هیچ مدرکی دال بر ارتباط بین سطح ویتامین دی در بدن و احتمال ابتلا به کرونا، بستری شدن در بیمارستان یا نشان دادن علائم شدید کرونا وجود ندارد.

نویسندگان این گزارش که عضو هیئت‌علمی ۱۰ موسسه تحقیقاتی جهانی از جمله کینگ کالج لندن هستند، انواع مختلف ویتامین دی را که به لحاظ ژنتیکی در دسته ویتامین دی قرار می‌گیرند، در میان ۴۴۳ هزار و ۷۳۴ شرکت‌کننده در آزمایش، بررسی کرده‌اند. شمار زیاد نمونه‌ آماری، احتمال تاثیر سایر عوامل از جمله سن را کم می‌کند.

این محققان می‌نویسند که یافته‌های آن‌ها، هنگامی که همراه با آزمایش‌های تصادفی جداگانه مورد بررسی قرار می‌گیرد، نشان می‌دهد روش‌های درمانی غیر از مصرف ویتامین دی باید در اولویت قرار گیرد.

آن‌ها گفتند: ما شواهدی پیدا نکردیم که نشان دهد مکمل ویتامین دی برای عموم مردم نتایج کرونا را بهبود می‌بخشد.

با این حال، آن‌ها خاطر نشان کردند که یافته‌هایشان درباره افرادی که از کمبود ویتامین دی رنج می‌برند، بررسی نشده است.

ایشان افزودند: این احتمال وجود دارد که مکمل‌های ویتامین دی در بیمارانی که واقعا کمبود ویتامین دارند، مفید باشد.

ویتامین دی برای سلامت استخوان‌ها، دندان‌ها و ماهیچه‌ها مهم است و کمبود آن، مدت‌ها است که به‌عنوان یک نگرانیِ بهداشت عمومی شناخته شده است. افرادی که به لحاظ نژادی ریشه آفریقایی، آفریقایی-کارائیب یا آسیای جنوبی دارند، بیشتر دچار کمبود این ویتامین می‌شوند. برآوردها نشان می‌دهد بیش از نیمی از جمعیت برخی از کشورهای اروپایی از نظر ویتامین دی کمبود دارند.

سازمان بهداشت عمومی بریتانیا به افراد توصیه می‌کند در صورتی که به دلیل قرنطینه، بیش از حد معمول در خانه بوده‌اند از مکمل‌های ویتامین دی استفاده کنند اما تاکید کرده است: در حال حاضر شواهد کافی برای اثبات تاثیر مستقیم مصرف ویتامین دی برای جلوگیری یا درمان کرونا وجود ندارد.

بریتانیا در طول زمستان، مکمل‌های ویتامین دی را به طور رایگان بین ۲.۷ میلیون نفر که در فهرست «از نظر بالینی بسیار آسیب‌پذیر» یا ساکنان خانه‌های سالمندان قرار دارند، توزیع کرد.

یک مطالعه دیگر که محققان دانشگاه ارسطو تسالونیکی در یونان انجام دادند، نتایج ابتلا به کرونا در ۲۴ کشور اروپایی را بررسی و آن‌ را با سطح کمبود ویتامین دی مقایسه کرده است.

این مقاله تخصصی که هنوز دیگر محققان به طور مستقل آن را مورد بررسی قرار نداده‌اند، نشان می‌دهد که کمبود ویتامین دی با تعداد عفونت‌های کرونا، بهبودی‌ها یا میزان مرگ‌ومیر در بیماران کرونا، ارتباط معناداری ندارد.

بنابر گزارش روزنامه ایندیپندنت، نویسندگان این مقاله می‌نویسند که مکمل‌های ویتامین دی فقط باید برای کسانی که عضو گروه‌های در معرض خطر کمبود این ویتامین هستند استفاده و همیشه زیر نظر پزشک و نه به‌عنوان یک عامل پیشگیرانه از عفونت کرونا توصیه شود.

 

نظر شما