نمودارهای خیز چهارم کرونا در استانهای مختلف کشور (۱) + ببینید

۱۴۰۰/۰۱/۱۵ - ۱۱:۲۷:۴۳
کد خبر: ۱۱۵۹۷۱۸
نمودارهای خیز چهارم کرونا در استانهای مختلف کشور (۱) + ببینید
خیز بلند کرونا برای چهارمین بار در کشور آغاز شد؛ خیزی که هرچند قابل پیش‌بینی بود، اما پیش از آغازش هشدارهای زیادی برای پیشگیری از آن داده شده بود.

به گزارش برنا؛ در حالی که پیش از آغاز سال نو، بارها و بارها نسبت به مسافرتها و رعایت پروتکل‌های بهداشتی هشدار داده شده بود، اما متاسفانه برخی بی توجه به اوضاع و احوال کرونا قصد سفر کردند و حتی زحمت رعایت پروتکل‌های بهداشتی را هم به خود ندادند. عمق فاجعه آنجاست که بر اساس اعلام سخنگوی وزارت بهداشت در ایام تعطیلات نوروزی ۱۵ هزار نفر کرونا مثبتی که از ابتلایشان آگاهی داشته‌اند نیز اقدام به جابجایی کرده‌اند. در عین حال میانگین رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور به ۵۵ درصد سقوط کرده است؛ موضوعی که خطر موج چهارم را دو چندان می‌کند.

همین روند بود که باعث شد کشوری که در هفته دوم بهمن ماه هیچ شهر قرمز کرونایی نداشت و تنها ۱۸ شهر آن نارنجی بودند و در مقابل  ۳۰۱ شهر آبی داشت، حالا با گذشت کمتر از دو ماه به نقطه‌ای برسد که شاهد کاهش ۹۰ درصدی شهرهای آبی در کشور باشیم. در نقطه مقابل اما، افزایش بیش از ۹۰ درصدی شهرهای قرمز و نارنجی را مشاهده می‌کنیم. بر این اساس به گفته مقامات وزارت بهداشت، در حال حاضر در کشور ۴۷ شهر قرمز و ۱۲۶ شهر نارنجی، ۲۴۷ شهر زرد و ۲۸ شهر آبی داریم. در تهران نیز می‌بینیم که نسبت به دو هفته گذشته مواردسرپایی، بستری و فوت بین ۵۰ الی ۷۰ درصد افزایش داشته است.

با وجود این شرایط، بر اساس اعلام دکتر علیرضا رییسی - معاون بهداشت وزارت بهداشت و سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، خیز بلند بیماری کووید-۱۹ در کشور آغاز شده و از نظر اپیدمیولوژیک الگویی که از بیماری در کشور دیده می‌شود، نشان‌دهنده پرچمداری کرونای انگلیسی است؛ به طوری که بیماران مبتلا به ویروس جهش یافته انگلیسی در اکثر استان‌های کشور افزایش یافته‌اند و خیز جدید بیماری در حال اتفاق است.

در حال حاصر البرز و ایلام وارد پیک کرونا شدند و خیز بلند در آنجا آغاز شده است و برخی استان‌ها هم در آستانه ورود به پیک جدید هستند.

استان‌های مازندران، گیلان، چهارمحال و بختیاری، مرکزی و لرستان در آستانه ورود به موج جدید بیماری هستند و سایر استان‌ها هم کم و بیش روند صعودی دارند و در استان‌های آذربایجان شرقی و غربی، زنجان، فارس، سمنان و خراسان جنوبی نیز روند صعودی آغاز شده است.

باید توجه کرد که از ششم تا دوازدهم فروردین ماه ۱۴۰۰، در کشور ۶۱۹۴۸ مورد سرپایی مثبت شناسایی شده است. همچنین ۷۶۸۴ نفر طی این مدت در بیمارستان‌ها بستری شدند و متاسفانه ۶۴۸ نفر نیز فوت کرده‌اند.

وضعیت چند استان از نظر صعود کرونا

تهران

از ابتدای سال ۱۳۹۹ تا دوازدهم فروردین ماه سال ۱۴۰۰، بالغ بر ۹۸۵۳۳ مورد سرپایی مثبت مبتلا به کرونا در تهران شناسایی شده‌اند. همچنین طی این مدت ۷۹۰۴۲ نفر در بیمارستان‌ها بستری شدند و ۹۵۹۲ نفر نیز فوت کرده‌اند.

در عین حال در تهران در هفته اخیر، روند بستری و فوت ناشی از کرونا افزایش یافته است. بروز موارد بستری در استان به متوسط کشوری رسیده است، اما میزان مرگ و میر هنوز از متوسط کشوری کمتر است.

ایلام

در استان ایلام، افزایش روند بستری تداوم یافته است، اما موارد فوت کاهش مختصری را نشان می‌دهد. میزان بروز موارد بستری در این استان، از متوسط کشور فاصله بیشتری گرفته است و میزان مرگ و میر در این هفته هنوز از متوسط کشوری کمتر است. در عین حال رتبه استان ایلام از نظر بروز، به رتبه اول در کشور رسیده است.

خوزستان

علی‌رغم کاهش موارد بستری و فوت در خوزستان، همچنان بروز موارد بستری و مرگ و میر استان از متوسط کشوری فاصله زیادی دارد و باید همچنان به تلاش جدی ادامه داد تا روند نزولی حفظ شده و مدت و دامنه موج جدید کاهش یابد.

مازندران

روند بستری و موارد فوت در هفته اخیر در استان مازندران افزایش یافته و میزان بروز موارد بستری و مرگ و میر استان، همچنان بالاتر از متوسط کشوری است و مجددا روند صعودی پیدا کرده است.

چهارمحال و بختیاری

در این استان، روند بستری افزایش و فوت کاهش یافته است. میزان بروز موارد بستری از متوسط کشوری بیشتر، اما میزان مرگ و میر از متوسط کشوری کمتر شده است.

سمنان

روند بستری در هفته اخیر افزایش و فوت کاهش یافته است. میزان بروز موارد بستری استان سمنان از متوسط کشوری بیشتر شده، اما میزان مرگ و میر اندکی از متوسط کشوری کمتر شده است.

البرز

روند افزایشی بستری در استان البرز در هفته اخیر باز هم تداوم یافته و فوت نیز افزایش داشته است. بروز موارد بستری و میزان مرگ و میر در این استان از متوسط کشوری بیشتر است. استان البرز وارد موج جدید بیماری کووید-۱۹ شده و لازم است با تلاشی مستمر دامنه و مدت آن کاهش یابد.

نظر شما