گونه های جهش یافته کرونا چه تفاوتی با هم دارند؟

۱۴۰۰/۰۱/۲۵ - ۱۹:۰۰:۴۰
کد خبر: ۱۱۶۵۱۰۰
گونه های جهش یافته کرونا چه تفاوتی با هم دارند؟
در حالی که واکسیناسیون همگانی علیه کرونا در نقاط مختلف جهان در حال انجام است گونه های جهش یافته و جدید به نگرانی شدیدی برای جوامع جهانی تبدیل شده اند.

به گزارش برنا؛ ویروس های جهش یافته کرونایی در نقاط مختلف جهان به سرعت در حال گسترش هستند و بسیاری از محققان بر این باورند گونه های جهش یافته به خصوص آفریقایی باعث بی اثر شدن واکسن های کرونا می شوند و دردسر بزرگ و غیرقابل کنترل دیگری را به وجود می آورند.

 

گونه های جهش یافته دقیقا چه ساختاری دارند و چقدر خطرناک هستند؟ برای پاسخ به این سوال باید بین آنها مقایسه ای را انجام بدهیم.

ویروس کنت: نام این ویروس انگلیسی B117 است و قدرت انتقال بالایی دارد. البته ویروس جهش یافته انگلیسی فقط کنت نیست، گونه های دیگر هم هستند.      

ویروس بریستول: دیگر ویروس انگلیسی که با نام علمی voc-202102/02  شناخته شده است. این ویروس در واقع گونه دیگری از همان کنت است و باعث می شود آنتی بادی های نمونه های قبلی کروناویروس مقابل گونه های جهش یافته مانند همین بریستول کاملا بی اثر شوند.

ویروس لیورپول: سومین گونه جهش یافته انگلیسی. نام علمی آن vui-202102/01  است.

ویروس نیجریه ای: این ویروس که یکی از جهش یافته های آفریقایی است نام علمی b.1.525 را دارد. گونه جهش یافته جدید خود احتمالا باعث تولید چند موتاسیون  دیگر شده است. نوع E484k آن آنتی بادی های قبلی بدن را در برابر ویروس بی اثر می کند. نوع Q677H و همچنین نوع F888L آن ماهیت نامشخصی دارند.

ویروس آنتیگوا: نام علمی B1.324.1 . این ویروس نیز قدرت سرایت بالایی دارد و چیز دیگری درباره آن هنوز مشخص نیست.

کشور آنتیگوا و باربودا از اتحاد دو جزیره کوچک در حوزه دریای کارائیب تشکیل شده و شهر مهمی ندارد. به نظر می رسد چند توریست در این کشور ویروس را با خود به کشورهایشان برده اند.

ویروس آفریقای جنوبی: نام اصلی آن B1351 است و بسیار خطرناک است چرا که نه تنها قدرت سرایت بالایی دارد بلکه آنتی بادی ویروس قبلی را نیز کاملا بی اثر می کند. هم اکنون نگرانی وسیعی در سراسر جهان وجود دارد و برخی از دانشمندان می گویند تمام واکسن ها در برابر این نوع ویروس کاملا بی اثر هستند. البته مدرنا واکسنی است که آمریکایی ها می گویند حتی گونه جهش یافته آفریقایی را خنثی می کند.

ویروس برزیلی یک: با نام علمی P.1 شناخته می شود و آنتی بادی را خنثی می کند. قدرت انتقال آن بالاست. یک گونه دیگر از این نوع متولد شده که عوارض آن نامشخص است.

به هر حال این ویروس برزیلی است که این روزها در این کشور آمریکای جنوبی باعث نرخ بالای ابتلا و مرگ و میر ناشی از کرونا شده است.

ویروس برزیلی دو: با نام علمی P.2  شناخته می شود و همانند گونه جهش یافته قبلی آنتی بادی را بی اثر می کند.

ویروس فیلیپینی: ویژگی های مشترک اکثر گونه های جهش یافته را دارد بدان معنا که نه تنها آنتی بادی را خنثی می کند بلکه به سرعت پخش می شود. نام علمی این گونه P.3 است.

گونه ناشناخته: یک گونه دیگر هم وجود دارد که خاستگاه آن کاملا ناشناخته است و مشخص نیست برای نخستین بار در کدام کشور و یا قلمرو به وجود آمده است. نامش B.1.1.318 است و آنتی بادی های حاصل از کرونای قبلی را کاملا بی اثر می کند و خطر بی اثر بودن واکسن های کووید19 را هم به وجود می آورد.

 

نظر شما
پرونده ویژه