وظایف والدین در برخورد با دختر و پسر روزه اولی

۱۴۰۲/۰۱/۱۵ - ۱۴:۵۸:۴۰
کد خبر: ۱۱۶۵۱۱۱
وظایف والدین در برخورد با دختر و پسر روزه اولی
نخستین تجربه روزه داری دختران و پسران جوان برای همه والدین تجربه ای مبهم و تا حدودی پر چالش است خیلی از والدین نمی دانند چطور بچه هایشان را درست راهنمایی کنند.

به گزارش برنا؛ نخستین تجربه روزه داری روزه اولی ها برای دختران جوان ۹ ساله و پسران ۱۵ ساله هم به یاد ماندنی و هم شاید با استرس همراه باشد به همین دلیل والدین در این ماه مبارک رمضان وظیفه ای بر عهده دارند تا بچه هایشان را به سمت و سوی صحیح راهنمایی کنند تا به لحاظ جسمی و روحی آماده بهره برداری از برکات این ماه شوند.

اصولا خود دختر و پسران جوان برای روزه داری اشتیاق زیادی دارند و از سال های قبل تجربه روزه های کوتاه و روزه کله گنجشکی را داشته اند به همین دلیل با این بعد دین بیگانه نیستند و قطعا روزه داری پدر و مادر هایشان را هم شاهد بوده اند. 

حال که امسال تجربه ماه رمضان با شیوع ویروس کرونا همراه است ، پدر و مادرها وظیفه سنگین تری برای مراقبت از سلامتی جسمی و روحی فرزندانشان را دارند البته با تعطیل بودن مدارس این مشکل کمتر شده و بچه ها در منازل به سر می برند، به همین دلیل بچه ها به راحتی در کنار والدینشان برای نخستین بار به میهمانی خداوند می روند.

بنابراین طبق گفته متخصصین تغذیه برای شرایط فعلی کرونا اگر مشکلی به لحاظ سلامتی بچه ها ندارند می توانند روزه شان را بگیرند و البته در مصرف مواد غذایی سالم و رعایت میزان مناسب مواد قندی و شیرینی جات برایشان مسئله ای پیش نمی آید.

نحوه مواجهه با روزه اولی ها در ماه رمضان

 

*استفاده از برکات معنوی سحرها و افطارهای ماه مبارک

بچه های مسلمان از کودکی با حال و هوای جذاب و زیبای سحرها و افطارهای ماه مبارک بزرگ شده اند بنابراین شاید لازم نباشد این حس و حال را به آنها توصیف کنید اما چه خوب است که برای بچه هایتان از تجربیات خودتان در اولین سال های روزه داری تعریف کنید تا آنها هم با احساسات خالص معنوی و روحانی شما شریک شوند و تشویق شوند تا این حس و حال را خودشان تجربه کنند.

گاه از بچه ها بخواهید که مسئولیت بیدار کردن پدر و مادر را در هنگامه سحر برعهده بگیرند همین باعث اشتیاق بیشتر و مسئولیت پذیری شان می شود چرا که بچه ها در سن و سال بلوغ علاقه زیادی به پذیرش مسئولیت ها در منزل دارند و چه خوب است که برخی کارها را از آماده کردن سفره تا بیدار کردن اعضای خانواده به آنها بسپارید.

برخی از بچه ها استرس این را دارند که اگر بیمار شدند یا ضعیف بودند و نتوانستند روزه بگیرند چه اتفاقی می افتد و یا خداوند آنها را مجازات می کند، بهتر است پدر و مادر در این زمینه برای بچه ها شفاف سازی کنند و توضیح دهند که با وجود اینکه فرزندشان به سن تکلیف رسیده اما خداوند مهربان فرموده است که اگر دچار بیماری یا ضعف هستی، لازم به روزه گرفتن نیست.

روزهای اول ماه مبارک شاید نخوردن و نیاشامیدن هفده ـ هجده ساعته برای بچه ها در این فصل سخت باشد و آنها را دچار سختی کند اما برایشان توضیح دهید که به مرور بدن عادت می کند و خوب است که در فاصله بین افطار تا سحر به بچه ها در زمینه تامین آب مورد نیاز بدن ، ویتامین ها و غذای مورد نیاز همراهی کنید و آنها را به حال خود رها نکنید.

*دعا و نیایش به همراه اعضای خانواده 

یکی از نکات مهم ماه رمضان دعاها و نیایش های دسته جمعی با اعضای خانواده است حال که شاید به خاطر کرونا رفتن به مساجد و حسینیه ها سخت تر شده باشد، خوب است از ابتدای ماه مبارک برای دعا و نیایش دسته جمعی در خانه همراه شوید و لذت معنوی آن را به بچه ها بچشانید و از این شرایط خانه را برای روزه اولی ها بدون دغدغه فراهم کنید.

با توجه به ثمراتی که روزه گرفتن به لحاظ سلامتی جسمی و روانی برای انسان دارد ، بهتر است والدین به بچه ها توضیح دهند که روزه از لحاظ معنوی ، اطاعت خدا و نزدیک شدن به او و کنترل امیال نفسانی و به لحاظ جسمانی استراحت دستگاه گوارش و پاک سازی آن را به همراه دارد.

بهتر است والدین از این فرصت ماه مبارک رمضان استفاده کرده و به تحکیم مسائل مذهبی و اعتقادی بچه ها بپردازند و فرصتی  مطالعاتی برای بچه ها در این فراهم کنند تا به دور از گوشی های موبایل و فضای مجازی در این زمینه با هم تحقیق داشته باشند.

درست است که روزه داری از ۹ سالگی بر دختران و ۱۵ سالگی بر پسران واجب می شود اما هر مرجع تقلیدی برای بنیه ضعیف برخی بچه ها در فصل های بهار و تابستان که روزها بلندتر است ، فتوایی دارد که والدین می توانند به آن ها مراجعه  کنند.

*نکات تغذیه ای مناسب نوجوانان

برای نوجوانانی که سال های اول روزه داری را می گذراند یا سال اولی هستند نکات تغذیه ای زیادی وجود دارد، مثلا اینکه حتما افطارها غذای مقوی همراه شیر و لبنیات مصرف کنند مثل شیر به همراه خرما یا پنیر و گردو ، میوه و آب میوه و مصر زولبیا و بامیه به خاطر شیرینی زیاد کمتر شود و به جای آن از عسل و خرما و مربا تغذیه شود.

یک کارشناس تغذیه نیز معتقد است روزه اولی ها حتما از خوردن نوشابه و مواد غذایی بدون پروتئین خودداری کنند و سعی کنند از غذاهای مقوی در وعده سحری مثل تخم مرغ و خرما مصرف کنند. برای وعده  افطار هم غذاهای آبدار و میوه هایی چون هندوانه و سبزیجاتی مثل کاهو بدون سس مصرف کنند.

نکته مهم تغذیه ای برای روزه اولی ها در فاصله بین افطار تا سحر مصرف میزان کافی آب است که مایعات بدن را تامین می کند. والدین حتما سعی کنند بچه ها هنگام سحر بیدار کنند تا یک وعده غذایی کافی داشته باشند و بدون عجله و خوردن سریع که سیستم گوارششان را دچار مشکل کند، این وعده غذایی مصرف شود.

مصرف سبزیجات، پروتئین ، غذات و نان ها ، میوه و لبنیات در ماه رمضان توصیه می‌شود.

 

نظر شما
پرونده ویژه