آیا واقعا شیر مادر بهترین پادتن در برابر ویروس کروناست؟

۱۴۰۰/۰۱/۳۱ - ۱۶:۰۰:۰۶
کد خبر: ۱۱۶۸۰۱۸
آیا واقعا شیر مادر بهترین پادتن در برابر ویروس کروناست؟
پادتن‌های موجود در شیر مادر بهترین ماده برای مقابله با ویروس کرونا و انواع عفونت‌ها است و از این رو به مادران شیرده توصیه می‌شود در زمان همه گیری بیماری کرونا به شیر دادن نوزاد خود ادامه دهند.

به گزارش برنا؛ احسان رحمانیان  گفت: تاکنون انتقال ویروس کرونا از راه شیر مادر و جفت به اثبات نرسیده است و بر عکس‌‌‌، پادتن‌های موجود در شیر مادر امکان ایمنی شیرخوار را در برابر ویروس و سایر عفونت‌ها می‌تواند فراهم کند.

وی با اشاره به ابتلای مادران شیرده به بیماری کووید ۱۹ گفت: اگر مادری به این بیماری مبتلا شد و حال عمومی وی خوب باشد می‌تواند با رعایت پروتکل‌های بهداشتی مانند شستشوی مناسب دست‌ها با آب و صابون، استفاده از ماسک جراحی بدون دست‌زدن به چشم‌ها، دهان و بینی نوزاد به شیردهی ادامه دهد.

به گفته این متخصص اگر مادر کرونا مثبت و تست نوزاد وی منفی باشد، مادر باید پس از پایان شیردهی در فاصله حداقل دو متری نوزاد خود قرار گیرد.

وی با بیان اینکه کووید ۱۹ از راه شیردهی به نوزاد انتقال نمی‌یابد، بیان کرد: در صورتی که حال عمومی مادر مبتلا به کووید ۱۹ خوب نباشد‌،‌ می‌تواند با رعایت پروتکل‌های بهداشتی شیر خود را بدوشد و شیر دوشیده شده را با روش‌های جایگزین مانند استفاده از فنجان، قاشق و سرنگ به نوزاد خود بدهد؛ بهتر است از شیشه شیر استفاده نشود.

رحمانیان با اشاره به مدت زمان شیردهی به نوزاد گفت:  مادر از ابتدای تولد نوزاد تا پایان دو سالگی باید به فرزند خود شیر دهد. کوتاه تر یا طولانی‌شدن مدت زمان شیردهی باید با نظر پزشک باشد.

وی اضافه کرد: شروع تغذیه کمکی به نوزاد معمولا از ۶ ماهگی است، اما پزشک و کارکنان بهداشتی ممکن است براساس نیاز شیرخوار آن را از  چهار ماهگی توصیه کنند.

این متخصص اطفال و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی جهرم با بیان این مطلب که  شیردهی با شیر مادر از واکنش‌های حساسیتی کودک در آینده پیشگیری می‌کند، گفت: کودکان شیر مادر خوار نسبت به آنهایی که از شیر خشک استفاده می کنند از هوش بالاتری برخوردارند و ضمن اینکه احتمال ابتلا به دیابت در آنها در آینده نسبت به شیرخشک‌خواران کمتر است.

به گفته وی، شیردهی به طور طبیعی از حاملگی‌های ناخواسته جلوگیری و ارتباط عاطفی میان مادر و نوزاد را به راحتی فراهم‌ می‌کند. همچنین پیشگیری از پوکی استخوان  و ابتلا به بسیاری از سرطان‌ها از دیگر مزایای شیردهی برای مادران است.

وی در پایان خاطرنشان کرد:  مادران شیرده نسبت به بقیه مادران که نوزادشان با شیر خشک تغذیه می‌کنند، از آرامش بیشتر برخوردار هستند. همچنین بعد از زایمان در مدت زمان کوتاه‌تر نسبت به دیگر مادران که شیر نمی‌دهند به وزن ایده‌آل و تناسب اندام مناسب خواهند رسید.

 

نظر شما
پرونده ویژه