آیا واقعا گربه ها هم کرونا می گیرند؟

۱۴۰۰/۰۲/۰۴ - ۱۲:۳۰:۳۱
کد خبر: ۱۱۶۹۵۹۰
آیا واقعا گربه ها هم کرونا می گیرند؟
میلیون ها نفر در کره زمین با گربه های خود زندگی می کنند. اما نظر شما چیست اگر بدانید گربه ها هم کرونا می گیرند، احتمال انتقال آن به صاحب خود را دارند و حتی ممکن است از این بیماری بمیرند؟

به گزارش برنا؛ چند وقت پیش بود که یک بچه گربه در بریتانیا از صاحب خود کرونا گرفت. صاحب این گربه خود کرونای بدون علامت داشت. بعد از مدتی متوجه شد که گربه 4 ماهه اش به سختی نفس می کشد. این فرد حیوان را به دامپزشکی برد اما گربه در نهایت تلف شد. آزمایشات نشان داد که این بچه گربه مبتلا به ویروس کرونا بوده است.

این موردی است که همه متوجه آن شدند اما می توان پیش بینی کرد گربه های خانگی زیادی در سراسر جهان وجود دارند که یا کرونا دارند و یا قبلا داشته اند. ممکن است در صورت ابتلا به کرونا بعد از مدتی خوب شده اند اما احتمال هم دارد مانند آن بچه گربه چهار ماهه جان خود را از دست داده باشند. در کره جنوبی هم ابتلای یک گربه به کرونا سر و صدای زیادی کرده بود. محققان نگران این شدند که نکند جانوران و حیوانات خانگی نظیر گربه ها عاملی برای انتشار ویروس باشند و همه گیری را بدتر کنند. ابتلای گربه ها به کرونا را چقدر جدی بگیریم؟

اما سوال مهم تر این است که گربه ها اصلا چطور به کرونا مبتلا می شوند؟ پاسخ به این سوال این است آنها دقیقا طوری مبتلا می شوند که در انسان ها هم همین طور است. آنها ذرات معلق در هوا را تنفس می کنند و به این ترتیب آلوده به ویروس می شوند. در انسان نیز عمده ترین عامل ابتلا تنفس ذرات آلوده معلق در هواست.

اما سوال مهم دیگر این است؛ همانطور که گربه ها به ویروس کرونا آلوده می شوند این خطر برای سگ ها هم وجود دارد؟

بله، این خطر وجود دارد و تا امروز موارد متعددی از مثبت شدن تست کرونای جانورانی مثل سگ، همستر و راسو گزارش شده است. این را نباید فراموش کرد ویروس کرونا پیش از اینکه به بشر شبیخون بزند در حیواناتی مثل خفاش و پانگولین در حال چرخش بوده است.

و باز هم سوالی مهم؛ آیا حیواناتی مثل گربه و سگ اگر آلوده به ویروس کرونا باشند احتمال دارد ویروس موجود در بدن آنها به انسان منتقل شود؟

تا امروز هیچ شواهدی پیدا نشده مبنی بر اینکه حیوان مبتلا به کرونا نظیر سگ و گربه ویروس خود را به انسان داده باشند.

با این حال دانشمندان همواره هشدار می دهد احتمال انتقال ویروس از انسان به حیوان و بالعکس وجود دارد و احتمال بالقوه ای است که باید آن را جدی گرفت.

سوال بعدی این است؛ اگر گربه ای به کرونا مبتلا شود چقدر احتمال دارد آن را به همنوع خود انتقال دهد؟ شواهد متعددی وجود دارد که گربه ها می توانند ویروس را بین خود منتقل کنند. نخستین بار دانشگاه ویسکانسین بود که در این رابطه تحقیقی را انجام داد.

راستی، گربه ها در صورت ابتلا علائمی از بیماری را از خود نشان می دهند؟ پاسخ این است که کووید19 در حیواناتی نظیر گربه کمتر کشنده است و معمولا علائم ملایمی از خود نشان می دهند. مواردی هم که از ابتلای گربه به کرونا گزارش شده اغلب بدون علامت بوده اند.

جانورشناسان به مردم هشدار می دهند اگر حیوان خانگی دارند بسیار مراقب باشند که اگر خودشان به ویروس کرونا آلوده شدند آن را به حیوان خود انتقال ندهند. خطر انتقال بین انسان و حیواناتی نظیر سگ و گربه بسیار قابل توجه است و به هیچ عنوان نباید آن را نادیده گرفت.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز